Transistor som läcker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Hej!

Jag har bekymmer med en transistorkoppling som jag gjort. Problemet är den att trots att jag jordar insignalen (vid PWM), så går det ström igenom transistor. Jag kan då uppmäta noll volt både vid pwm samt mellan RF / RB)
Jag har bifogat ett schema på hur det är kopplat.
Lasten är rent resistiv och i runda slängar 5kohm.
P.g.a. jag lagt så mycket tid på att försöka lösa problemet så har jag inte riktigt färskt i minnet vad jag egentligen satte RF och RB till, men de var ungefär:
RF = 1kohm
C=47uF (elektrolyt)
RB -> sattes så att jag begränsade strömmen genom basen till ca 1mA
Transistor: C2314


Det jag upplevde när jag kopplade upp systemet, var att trots att jag satte pwm-signalen till jord (fysiskt kopplat till jord) så fick jag 0.6v på basen på transistorn. Och jag kunde mäta flera volt över lasten.
jag har aldrig kopplat en transistor på så hög DC-spänning och när jag gjord det på lägre (12V och lägre) så har jag aldrig sett detta beteende?!

Om jag kortslöt basen emot jord, så fick jag ner spänningen över lasten till noll eller någon tiondels volt.

ps. Pwm & 54v har gemensam jord.

Vad kan detta bero på och hur kan jag lösa det?


tacksam för tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av Magnus_K »

Det där skapar ett RC-filter och kombinerat basmotstånd.

När du sätter PWM-generatorn mot jord så ska också kondingen ladda ur genom RF. Det här kan du räkna på hur lång tid det tar att ladda ur C men det känns inte optimalt för "snabb avstägning" av transistorn.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av YD1150 »

2SC2314 tål 45V. Den är gjord för drivsteg för 27MHz radiosändare. Du kanske ska prova med en annan typ.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Det måste blivit något fel. Jag bad om transistor som klarade 60V, och fick C2314,
Enligt säljaren så skall den klara 75V vilket också detta säger:

C2314 NTE Equvilent NTE295 TRANSISTOR NPN SILICON 75V IC=1A TO-126 CASE RF POWER OUTPUT/DRIVER
http://www.weisd.com/test/GenericParts_ ... tid1=C2314

Har försökt att koppla pulldown på basen, utan att lyckas.

Skall jag designa RF så att den istället begränsar strömmen då max spänning på PWM sätts?


Tack för att ni tar er tid!

edit:
Ville inte hänga ut butik / säljare på ett enkelt misstag så jag tog bort vilken butik jag handlade i,
Senast redigerad av EasyRider 9 juli 2019, 00:35:35, redigerad totalt 1 gång.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Nu ser jag att det är C-B spänning 75V, och att C-E bara är 45volt. Är det så at jag har pajat transistor och det är därför den läcker då?


Jag har även en C2240, den kanske passar bättre?!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av Icecap »

Om strömmen inte har varit stor (knappast troligt med 5k som impedans) är transistorn nog rimligt OK.
Att den leder är helt enkelt för att E-C spänningen är för hög och det ger en typ zener-funktion mellan B och C.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Detta kanske förklarar varför jag hade rätt så bra resuktat medans jag satt med labb-stationen. Den ger 32.5 volt ut :) och sedan så ballade saker ur när jag bytte spänningsaggregat.

:)
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Magnus_K skrev:Det där skapar ett RC-filter och kombinerat basmotstånd.

När du sätter PWM-generatorn mot jord så ska också kondingen ladda ur genom RF. Det här kan du räkna på hur lång tid det tar att ladda ur C men det känns inte optimalt för "snabb avstägning" av transistorn.

Tänker jag rätt när jag gör en sådan koppling? Enkel RC med basmotstånd, eller brukar man göra på något annat sätt?
Sedan jag läste ditt inlägg så har jag funderat mycket på ifall mitt filter/strömbegränsning verkligen fungerar som jag tror?!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn kommer att få switch-hastigheten att minskas vilket ger större förluster i transistorn.
Jag har inte orsaken till att du har placerat kondensatirn där klart för mig.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

Anledningen till att jag sätter kondensatorn där är att jag vill göra en analog signal av min pwm.och med den analoga styra strömmen genom transistorn.
Jag har tidigare satt rc-filtret på utgången av transistorn (fast en pnp). Då upplevde jag värmebekymmer i motstånden och kraftigt minskad utspänning. Det är det jag försöker motverka med mina lekmannakunskaper inom el :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av jesse »

Det kan nog funka ok så som du har kopplat. Men allt beror förstås på värdena på alla komponenter, spänningsnivån och frekvensen på PWM-signalen.
Se bara till att transistorn tål den effekt som uppstår när du har 27 volt på kollektorn...
Det blir i praktiken RB som avgör hur stor förstärkningen blir.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Transistor som läcker?

Inlägg av EasyRider »

I dagsläget så skall strömmen begränsas mha pwm-signalen till ca 25mA genom lasten.

Tack för hjälpen! Skall se om jag kommer iväg till verkstan i natt när familjen gått och lagt sig för att testa :)
Skriv svar