Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Hej,
Jag har en gammal Mercedes 420 S (W140) från 1995 som har problem med motorkablaget uppe och nere. All isolering runt kablarna är krackelerat och vissa kablar tar nog emot varandra!
Jag har funderat på att göra om alla kablar själv men behöver hjälp med att hitta var jag köper 0,5 - 1,5mm kabel som klarar av värmen i motorrummet.
Tittar jag på engelska sidor så pratar de om silikonkabel som klarar 200+ grader.
Var kan jag köpa det? Vad heter kabeltypen?
-J
Jag har en gammal Mercedes 420 S (W140) från 1995 som har problem med motorkablaget uppe och nere. All isolering runt kablarna är krackelerat och vissa kablar tar nog emot varandra!
Jag har funderat på att göra om alla kablar själv men behöver hjälp med att hitta var jag köper 0,5 - 1,5mm kabel som klarar av värmen i motorrummet.
Tittar jag på engelska sidor så pratar de om silikonkabel som klarar 200+ grader.
Var kan jag köpa det? Vad heter kabeltypen?
-J
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Det finns ju så kallad "fordonskabel" som är anpassad efter driftsmiljön i en bil, alltså ungefär sådan som sitter original.
Problemet är att om du vill följa rätt färger osv så måste du köpa många rullar, dyrt.
På ett tidigare jobb hade vi en vagn med massor av olika färger (en och tvåfärgade)
man använde just när man drog fordonsel, tror vi köpte från würth.
Problemet är att om du vill följa rätt färger osv så måste du köpa många rullar, dyrt.
På ett tidigare jobb hade vi en vagn med massor av olika färger (en och tvåfärgade)
man använde just när man drog fordonsel, tror vi köpte från würth.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
det brukar vara vanlig kabel i motorrum, ofta indragen i svart flex isoleringsslang...
och man ska ju undvika närhet till avgasröret...
flerfärgad kabel kan vara svårt att få tag på...
http://www.vehicle-wiring-products.eu/
och man ska ju undvika närhet till avgasröret...
flerfärgad kabel kan vara svårt att få tag på...
http://www.vehicle-wiring-products.eu/
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Svårt att säga. Jag ser de som pratar om minst 100 grader men alla som bygger om kablarna professionellt kör med silikonkabel som tål över 200/250 grader.danei skrev:Är det verkligen motiverat?
-J
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
biltema har tvåledarkabel i silikon, går att få brun och blå därifrån
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Silikonkabel och en "moderat vass" kant, ja då är det hål direkt. Silikonet tål inte alls mycket mekanisk påverkan då det är ett väldigt löst material i strukturen. Det finns teflonisolerad kabel som tål nötning och näst intill vilken miljö som helst och används inom entreprenadmaskinsbranschen. Annars KAN man ju använda vanlig pvc-isolerad kopplingstråd och förlägga den i kabelskyddsslang,,,,,,,men det är inte lika "hippt och inne" som det dyraste man kan hitta,,,,,,men det funkar lika bra.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Köp fordons kabel av den modell som finns på bilverkstäder. Håller bra. Den kallas RKUB. Autoexperten har bl.a. har kört den sorten varje dag i typ 20år. Sedan skarva med Duraseal. Silikon kabel håller ungefär lika länge i fordons miljö.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
..Eller riktiga krimpkoppligar.
Duraseal må vara snäppet över sockerbitar eller klämkopplingar men känns fortafarande som en fullösning.
Duraseal må vara snäppet över sockerbitar eller klämkopplingar men känns fortafarande som en fullösning.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Vad är felet med sockerbitar?
Jag tycker att de fungerar kanon.
Jag tycker att de fungerar kanon.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Dom är inte gastäta vilket gör att i en fordonsmiljö kommer kontakterna att oxidera.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Tror du klarar dig långt med rkub specad för 105 grader.
.
.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
TYCO Duraseal är ju krimpkopplingar med limbelagd krympslang - blir garanterat vatten och gastättGlenn skrev:..Eller riktiga krimpkoppligar.
Duraseal må vara snäppet över sockerbitar eller klämkopplingar men känns fortafarande som en fullösning.
https://www.swedol.se/krympskarvhylsa-d ... 01227.html
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Nej, det är inte krimp i dom där, bara kläm precis som så kallade "abiko" gul/röd/blåa
Med krimp menar jag rullkrimp, alltså typ:
Fördelen med duraseal är ju att dom har limbelagd krympslang så dom är ju iaf bättre än dom vanliga.
Med krimp menar jag rullkrimp, alltså typ:
Fördelen med duraseal är ju att dom har limbelagd krympslang så dom är ju iaf bättre än dom vanliga.
Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?
Både kabelskor med lim och krymphylsa samt krympslang med lim i finns på Biltema samt på Wish till ett avsevärt billigare pris än hos biltillbehörsfirmorna och det är samma skit alltihop, det funkar och funkar bra dessutom.