Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kentb
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 november 2014, 11:50:00

Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av kentb »

En iPhone är en "stängd" produkt och det går inte på något smidigt sätt spela in sina egna samtal. Det finns trassliga lösningar där skapar ett trepartssamtal till ett speciellt nummer på en extern server men jag tänkte att lite hårdvara kunde lösa det enklare.

Jag tänkte helt enkelt "tappa av" både mikrofonen och ena kanalen som går till ett headset, mixa de signalerna och ansluta till ett fickminnes mikrofoningång.

Det är många många år sedan jag höll på med elektronik och var väl inte så duktig ens då så jag frågar om hjälp här. Har kvar kopplingsplatta, komponentsatser och en lödkolv :)

Helst skulle jag vilja att konstruktionen inte behövde någon egen strömförsörjning utan tog det från basströmmen iPhone ger ut som är till för att driva en elektretmikrofon. Men jag gissar att det bara ställer till problem så låt oss anta att det hela drivs med ett batteri. Kanske CR2032 eller liknande på 3V?

Sedan vill jag att iPhone inte ska märka att jag tappar av signalen och att konstruktionen drar lite ström, kanske använda ett par JFET?

Har ritat lite vad jag tänker mig men är så klart öppen för andra förslag.

Jag föredrar att använda minimalt antal komponenter så lätt kan löda detta på ett litet veroboard.

Någon som kan ge mig vägledning? Var jag går fel? Finns det bättre sätt? Kanske till och med färdiga produkter som denna? Om JFET, är det någon speciell som är bra för just detta? Finns det någon online-kalkylator för att hjälpa mig välja rätt värden på resistorer för förstärkarstegen? Är det ok att ha en passiv mixer för att spara komponenter?

Tacksam för all vägledning jag kan få :)

Kent
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av PeterH »

Finns ju otaliga antal appar för detta ändamål, något speciellt som gör att du inte kan/vill använda dessa? :humm: https://www.youtube.com/watch?v=LuVLGyvRaHA
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av Gizmo »

Du kan väl köra "jailbreak" och öppna upp telefonen och sedan installera en app som gör det du önskar.
Rätt udda att man inte har rätt att spela in sina egna samtal, borde vara en självklar rätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av Glenn »

Det fungerar inte på alla androidtelefoner heller av oklar anledning, det verkar inte bero på OS'et i sej för det fungerar på vissa modeller.

Min gamla jobbtelefon på förra jobbet exempelvis (sony xperia acro S), då kunde man bara spela in ena delen, tror det var ens eget ljud och inte den man pratade med, det var samma på samtliga appar.
kentb
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 november 2014, 11:50:00

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av kentb »

PeterH skrev:Finns ju otaliga antal appar för detta ändamål, något speciellt som gör att du inte kan/vill använda dessa? :humm: https://www.youtube.com/watch?v=LuVLGyvRaHA
Om du klistrar in namnet på de olika appar som föreslås så ser du att vissa fungerar bara i vissa länder, andra har månadsavgift osv. Dvs du använder en extern tjänst förutom att installera själva appen. Alla bygger på att det skapas ett trepartssamtal eller att du ringer en tredje part som i sin tur ringer upp den du vill prata med.

Så nej, det finns inga appar där jag kan ringa upp som vanligt och spela in via en app.
Gizmo skrev:Du kan väl köra "jailbreak" och öppna upp telefonen och sedan installera en app som gör det du önskar.
Jag vill inte mecka med min telefon på det viset, kanske får problem vid uppdateringar osv.

Jag har väl kommit förbi den tid i mitt liv där 90% av mitt teknikanvändande var att installera, uppgradera, jobba runt nya problem som skapar nya problem osv. Jag byggde ihop mina egna datorer från delar och kämpade med drivrutiner som inte fungerade, bytte ut delar, uppdateringar som gjorde att allt slutade att fungera och annat. Nu kör jag bara standardinstallationer och ägnar min tid åt att använda prylarna, inte mecka med dem. Börjar väl bli gammal :)
Gizmo skrev:Rätt udda att man inte har rätt att spela in sina egna samtal, borde vara en självklar rätt.
Ja, det borde gå att göra. Delvis är nog orsaken till att de spärrat den funktionen att det finns olika lagstiftning i olika länder vad gäller inspelning av samtal.

Trodde faktiskt inte att jag skulle möta sådant motstånd mot att löda ihop en kul pryl som gör inspelning lätt och där jag har full kontroll på ett elektronikforum ;)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av rvl »

Inspelningscredits... nej tack.

Kör på hårdvarulösningen. Capt. Obviös påpekar att det är olika signalnivåer på mic och högtalare. Själv skulle jag hellre spela in inkommande och utgående ljud separat (stereo), än att passivt mixa ihop till en signal.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av netrunner »

jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av jah »

Glenn skrev:Det fungerar inte på alla androidtelefoner heller av oklar anledning, det verkar inte bero på OS'et i sej för det fungerar på vissa modeller.

