Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Nerre »

Kärnkraftverken går väl hela tiden på nominell effekt? Det är väl främst vattenkraften som reglerar? I alla fall i de diagram som jag har sett.

Så det solkraft och vindkraft gör är att det "sparar" på vattenmagasinen. Problemet är ju att vattenmagasinen inte rymmer tillräckligt mycket för att kompensera för bortfall av kärnkraften.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av danei »

Ja, kärnkraften går i princip alltid så hårt de kan. Det är bara när alternativet är att börja spilla vatten som kärnkraften reglerar ner. Det är ovanligt, men kärnkraften kan reglera. Det är de låga marginalkostnaderna som medför att man inte gör det.
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Thomasx »

Ja, jag har visst skrivit lite fel där. Vattenkraften används huvudsakligen som reglerkraft, kärnkraften står för stabiliteten i nätet och körs som redan nämnts huvudsakligen på full effekt. Även om Elforsk kommit fram till att det kan förändras framöver med större andel sol- och vindkraft som kan tänkas kräva större behov av reglerkraft.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Krille Krokodil »

nybörjarnörd skrev:Jo Thomasx, själva energiöverföringen tycker jag mig förstått, i princip är väl alla konsumenter parallellkoplade (i noder kanske), så att angiven spänning finns där hela tiden tex i våra vägguttag, och ström börjar flyta först när en krets sluts. Det var snarare den riktning tråden tog jag är intresserad av :tumupp:
Där sker regleringar ute i nätet för att spänningen ska vara stabil när belastningen växlar, man
har lindningsomkopplare på de stora transformatorerna så att man kan ändra förhållandet
mellan in- och utspänning. På de transformatorerna här i centrala Hbg är det 120 kV in och
50 kV ut, de är 20 m^3 i storlek.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Teknikern »

Snedbelastning i ett trefasnät kan ställa till det men det finns två sätt att reglera detta, antingen genom att reglera varje faslindning i transformatorn för sig eller koppla in en stor elmotor i kretsen som tomkörs. Jag byggde ett reservelverk av en släpringad elmotor och den fick en stor trefasmotor som tomlast och det fungerar alldeles utmärkt till att balansera ut faserna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Glenn »

På mitt förra jobb förbrukade vi ju rätt mycket ström, där betalade vi helt enkelt tre gånger förbrukningen på den fasen vi belastade högst. ..Ganska smart sätt för att få sina kunder att balansera belastningen kan man tycka :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av säter »

rikkitikkitavi skrev:Rent praktiskt kommer inte vindkraften användas som reglerkraft, utan det blir vatten och nyinstallerat gasturbinkraft, eller gaskombiverk.
Hur mycket gasturbineffekt finns tillgängligt i Sverige?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Krille Krokodil »

Teknikern skrev:Snedbelastning i ett trefasnät kan ställa till det men det finns två sätt att reglera detta, antingen genom att reglera varje faslindning i transformatorn för sig eller koppla in en stor elmotor i kretsen som tomkörs. Jag byggde ett reservelverk av en släpringad elmotor och den fick en stor trefasmotor som tomlast och det fungerar alldeles utmärkt till att balansera ut faserna.
Och numera också kraftelektronik som kan göra det.
356e20b4-b01c-4db5-b922-752e397c9264.png
https://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

säter skrev:
rikkitikkitavi skrev:Rent praktiskt kommer inte vindkraften användas som reglerkraft, utan det blir vatten och nyinstallerat gasturbinkraft, eller gaskombiverk.
Hur mycket gasturbineffekt finns tillgängligt i Sverige?
Uniper har 500MW I störningsreserven i södra Sverige det är gamla EON.
Totalt för alla är 1350MW I SE3/4 enligt SVK.

Men de går in när nätet börjar tippa, tex när ett större prod agg faller ifrån eller vid enskilda extrema toppar, tex då alla slår på kaffekokaren mån morgon en kall vinterdag i hela Nordeuropa.kraftet är full produktion på 15 min.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Teknikern »

Krille Krokodil skrev:
Teknikern skrev:Snedbelastning i ett trefasnät kan ställa till det men det finns två sätt att reglera detta, antingen genom att reglera varje faslindning i transformatorn för sig eller koppla in en stor elmotor i kretsen som tomkörs. Jag byggde ett reservelverk av en släpringad elmotor och den fick en stor trefasmotor som tomlast och det fungerar alldeles utmärkt till att balansera ut faserna.
Och numera också kraftelektronik som kan göra det.
Japp, det har hänt en hel del på kraftsidan sen jag snickrade ihop elverket.
Turbo
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juni 2019, 09:30:49

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Turbo »

säter skrev:
rikkitikkitavi skrev:Rent praktiskt kommer inte vindkraften användas som reglerkraft, utan det blir vatten och nyinstallerat gasturbinkraft, eller gaskombiverk.
Hur mycket gasturbineffekt finns tillgängligt i Sverige?
Många av gasturbinerna i Sverige har fasats ut dom sista åren, dels på grund av pris(och skatt) på naturgas, i förhållande till elpriserna, men även underhållskostnaderna har varit skyhöga.

I början på 90-talet byggde många mindre kraftvärmebolag små gasturbinsanläggningar med 20-30MWe, men det är nog inte så många kvar av dessa idag. En del av dom stora gaskombianläggningarna som har byggts på senare år har också stoppats av snarlika skäl(Öresundsverket i Malmö har stått stilla sedan 2017, av rent ekonomiska skäl, trots att anläggningen bara är 8år gammal).

Dom stora gasturbinskunderna idag är nog i oljeländerna, där man inte är så känslig för kostnaderna för underhåll, drift och inköp. Det är ju dessutom oslagbart med gasturbiner om man har ont om plats eller om installationen är viktkänslig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av säter »

Ja ha, man kör dessa på naturgas även i Sverige?
Jag trodde att det var olja som gällde.

Det måste väl finnas ett antal gasturbiner i Sverige som backup vid hårda spetsbelastningar?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av swesysmgr »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rya_Kraftv%E4rmeverk

"Rya Kraftvärmeverk står idag för ca 30% av Göteborgs elbehov och ca 35% av fjärrvärmebehovet. "

Fungerade bra tills någon smartskalle beslutade att höja skatten på naturgas med 473%.

https://www.energigas.se/om-oss/nyheter ... -biogasen/
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

säter skrev:Ja ha, man kör dessa på naturgas även i Sverige?
Jag trodde att det var olja som gällde.

Det måste väl finnas ett antal gasturbiner i Sverige som backup vid hårda spetsbelastningar?
Det är de jag nämnde ovan.
De används för att säkra nätet.
Trro de flesta går på olja, inte gas.

Sedan finns effekt reserven, Stenungsund och Karlshamn är det väl?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av säter »

Sedan finns effekt reserven, Stenungsund och Karlshamn är det väl?
Stenungsund, det har jag nog sett en film från bygget på YouTube.
Skriv svar