Koppla ur elsaker när det åskar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Hobbyisten »

Inatt åskade det rejält här i Stockholm....bor man på landet har man antagligen inget överspänningsskydd och bör dra ur elprylarna när det åskar. Hur är det i modern stadsbebyggelse ? Vad är fakta och vad är myt ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Glenn »

Jag vet iaf att jag är inne på mitt femte ADSL-modem nu, alla har pajat när det åskar/blixtrar.

Dock kan det väl troligen komma via telenätet då.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av MadModder »

Har aldrig dragit ur något i lägenheten. Inte heller stängt av datorer mm. Aldrig hänt något fast det slagit ner inom 1km.
I sommarstugor däremot har huvudbrytaren i mätarskåpet slagits av vid varje åskoväder. En gång trodde vi det var över och slog på strömmen. Efter några minuter slog det ner i en telestolpe 30m bort. En klotblixt for över berget och in under farstutrappan och rakt upp i proppskåpet, slog lös en bräda ur fasadpanelen som kastades 5m ut, och så rakt upp genom plåttaket där det blev ett fint hål med uppfläkta kanter. Inne var det helt vitt av färgdamm då all spik längst golvlisterna tryckts ut 1cm där elkablarna var dragna.
Det var inte mycket helt efter det. :p
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av JanErik »

Brukar dra ur dator, TV med antenn och Hifi-förstärkare. Men jag undrar, på kontoret är hundratals datorer ikopplade och igång, ingenting har hänt.
Senast redigerad av JanErik 13 juni 2019, 15:42:48, redigerad totalt 1 gång.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av jihe »

Jag har i tätbebyggd stockholmsförort fått nätdelen till en stationär dator grillad under åskväder. Så helt riskfritt är det inte, även om det definitivt är mindre risk än om man bor vid sista televerksstolpen i Keskilombolo och får eldklot som far runt i huset vid minsta barometerrrörelse.

Jag drar fortfarande inte ur något hemma. Däremot på semstrar i obygden, då drar jag ur vid minsta antydan till åska.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Minns, när jag var liten att ett blixtnedslag skickade televerkets kopplingsdosa från tvättstugan hela vägen genom källaren. Telefonen gick nog en svår död till mötes med.

Jag skrev på forumet om en plötsligt nätaggregatsdöd i min dator, vilken kan ha varit orsakad av skit som rasslade in via nätet, men då inget annat dog kan "vad som helst" orsakat dödsfallet.

Dock jag kopplar aldrig ur något, bara när jag reser bort.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Henry »

Bodde i Ystad stad innan och åskan tog två modem och ethernet porten på MB under årens lopp (dock väldigt länge sedan) och MB bytet var väl det som var mest irriterande då det ju annars bara skickades ett nytt modem. Efter det drar jag ut allt om åskan går rakt över en och om det är blixtar som slår ned och inte bara mellan molnen för då gör jag normalt inte det. Var ett sådant som gick över här i i förrgår natt och när jag bekräftat att det bara slog mellan molnen så drog jag inte ut något även om det var många blixtar i princip rakt ovanför men inget hände.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av FormerMazda »

Min teori är potentialskillnad. Alltså nåt som har elnätets potential och en annan potential råkar illa ut.
Där in räknas modem, automovers, marksänd TV mm.

Skulle jag dra ur allt som har känslig elektronik i sig så har jag det svårt. ALLA vitvaror är med mikroprocessorer och WLAN-anslutna.
Värmepumpen har ju nån "dator" i sig. De flesta lampor hemma är Philips HUE.

Men på jag tror 12års tid så det enda som gått sönder gick härom veckan, det var spagget till Automovern.
Blixten slog ner nära, jag var i garaget och hörde hur det fräste till i uttagen. Men inget annat gick sönder av allt jag har inkopplat.

Sen kan man nog bo på bättre och sämre platser och med bättre och sämre elnät typ. Och ett mellanskydd i egen central kan nog vara skönt att ha trots allt.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av opampen »

I stadsbebyggelse är risken mycket liten då ledningarna i dom flesta fall går under marken. Bor man däremot på landet med luft ledningar för el och och telefon
så är risken stor och då bör man dra ur dator, modem, telefon, tv, mm.

