Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av netrunner »

Är det inte så att generatorer ligger i synk på 50Hz relaterat till varvtalet?

Så om en reaktor har en (nu gissar jag bara) 25ton turbin som ligger på 50 x 100 = 5000rpm så finns det roterande energi att ta av på väg ner mot 49Hz.

Dvs att den roterande massan som finns i kraftgenereringen är en kortvarig reserv för 30 skeunder?
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av GFEF »

netrunner

>Så om en reaktor har en (nu gissar jag bara) 25ton turbin som ligger på 50 x 100 = 5000rpm så finns det roterande energi att ta av på väg ner mot 49Hz.

Synkrona varvtalet = 120 * nätfrekvens / polantal synkronmaskin.

Poltalet är en multipel av 2, vilket innebär att det högsta varvtalet med 50 Hz nätspänning är 3000 rpm.
I Sveriges kärnkraftverk finns generatoreffekter i intervallet 600–1200 MVA.

Och med dessa effektuerar är nog roterande massor i 100-tons inte 25ton.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronmotor
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Johanb »

HUGGBÄVERN skrev: Det finns en länk i kontrollrummet till en sida där man kan ladda ned statistik på vad de olika kraftslagen levererar timme för timme. Det är intressant att se hur mycket vindkraften varierar. Där får man det svart på vitt. 2017 var det lägsta värdet 1% av maxvärdet. Det visar problemet med vindkraften. Intermittensen, den stora okontrollerade variationen på produktionen. Det gör att vindkraft inte klarar sig utan backupkraft. I Tyskland är det kolkraft. Man ersätter där kärnkraft med vind- och kolkraft.
Om ni tycker det låter som att jag är emot en stor utbyggnaf av vindkraft, så har ni helt rätt.



Jag iddes inte citera allt ...
Ja där syns det ju med lite letande att vindkraften kan pendla friskt och där brukar vattenkraften vara det som får reda ut situationen.
Så vindkraften subventioneras och kräver reglerkraft för att fungera, jag håller med dig i din skepticism.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det här blir snudd på politik om man skall diskutera det men...

Det finns forskare på KTH som har tittat på detta och en omfattande utbyggnad av vindkraften kräver reservkraft som ersättning för de dagar då det blåser lite. Ungeför lika för lika.

Man MÅSTE ju dimensionera elproduktionen för just den där kalla måndagsmorgonen när det inte blåser, även om reservkraften inte nyttjas.
Alternativet är att man måste tala om för vissa att de inte kan garanterat få el . Så är det redan idag. Vissa förbruakre har avtal om att de kan kopplas ner i händelse av problem.

De kommande stängningarna av Ringhals och OKG kommer inte kunna täckas av den vindkraft som installeras, Sverige går mot ett läge där minsta problem kommer leda till omfattande störningar i elleveranserna. Troligen med dödsfall som konsekvens pga det förmodligen sker under en sträng vinter och även kortvariga strömbortfall leder till köldskador. Efter ett längre strömavbrott på ett verk kommer stora delar av landet vara utan störm och vid återstart kommer det bli väldigt instabilt i början.

Problemet är att elmarknaden ger låga priser och det är svårt att installera elproduktion med lönsamhet med de krav som näringslivet har på lönsamheten.

Lokalt har ju redan brist uppstått på kapacitet => inga expansionsplaner får genomföras.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av JanErik »

Däremot kan ju modern vindkraft enkelt gå ner i effekt om det är överproduktion (matar nätet genom frekvensomformare), till skillnad från kol/kärnkraft som är gjord att gå på nominell effekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nja, det är inte så lätt att bara minska frekvensomformarens uteffekt, man måste justera turbinens rotorblad så den inte tar upp stå stor vindeffekt. Eller vinkeln mellan vindriktning och bladens rotationsaxel.

Ev överskott på energi måste snabbt dumpas, annars kan man se på nätet med lite videos vad som händer när man inte gör det, men generatoranläggningen slutar mata ut på elnätet.

Så vindkraften har inte så stort reglerområde men större än kärnkraft och äldre kolkraftverk.
Fördelen är dock att vindkraftverk står inte ensamma och man kan relativt snabbt ställa ner ett verk och sluta producera helt.