Min gamla jobbtelefon på förra jobbet exempelvis (sony xperia acro S), då kunde man bara spela in ena delen, tror det var ens eget ljud och inte den man pratade med, det var samma på samtliga appar.
Precis, det har funkat i många Android-lurar fram t.o.m Oreo, för i Pie så bestämde Google att man definitivt inte får göra så mer, och stängde kryphålet permanent :evil: :evil: :evil:
Jag visste om detta, och sköt därför upp uppdateringen av min S8 under lång tid, men så en dag lyckades den starta uppdateingen när den låg i fickan, och därmed var den appen värdelös.
Använde ACR som funkade förträffligt utan att man nånsin behövde tänka på den, och spelade in alla samtal. Fantastiskt bra att ha när teflon-minnet drabbade...
Funkade även med S6:an.

Är säkert nån idiotisk USA-lag som ställer till det så att Google fegar ur, för i många länder inkl Sverige är det fullt tillåtet att spela in.
Dock verkar det möjligt för enskilda tillverkare att själv lägga in inspelningsfunktion i telefon-appen, men har aldrig sett det göras. Någon som vet om det finns?
Det ryktades även om att Google tänkte införa möjligheten längre fram, men då antydde man "om några år" :(

/J
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av Skogen »

En liten undran. Man kan ju göra en egen app med hjälp av MIT app inventor. Är ju flera som gjort här.
http://ai2.appinventor.mit.edu/
Kan det gå att använda för att spela in sina mobilsamtal?
Hinner/orkar inte kolla själv då jag inte har behovet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av breflabb »

Senaste Nokia(Android) har täpt till den möjligheten också.
Några tipsade om att använda högtalaren när man pratat men på min
går inte det heller. Tydligen så nyper dom mikrofonen om man försöker spela in.
Men alla appar upplyser inte om det . Har testat flera utan framgång
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av prototypen »

Vad använder TV t.ex Fuskbyggarna där sitter de med mobil med sladd och man får höra båda parter.

Protte
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av breflabb »

Så där beter si min också,det är inga problem, men så fort man trycker på inspelning
så hör man bara sig själv i den inspelning man gjorde
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av Magnus_K »

Är det bara rvl som klarar av att hjälpa TS med sin förfrågan?
Skit i alla appar och utrikiska lagar och hjälp han med schemat istället.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av PeterH »

Jag hade valt att använda OP:n istället för JFET:ar (mest för att jag aldrig jobbat med JFET). Hög impedans, lätta att jobba med, kompakta och billiga.

Ett förslag (nedan) ger med valda värden ger ca: 1-100 ggr förstärkning, jag vet inte vilka nivåer vi pratar om i en iPhone? I min simulering ger jag 5mV in och får då 200mV ut med potten i mittläget. Enligt denna sida är en normal line-nivå för konsument audio runt 0,32V RMS och 5-50mV för mikrofoner (har själv för mig att nivån låg på runt 0,75V när jag höll på i mitten av 80-talet :humm: ).
Commonly used Voltage and Audio Levels
A line input level electrical signal typically has a voltage ranging from 0,3 to 2 Volts, while a microphone level signal is more often in the range from 5 to 50 mV (millivolts). Microphone sensitivities range from -60 dBu to -22 dBu referenced to 94 dB Soud Pressure Level (0 dB SPL = 2*10–5N/m2). The consumer line input level electrical signal typically has a voltage of 0,32 V (-7,8 dBu), whilst the professional line input level is typically 1,23 V (+4 dBu). For further information see Commonly used Voltage and Audio Levels.
Man kan enkelt ändra värden efter behov så att förstärkningen passar antigen mic eller hörlur... Det finns massor av liknande designlösningar om man googlar, säkert fler här som har tips på hur designen kan förfinas för optimal funktion för audio, men du har ju inte sagt något om användningsområdet och eventuella behov av HiFi kvalitet på ljudet? Är rätt säker på att man skulle kunna hitta färdiga moduler/kort på Ebay för några tior om man söker...
preamp1.jpg
Edit: Hittade denna men har inte orkat läsa om dom kom fram till en lösning på TS fråga...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kentb
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 november 2014, 11:50:00

Re: Enkel konstruktion för inspelning av mobilsamtal?

Inlägg av kentb »

Tack Magnus_K :)

PeterH, stort tack! Jo en dual-opamp vore ju smidigt. Och uppfyller lätt kravet att inte påverka signalerna så att min iPhone märker det. Har väl fördomen att operationsförstärkare brusar så mycket att oanvändbara för ljud, i alla fall med signaler på mikrofonnivå.

Men detta handlar ju inte om studiokvalitet på ljud. Kanske är det dags att ta fram kopplingsplattan och göra ett försök med operationsförstärkare. Tror jag har några liggandes. Jag har ett gammalt oscilloskop liggande på vinden som jag kan damma av också.

Tack för länken du la till! Den som frågar där försöker ju göra exakt det jag vill göra. Många bra tips och synpunkter i svaren. Synd bara att tråden inte mynnade ut i "Så här blev det till slut och fungerar bra". Men kanske det går att skicka ett PM till han/hon som startade tråden och fråga :)
Skriv svar