Ja, det var ett riktigt åskväder här i morse. (Sundbyberg en liten bit utanför centrala Stockholm).
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Nerre »

Det är bra att vara medveten om att hemförsäkringen i de flesta fall täcker åskskador, så man får väga risken mot besväret med att koppla ur grejerna.

Problemet är oftast att bevisa att det är en åskskada (vilket kan vara svårt om det bara är en transient som slagit ut grejerna). Men är det synligt åskskadat är det oftast inga problem. Jag har fått ISDN-"modem" utbytt på hemförsäkringen t.ex.

TV-antenn och telefonledningar är det nog större risk med än elledningar (om det inte är direktnedslag). Men t.ex. mina föräldrar har TV-antennen sitter på vinden, där är den rätt skyddad (men då bor de också högt upp på rullstensåsen).
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Smurfen »

Nu bor jag i Stockholm och när jag var liten så var alla ledningar luftburna och vi drog alltid ur TV, stereo och telefon vid åska om vi var hemma.
En gång slog det ner i stolpen utanför och då blev vi och grannarna varse vilken skada ett nedslag kunde göra.
Vi klarade oss dock pga urdragna stickproppar så när som på en radio i källaren som blev lite snurrig.
Dock på polarens landställe i Roslagen för ca 5 år sedan så var det rena discot när det åskade med elbortfall i någon minut i taget och telefonen som ringde högljutt vid varenda blixt :D
Dom hade en hel flyttkartong med gamla telefoner och lyfte bara fram en ny när en var död.
I dag är allt nedgrävt och kopparledningarna till telefon är sällan inkopplade mer än till larm.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Micke_71 »

Dottern som nyligen flyttat ut på landet (ganska nära en kraftstation) ringde i onsdags kväll när det slog blixtar ur eluttagen nästan varje smäll och en mindre klotblixt ur lampknappen.

När hon ringde så levde all elektronik och hon frågade om de skulle stänga av sakerna. Jag förklarade att det hjälper inte, de måste rycka sladdarna. Innan det hade gått in så var TV, Boxer, dator och en hel del till skrot.

Vi har liknande fenomen på skjutbanan som är sist på linan. Allting sitter på handskar som måste dras ur, överspänningsskydd hjälper inte.

Jag funderade på om det skulle vara möjligt med en kontaktor som bryter samtidigt som den jordar alla ledare i huset, och detta upprepas i 2-3 steg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Nerre »

Det behövs skydd i flera steg om man ska klara kraftigare transienter.

Det handlar ju om en massa energi som måste "förbrukas" på nåt sätt.

Ett överspänningsskydd funkar ju lite som en zenerdiod kan man säga, och det vet väl alla som håller på med elektronik att om man ska sänka spänningen med en zenerdiod så behöver man en resistor före. De resistorer som man har i elnätet är ju relativt låga, vilket gör att det inte fungerar att bara ha ett skydd nära förbrukaren.

Vad jag kan läsa mig till finns det tre nivåer av åskskydd, typ 1 (grovskydd), typ 2 (mellanskydd) och typ 3 (finskydd). Sånt du sätter i vägguttaget är väl typ 3.

Men visst finns det också så kallade "inledningsskydd" som bryter.

Sist men inte minst behöver man inse att det som slår ut apparaterna är potentialskillnad. Men mellan vad? Det är lätt att man inbillar sig att det är potentialskillnad mellan en ledning och jord, men det kan även vara potentialskillnad mellan t.ex. teleledning och elledning. Då hjälper det kanske inte att det sitter åskskydd på bägge dessa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av MadModder »

Det är väl tillräckligt hög kapacitans mot luften också. Om det slår gnistor från eluttagen så lär det slå gnistor från ansluten apparat till luften.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av JanErik »

Även om apparaterna är urkopplade kan det induceras spänning om kablarna är tillräckligt långa.
Skriv svar