Rent praktiskt kommer inte vindkraften användas som reglerkraft, utan det blir vatten och nyinstallerat gasturbinkraft, eller gaskombiverk.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte Nörd-mannen hade en lite filosofisk fundering över det här.
Tar man vattenledningarna från kommunala vattenverket och ut till konsumenterna, så är det ju tryck i ledningarna. Vattnet finns där ju redan och i den stund man vrider på kranen kommer vattnet rinnande då det är trycksatt.

Men man kan ju inte skyffla ut massa elektroner i en ledning och hålla dessa "under tryck" och i samma ögonblick man sätter på brödrosten pressas elektronerna ut till rosten....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av danei »

Kärnkraft och kolkraft kan helt klart regleras. Vindkraft är det sista som reglerar ner. De har ingen bränslekostnad och får betalt även när elpriset är under noll.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av JanErik »

rikkitikkitavi skrev:Nja, det är inte så lätt att bara minska frekvensomformarens uteffekt, man måste justera turbinens rotorblad så den inte tar upp stå stor vindeffekt. Eller vinkeln mellan vindriktning och bladens rotationsaxel.

Ev överskott på energi måste snabbt dumpas, annars kan man se på nätet med lite videos vad som händer när man inte gör det, men generatoranläggningen slutar mata ut på elnätet.

Så vindkraften har inte så stort reglerområde men större än kärnkraft och äldre kolkraftverk.
Fördelen är dock att vindkraftverk står inte ensamma och man kan relativt snabbt ställa ner ett verk och sluta producera helt.

Rent praktiskt kommer inte vindkraften användas som reglerkraft, utan det blir vatten och nyinstallerat gasturbinkraft, eller gaskombiverk.
Jo, om man minskar effektuttaget från generatorn kommer ju pitchen att gå in beroende på vind, men det automatiskt closed-loop oberoende. Frekvensomformare brukar ha bromsresistor som kan ta full effekt tills anläggningen kommit ner (handlar om ett par sekunder vid nödstopp), om nätet faller bort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, för nödstopp vid frånskiljning av nätet är det ju bara rotorns energi som behöver dumpas. Jag tolkade det som effektuttagsreglering över tid :)

Normalt kör man vindkraften som danei skriver, man producerar vad man kan få ut av vinden eftersom enda kostnaden för produktion är kapital och underhåll.
Det händer ju tom att vindkraften kör fastän elpriset är negativt, men då man behöver en viss produktion för att hålla nätet uppe får det energislag som inte har några rörliga tillverkningskostnader producera mest.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Gimbal »

rikkitikkitavi skrev:Man MÅSTE ju dimensionera elproduktionen för just den där kalla måndagsmorgonen när det inte blåser, även om reservkraften inte nyttjas.
Nejdå, då importerar man el. Problemet löst.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

från var?
och hur?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26417
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av danei »

Negativt elpris blir det för att produktionen är flr hög. Vindkraften kör efter som de får betalt via stödsystem, så de kan betala för att leverera el.

Visst är det teoretiskt möjligt att reglera vindkraft, men vad jag vet görs det inte.
Turbo
Inlägg: 11
Blev medlem: 24 juni 2019, 09:30:49

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av Turbo »

Jag brukar köra min turbin på full effekt, det är nästan alltid fjärrvärmeunderlaget som begränsar annars(sommardrift). Eftersom den bara är på 25MW har jag inte något balansansvar utan kan fasa in och ur som jag vill, däremot har jag också en gasturbin som är med i störningsberedskapen som ska kunna startas på 10 minuter om jag inte missminner mig, när kraftnät ringer(inte samma som som effektberedskapen).

Nordpool hjälper till att hålla balansen på nätet, eftersom överskott av produktion sänker priset och gör att många minskar sin produktion när priset för elen sjunker. Samma sak gäller förbrukningarna. Det är bättre att gå ner på 50% last under ett dygn där det är låga elpriser, för att spara bränslet till dagen efter när elpriset är bättre. Har man fjärrvärmekunder är det inte alltid man kan göra det tyvärr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur är elnätet alltid "fyllt" med ström ?

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev:Men man kan ju inte skyffla ut massa elektroner i en ledning och hålla dessa "under tryck" och i samma ögonblick man sätter på brödrosten pressas elektronerna ut till rosten....
Är det inte exakt så det fungerar?
Skriv svar