Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ronja64
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 juni 2019, 10:59:49

Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av Ronja64 »

Hej!
Jag är ny på forumet. Jag har en torktumlare (Cylinda 5171) som jag använt sparsamt. Jag har bara haft den i tre år. Mitt bekymmer är att tumlaren funkar hur bra som helst gällande igångsättning, värme etc. Men den stannar och visar signalen "töm behållare". Men den är tom! Däremot har allt vatten samlats nere i maskinen. Så när jag öppnar filterluckan svämmar vattnet ut. Men så kan man väl inte hålla på? Vad kan vara bekymret?
Med vänlig hälsning Ronja
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av X-IL »

Låter som att det är nån slang som ramlat av? Vissa tumlare har möjlighet att välja om slangen ska gå till behållaren eller läggas ut till ett avlopp direkt. Kan det vara så att den slangen lossnat och ligger och fyller fel ställe med vatten?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av danei »

Det finns en pump som ska pumpa upp vattnet från behållaren i botten till tanken. Den funkar sannolikt inte av någon anledning. Var den sitter på din maskin vet jag dock inte.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av Fortran »

Pumpen borde sitta bakom filtret och du bör kunna se vingarna om du kikar in med en ficklampa.
Provstarta maskinen så bör du se om den rör sig eller ej. Kan räcka med lite ludd som smitit förbi filtret så fastnar den.
Det är ganska ovanligt att pumparna faktiskt går slut. Dock brukar dom kunna fastna.

Funkar den kan det vara veck på eller stopp i slangen på baksidan som X-IL nämner.
Ronja64
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 juni 2019, 10:59:49

Re: Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av Ronja64 »

Toppen!
Tack alla för bra tips! Jag får be om hjälp att lyfta ner den i dagarna och se om jag kan lösa bekymret! Tack!
Med vänlig hälsning Ronja
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Torktumlare samlar inte vatten i behållare

Inlägg av Icecap »

Våran gamla torkis hade allvarliga problem med pumpen. Körde den alls då skrek den som satan (helt slut i lagerna).
Det finns en flottör i en "mellan"-uppsamlingslåda där pumpen sitter, den ska kunde röra sig fritt.
Skriv svar