Koppla ur elsaker när det åskar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av prototypen »

Glenn skrev:..Att när exempelvis motorvärmarkabeln utanför blir våt och löser ut JFB första dagen du är på mallorca så klarar sej alla varorna i kylen och frysen.

Lite samma anledning som att man la kyl/frys utanför JFB förr.

Man ska aldrig lämna motorvärmarkabeln hängande, dra ur och ta med.

Protte
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Castor »

Till Mallorca? :lol:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av prototypen »

Castor, kul!

Sedan kan jag tillägga att mina 13 JFB (borde ha en till i svetsverkstan) aldrig har tjuvlöst.
Däremot har morsans kylskåpstermostat lagt av tre gånger när de varit bortresta, det var +20 grader i skåpet.

Protte
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av GastonDeVille »

Brorsan som bor ute på landet hade luftledningar för telefon ända tills i början på året och det var nästan normalt att modemet antingen bara dog eller luktade bränt. Ibland slog det ut en låga från telefonuttaget som satt på andra våningen när blixten slog ner i närheten. Tapeten hade bruna och svarta bromsspår efter årens urladdningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Glenn »

prototypen skrev: Man ska aldrig lämna motorvärmarkabeln hängande, dra ur och ta med.

Protte
Ska och ska, det är fruktansvärt opraktiskt att göra så, och väldigt få gör det om man bor så att den inte blir stulen.

På vintenr kopplar jag in kabeln direkt när jag kommer hem, coh drar ur den på morgonen, en massa extrajobb att koppla ur och ta med, dessutom är den vanligen våt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7053
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Teknikern »

Koppla ur? Det är väl bara att köra iväg eller? :mrgreen:

När jag använde motorvärmare varje dag på vintern satte jag en gummistropp på kabeln så det var bara att sätta sig i och åka och kabeln hängde så snyggt på utelampans stolpe när jag kom hem och kopplade in den igen. :tumupp: Ja jag har fler lösningar än det finns problem. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av Sverige »

Man kan göra så men det är inte rätt. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av mrfrenzy »

Visst är det rätt, det finns till och med färdiga "gummistroppar" med fjäder och vinda för både el och tryckluft. Används hos till exempel räddningstjänsten för automatisk urkoppling när man kör iväg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30013
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av MadModder »

Montaget ska ju vara gjort för det också, på rätt höjd. Har sett en del söndertrasade plastskärmar, grillar, och även eluttag pga glömd värmarkabel. Det blir ju ganska fel vinkel på det hela när kabeln sträcks mellan kontakterna.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla ur elsaker när det åskar ?

Inlägg av MiaM »

Det absolut vanligaste orsaken till åskskador torde vara potentialskillnad mellan elnät och telenät respektive elnät och antenn. Då menar jag skador som faktiskt händer, inte sådana som är så omfattande att de hamnar i nån officiell statistik.

Min egen lilla erfarenhet, med luftledning för både el och tele, dock en elda kabel och inte separata blanktrådar för elen, är att det verkar räcka långt med gasurladdningsrör mellan inkommande teleledning och elnätets skyddsjord, kombinerat med varistorer både mellan inkommande ledare på teleledningen och mellan dessa samt elnätets skyddsjord. När det åskat rejält så blir prestandan på bredbandet dålig och/eller så hörs det oljud i fasta telefonen, och efter byte av gasurladdningsrör blir det bra igen. Har dock "patroner" med flera urladdningsrör parallellkopplade, egentligen tänkta för flera linjer. Därför har jag sparat "patronerna" med nån slags tanke att i framtiden prova/mäta upp urladdningsspänning (med så låg ström att de inte slits ytterligare) och avgöra vilka som är dåliga och inte.


Angående den där fabriken som byggts till och som har flera elmatningar: Som gjort för att installera fiber! Kabske dyrt att dra så lång fiber, men då kan man ju köra befintlig ethernetkabel och PoE-mata fibertransceiver så att man får galvanisk isolering.
Skriv svar