Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av Gimbal »

Då behöver du väl mäta effekt in i omriktaren och inte bara till motorn, switchfrekvensen lär påverkar förlusterna i omriktaren också. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Förlusterna i omriktaren är ointressanta i detta fall, då det enbart handlar om eventuell värmeutveckling i motorn.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av gkar »

Går det att angripa problemet termiskt?
Dvs att inte behöva mäta U, I & P.

Jag bara tänker högt.
Dvs, att du kör motorn på nätdrift, antar ren sinus och sedan med VFD.
Vid båda tillfällena mäter du temperaturen och jämför den.
Du kan sedan tillför värme på motorn, antingen som värme eller på annat sätt.

Vore det elektronik i en låda vore det inte så svårt. Stoppa in en känd resistans och dra på till det blir samma P som testobjektet.
Men jag gisar att du har luftkyldmotor?
Säkert också med en fläkt på motoraxeln, eller har du separat kylfläkt för att klara låga varvtal?
Dessutom kanske inte helt enkelt att sätta givare på relevant ställe?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Nej, motorn är inte luftkyld, den sitter innuti en kylkompressor.
Som jag skrev tidigare, går det inte att köra motorerna på ren sinus.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av xxargs »

Jag förstår Tomas problem - kompressormotorer för kylmaskiner kyls av inkommande gasen och beroende på konstruktion kan motordelen vara för eller efter när gasen komprimerats - klassiska kompressorer med kolv ala kylskåpskompressor så kyldes motorn av kallgasen innan det komprimeras - medans rotary-kompressorer med roterande kolv och vinge eller liknande (väldigt vanlig i japanska och kines-AC) så sitter motordelen _efter_ kompressionen och hela motordelen sitter i högtryckssidan vilket gör att motorn går ordentligt varm redan i normaldrift - och varm motor ökar koppar och järnförlusterna märkbart och då måste dimensioneras för det.

Tomas motorer i nämnda storlek är nog av typen att kylgasen går igenom motorn först innan det komprimeras, men även i dessa fall vill man värma gasen så lite det går då uppvärning av gas (överhettning) är något som påverkar hela kylkretsen totala verkningsgrad och högtrycksidans temperatur vilket i sin tur smittar av sig på oljetemperaturer mm. och därmed åldringshastigheter.

Kör man med HC-gaser så vill man dock ha en viss övehettning på suggasen - men då gärna kylkretsmässigt nyttig sådan som att kyla kondensatet innan expansionsventilen mha värmeväxlare, medans uppvärmning från en motor är den oönskade uppvärmningen och helst så lite det går.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Ja problemet är att suggasöverhettningen måste vara rätt hög. Och då tappar man kylning i motorn. Har man då ett par extra kW i värmeutveckling så kan man eventuellt få problem.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mäta övertoner från Frekvensomriktare

Inlägg av gkar »

Då låter det som att du behöver göra det på riktigt utan att att fuska.
Köp en mätlåda från Yokogawa eller någon annan:
https://cdn.tmi.yokogawa.com/Electrical ... alysis.pdf

Alternativt koka ihop det själv med diffprobar och strömklampar.
Skriv svar