USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Jag har monterat in en 12-Volt USB-laddare från Biltema i båten.

Den stör FM-radion har det visat sig.

Vad för typ av filter skulle ni rekommendera mig för att störa av USB-laddaren?

Ett sånt här
https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte ... 2000041854

Tack!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av MadModder »

Jag skulle gissa på att störningarna till störst del är radiostörningar, och inte så mycket kabelburna störningar.
För att testa det ta med ett löst batteri som du ansluter endast uttaget till och ställ det bredvid dig i båten.
Stör det lika mycket då vet jag inte vad mer du skulle kunna göra än att stoppa in uttaget i en jordad metallåda. :p
Om det ändå visar sig att det går via kablarna får du skaffa något slags lågpassfilter. Vet inte riktigt hur ett sånt skulle se ut som blockerar RF.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av RADIOT »

Jag har monterat likadana uttag i både min båt och husvagn.
Har inte upplevt några störningar varken på 88-108MHz, sjöVHF
eller HF (3-30MHz).
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av Thomasx »

Ja, jag får väl kolla både om det är kabelbundet eller RF, och om det kan vara så att det är en defekt enhet jag fått. Det hade ju varit typiskt biltema :)
Jag börjar där så får vi se :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av xxargs »

Allt som innehåller switchare är potentiell störkälla - 3 -30 MHz och 100 MHz är områden som störs mycket lätt... och kan mycket väl störa ut din radio även om nivåerna håller sig inom laglig nivå - nivåerna som är tillåtna att sända ut enligt olika direktiv är rätt höga ur en radiomottagares synpunkt - alldeles för höga...

Detta är något vi kämpar emot hela tiden när elektriker och byggprojekt lassar in massor av lysrör med elektroniska ballaster och LED-belysningar utan att kolla sådant innan - och tillverkarna säger givetvis att det klarar normerna - men det är inte det som räknas utan funktionalitet för radion för våra blåljusmyndigheter med flera, för utan denna kan man stänga stället och då behöver man inte bygga något alls... - just detta tar en stund att smälta för många projektledare och inser att de står med ett antal pallar med armaturer som inte går att använda...

...


Trubbligt att filtrera tillräckligt med ferriter då frekvensen är 'låg'.

I dom fallen skulle jag nog behålla mekaniken men bygga kring en linjär regulator med kylflänsar och en anständig strömbegränsning per USB-uttag (dvs begränsa vid ca 2.4 Ampere per USB-uttag och överleva och inte riskera att överhettas när utgången hålls i kortis i obegränsad tid)
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av hsd »

Jag köpte en sådan liten usbladdare som störde enormt, mailade säljaren som skickade en ny direkt och den var helt okej-helt fri från störningar
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: USB uttag stör FM-radio, avstörning?

Inlägg av 4kTRB »

Du kan bygga en relativt enkel pryl att koppla före usb kontakten så strömmen hela tiden blir konstant. En aktiv shunt. Det eliminerar rippelströmmen.
Skriv svar