LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Inlägg av Bigstone »

Undrar om någon kan det här med LiPo (Litium Polymer) batterier?

Vad jag förstått så finns det extremt viktiga gränser där det kan skada batteriet och med stor säkerhet skapa ett Dante's Inferno och ond bråd död:
Får laddas till Max 4.2v för då exploderar det.
Får inte laddas ur under 3.7v för då.... exploderar det.
Får inte laddas med för hög ström för... DÅ exploderar det.
(Undrar om man ens törs titta på det utan att det exploderar? :mrgreen: )

Har en robotgräsklippare som kör med LiPo 29.6v 4Ah och som så sakterliga börjat tröttna och även tänkt köra lite QRP amatörradio i skogen, perfekt med lätta och kraftfulla batterier.
Till den änden köpte jag in ett gäng beg. el-cykel batterier på Tradera märkta "Jeve 67/63/113", säljaren hade inte mycket info på dem och inte lätt att hitta något om dem heller.
Vid 1C kan man tydligen dra 5.2A och vid laddning lägga på 0.5c runt 2.6A.

Till saken hör att cellerna inte har någon skyddskrets i sig så över och urladdningsskydd saknas just nu.
Är osäker på hur jag ska gå tillväga med dessa. Kan man ha dem kopplade i serie som vanliga batterier och ladda dem, säg 8st med 26,9v med en enda skyddskrets eller ska de laddas individuellt tex. paralellt och ha varsin skyddskrets eller hur gör man?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26140
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Inlägg av Icecap »

Lite logik: 8 celler kan inte ha identiska data. De kan vara mycket lika men identiska är de inte!

Alltså måste det finnas någon styrning som säkrar att cellerna inte överladdas, cell för cell - då vid serieladdning.

Parallell-laddning är inget säkert kort heller... men nog mindre besvärligt.
Då cellerna ju inte är identiska kommer de ju att ha lite olika spänning vid samma urladdningsgrad. Detta kommer att ge en kort och nog inte så våldsam utjämning när man parallellkopplar.

JAG hade sett till att det fanns ett paket (i detta fall med 8 celler) med nödvändig utjämningselektronik i - men i brist på det hade jag laddad i parallell (evt. med ett lågohmigt seriemotstånd för varje cell) och förbrukad i serie.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Inlägg av Sverige »

Får inte laddas ur under 3.7v
Nej, det är den nominella spänningen som är 3,7V.
Att inte gå under 3V är en bra tumregel.

Om man ska parallelladda måste man ha kolla på spänningen så det inte skiljer (för mkt).
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Inlägg av Sverige »

Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: LiPo - Ladda induviduellt paralellt eller flera i serie?

Inlägg av Bigstone »

Tack IceCap och Sverige, bra info.. Separata laddningar per batteri låter helt rimligt. Har lyckats läsa mig till en del nu så hänger med lite mer om hur de funkar. Blir nog att köpa en färdig laddare som sagt, mycket enklare!

Har försökt att söka reda på lite mer info. kring batterierna för att se vad de kan belastas med men namnet get inget resultat vad jag kan se.

Annonstexten ger följande data:

"Här kommer en auktion med 40 st LiPo batterier. Dessa batterier kommer från gamla cykelbatterier som blivit isär lödda för att få fram enskilda batterier. Varje cell är testade med 500mAh urladdning. Kolla sista bilden för alla värden.

Namn på batterierna är "Jeve 67/63/113".
Tyvärr hittar jag ingen information om batterierna förutom att dom är 5200mAh i nyskick.
Dessa celler har då mellan 76-96% kapacitet kvar.
Med tanke på att dessa batterierna var för elcyklar så har den nog högre "C Rating".
Dock, redan vid 1C kan du dra 5.2A utan problem vilket gör det till väldigt kraftfulla batterier.

Laddning brukar vara runt 0.5C vilket blir 2.6A laddning!

Måtten på batterierna är följande.
-- 65mm bred
-- 110mm längd (119mm med polerna inräknade)
-- 7 mm djup

Varje pol har följande mått.
-- 5mm bred
-- 6mm lång (plus polen är 8.5mm)
-- 0.3 mm tjock "
LIPO.jpg
https://www.tradera.com/item/343075/354 ... 4000-4999-


Skulle det vara möjligt att bygga ett batteri för 14,8v och kunna ta ut 21Amp med dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar