Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Inlägg av EasyRider »

Hej!

Har i en annan tråd kommit fram till (efter hjälp och tips) att jag skall använda en op-amp. Jag skall antagligen koppla på en transistor för att kunna kräma ur lite mer ström. Men när jag tittar på färdiga exempel på internet så är det alltid en NPN-transistor som kopplas på högsidan. Men vad jag lärt mig så kopplar man PNP om man vill koppla det emot högsidan (Vdd) och NPN emot GND.


Se t.ex denna:
https://www.allaboutcircuits.com/upload ... spice1.JPG


Hur kommer det sig att man använder en NPN-transistor i fallet ovan? Har sett ett flertal olika kopplingsscheman över detta, och enbart sett NPN-varianter då de har skrivits ut med beteckning...

Tack!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Inlägg av arvidb »

Men en PNP i den där kopplingen så skulle du behöva sänka Vbase för att öka spänningen Vout. En transistor är strömstyrd och strömmen som styr, basströmmen, går i pilens riktning. Höj Vbase ("skicka ut ström") -> NPN:en börjar leda och Vout = R1*transistorströmmen ökar. Hade du haft en PNP där istället så hade du behövt dra ström på Vbase för att få samma resultat (kolla på symbolen för PNP hur pilen sitter!).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Inlägg av Icecap »

Kopplingen som visas är en emitter-följare som karaktiseras av en spänningsförstärkning mycket nära 1x och en strömförstärkning på mycket mer - och den är icke-inverterande.

Och då återkopplingen i op-amp kopplingen är spänningsstyrd blir det mycket enklare att beräkna allting.

Sedan finns det andra problem med kopplingen, inget är ju gratis.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Inlägg av EasyRider »

Tack!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Varför NPN-transistor på Op-amps-förstärkare?

Inlägg av prototypen »

Här får du se en lösning med transistor efter en OP.
3140 kan inte driva så mycket ström så när alla 32 ingångarna krämade på med 12 volt via var sitt motstånd á 100 kΩ så kroknade OP:n.
Kunde valt en stadigare OP men då hade det blivit en artikel till på lagret.

Varför en PNP, jo utsignalen går negativt och bara negativt, i princip en mixerkoppling.
Sedan lite svar till din andra tråd om enkel kontra dubbel matning.
Mitt system har bara postiv spänning men här har jag en laddningspump med en 555 för att göra lite negativ spänning.

Dubbel matning behöver INTE vara symmetrisk, behöver man signal garanterat ner till noll så kan det räcka med en eller två volt negativt medan den positiva är 24V

Protte
Svällarkort 2.2 sch.cwk (OG).pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar