Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jronnblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 december 2016, 13:31:47

Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av jronnblom »

Hej,

Jag har en gammal Mercedes 420 S (W140) från 1995 som har problem med motorkablaget uppe och nere. All isolering runt kablarna är krackelerat och vissa kablar tar nog emot varandra!

Jag har funderat på att göra om alla kablar själv men behöver hjälp med att hitta var jag köper 0,5 - 1,5mm kabel som klarar av värmen i motorrummet.

Tittar jag på engelska sidor så pratar de om silikonkabel som klarar 200+ grader.

Var kan jag köpa det? Vad heter kabeltypen?

-J
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26410
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av danei »

Är det verkligen motiverat?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Glenn »

Det finns ju så kallad "fordonskabel" som är anpassad efter driftsmiljön i en bil, alltså ungefär sådan som sitter original.

Problemet är att om du vill följa rätt färger osv så måste du köpa många rullar, dyrt.

På ett tidigare jobb hade vi en vagn med massor av olika färger (en och tvåfärgade)
man använde just när man drog fordonsel, tror vi köpte från würth.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av svanted »

det brukar vara vanlig kabel i motorrum, ofta indragen i svart flex isoleringsslang...
och man ska ju undvika närhet till avgasröret...
flerfärgad kabel kan vara svårt att få tag på...

http://www.vehicle-wiring-products.eu/
jronnblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 december 2016, 13:31:47

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av jronnblom »

danei skrev:Är det verkligen motiverat?
Svårt att säga. Jag ser de som pratar om minst 100 grader men alla som bygger om kablarna professionellt kör med silikonkabel som tål över 200/250 grader.

-J
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av grym »

biltema har tvåledarkabel i silikon, går att få brun och blå därifrån
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Teknikern »

Silikonkabel och en "moderat vass" kant, ja då är det hål direkt. Silikonet tål inte alls mycket mekanisk påverkan då det är ett väldigt löst material i strukturen. Det finns teflonisolerad kabel som tål nötning och näst intill vilken miljö som helst och används inom entreprenadmaskinsbranschen. Annars KAN man ju använda vanlig pvc-isolerad kopplingstråd och förlägga den i kabelskyddsslang,,,,,,,men det är inte lika "hippt och inne" som det dyraste man kan hitta,,,,,,men det funkar lika bra. 8)
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av kricka »

Köp fordons kabel av den modell som finns på bilverkstäder. Håller bra. Den kallas RKUB. Autoexperten har bl.a. har kört den sorten varje dag i typ 20år. Sedan skarva med Duraseal. Silikon kabel håller ungefär lika länge i fordons miljö.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Glenn »

..Eller riktiga krimpkoppligar.

Duraseal må vara snäppet över sockerbitar eller klämkopplingar men känns fortafarande som en fullösning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av säter »

Vad är felet med sockerbitar?
Jag tycker att de fungerar kanon.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Glenn »

Dom är inte gastäta vilket gör att i en fordonsmiljö kommer kontakterna att oxidera.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Foppson »

Tror du klarar dig långt med rkub specad för 105 grader.

.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av grottan »

Glenn skrev:..Eller riktiga krimpkoppligar.

Duraseal må vara snäppet över sockerbitar eller klämkopplingar men känns fortafarande som en fullösning.
TYCO Duraseal är ju krimpkopplingar med limbelagd krympslang - blir garanterat vatten och gastätt

https://www.swedol.se/krympskarvhylsa-d ... 01227.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Glenn »

Nej, det är inte krimp i dom där, bara kläm precis som så kallade "abiko" gul/röd/blåa

Med krimp menar jag rullkrimp, alltså typ:

Bild

Fördelen med duraseal är ju att dom har limbelagd krympslang så dom är ju iaf bättre än dom vanliga.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kablar i motorrum - vad ska man välja?

Inlägg av Teknikern »

Både kabelskor med lim och krymphylsa samt krympslang med lim i finns på Biltema samt på Wish till ett avsevärt billigare pris än hos biltillbehörsfirmorna och det är samma skit alltihop, det funkar och funkar bra dessutom.
Skriv svar