Kompressor, vad är problemet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av corrado95 »

Tack alla för er hjälp!
För att ytterligare komplettera bilden ska jag meddela att det är en luftkompressor som jag har till fiskdammen under entren.
Som kafeman säger så vibrerar den skapligt, den vandrar så man får binda fast den så den inte hoppar ner till fiskarna.
Han säger också att det borde vara enkelt att byta kabel. Jag sänder med ett foto av den så kan ni se att det inte är så enelt att byta.
Mina frågor jag hade har jag väl inte fått svar på.
Varför tror ni höljet har olika spänning när jag mäter mot noll resp fas (45 resp 90v)
Kul med en kvinna bland experterna (Marta) ;-)
Är detta farligt? Ska jag tolka era svar som: Ja det är det?
Och tror ni att konstruktionen är sån här eller är det fel på mitt ex?
Jag tänker nog gå tillbaka till affären med den och visa på att den är farlig (om de nu förstår det)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av arvidb »

Nej, det är inte farligt att ha en kvinna med bland experterna. :roll:

Däremot verkar pumpen vara farlig, ja. Det är kanske inte omöjligt att konstruera en dubbelisolerad apparat med metallhölje, men här har de ju uppenbarligen misslyckats eftersom det kittlas att ta i den. Att reklamera den låter som en bra idé!
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av E Kafeman »

Det är enkelt att byta kabel.
Lossa bakstycket, tre av skruvarna syns på bilden, finns gissningsvis tre ytterligare.
Då lossnar bakstycket och man ser kabel och spolar som sitter i den mörkare färgade ramen.
Den ramen går nu plocka ut för lättare kabelbyte. utan att lossa fler skruvar.
Hela pumpen är så enkel i konstruktionen som den kan bli.

> Är detta farligt? Ska jag tolka era svar som: Ja det är det?

Om du anser att grillad, hjärtstillestånd och avliden på grund av ström genom kroppen är farliga kroppsliga åkommor så kan ja det är så det kan bli. Det är topp-scenariot, final kill, och i andra änden finns det att man känner lite kill då ström flyter genom kroppen.
Ser risken mindre för brand, dvs pumpen lär inte brinna då spolen är rätt brandsäkert innesluten och därmed lär inte heller huset ta eld som biverkning.
Det är så pass enkelt att installera jordad anslutning, så att man knappast avstår av något skäl alls.

>Mina frågor jag hade har jag väl inte fått svar på.
>Varför tror ni höljet har olika spänning när jag mäter mot noll resp fas (45 resp 90v)
Man vet inte vad som är trasigt utan att titta efter och mäta. Innan dess blir det gissningar.
En gissning är att dioden kanske via lindning eller annat läcker ström till jord. Kan vara medvetet mha av kondensator men det är inte troligt. Pga av dioden blir läckaget olika beroende på strömriktning.

>Jag tänker nog gå tillbaka till affären...
Så du är i Thailand? De har en lag att allt elektriskt ska vara farligt att pilla på. Det är en säkerhetsfunktion. Det gör att folk inte törs röra grejorna då de vet att de riskera få dödlig strömstöt.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av Mindmapper »

Så du är i Thailand? De har en lag att allt elektriskt ska vara farligt att pilla på. Det är en säkerhetsfunktion. Det gör att folk inte törs röra grejorna då de vet att de riskera få dödlig strömstöt.

I linje med denna lag att allt ska vara farligt, undviker de också att ha jordade uttag och skarvsladdar! Dessutom är 2 st ledare billigare än 3.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av prototypen »

gör det inte mera märkvärdig än skruva fast en tråd i någon av skruvarna och dra den till jordspettet.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kompressor, vad är problemet?

Inlägg av MadModder »

Första träffen på pumpmodellen med google är en video som säger AVOID! :lol:

Han utför en massa tester, även elektriskt. Det står i manualen att den måste anslutas till jord. Jord på hans kabel är inte ansluten direkt till höljet. Det är en mätbar resistans mellan fas och höljet. :tumner:
Skriv svar