DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av JanErik »

Börjar bli smått irriterad på att min 550D visar batteri tomt alldeles för tidigt med laddbara AA i greppet.
De set (IKEA 2450 mAh) jag använt i helgen visade 1.32V, visserligen efter drygt ett dygn vila.
Visst, om man bara tar stillbilder räcker de utmärkt, men för video tröttnar den ganska snabbt.

Undrar om det kunde finnas plats för en step-up/SEPIC-regulator i greppet? Hur mycket ström tar den tro vid videoinspelning?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av Biker »

Sätt några feta Elytkondingar över batteripacket för att hantera strömstötar - tänk på läckströmmar så kondingarna skall helst kopplas loss när kameran inte används
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av JanErik »

Har svårt att tro att det skulle hjälpa, kanske två 5V supercaps då (max matning 9V med engångbatterier).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av mrfrenzy »

NiMh med 10% kvar håller högre spänning än alkaliska med 50% kvar.
Dom har också lägre ESR så kondensatorer gör ingen skillnad.
Stänger verkligen kameran av sig?

Isf har nog batterierna tappat spänning pga överladdning eller dålig kvalitet, prova att cykla dom två gånger eller byt till märkesbatterier.

Observera att "vanliga" NiMh med hög kapacitet håller spänningen längre än sådana med låg självurladdning.

http://www.stefanv.com/electronics/using_nimh.html
http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... arator.php
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av stenD »

Vad jag hört under åren så är det väl just i kameror som man får problem med att köra 1.2V laddbara ackar när kameran är gjord för 1.5V alkaline
fast nu finns det ju 1.5V laddbara ackar att få tag på.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av JanErik »

Några set är nya, några närapå. Håller nog väldigt bra i andra tillämpningar och IKEAs LADDA har fått bra recensioner.
Laddar med en RS700 som laddar varje batteri separat och alla håller nog samma spänning. Alla blir t.o.m. fulla på samma gång med nån minuts skillnad.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av JanErik »

Nu kan man ju börja undra också, kan det vara nåt fel på kameran eller greppet? Har ett originalbatteri (Li-Ion) som inte håller speciellt bra alls men det är ju nästan 10 år gammalt, följde med kameran då jag köpte den begagnad 2012.
Borde åtminstone putsa kontakterna.
Kommer inte heller att köpa några Li-Ion-batterier då kameran är så gammal.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DSLR och laddbara AA, modda in step-up?

Inlägg av Glenn »

stenD skrev:Vad jag hört under åren så är det väl just i kameror som man får problem med att köra 1.2V laddbara ackar när kameran är gjord för 1.5V alkaline
fast nu finns det ju 1.5V laddbara ackar att få tag på.
Ja, jag hade ett helvete med det där när jag en gång i tiden hade en sonykamera som drevs på två R6-batterier, med alkaline funkade den väl hyfsat men det blir ju dyrt i längden, jag testade med ett antal NiMh och NiCd, men man fick alltid fenomenet att man kunde ta kanske 10 bilder och sen sa den att batterierna var slut.

..Självklart hade sony en egen lösning med en specialacc som kostade multum också..

Jag valde dock att byta kamera istälet.
Skriv svar