Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av eLGe »

Hej! Jag undrar om det är möjligt att ladda äldre NiCd batteripack i en Li-ion laddare?
Laddaren till mina NiCd batterier har gett upp så jag har beställt ett nytt system med Li-ion batterier men hittils bara fått hem själva laddaren.
Snackade med en vän om det hela och han trodde att det skulle gå bra bara jag avbröt laddningen i tid. NiCd packen ligger ju på 14.4volt och Li-ion packen på 14.8volt

Vad tror ni? eller finns det något bättre sätt att peta in ström i batterierna? Jag måste använda dem i helgen :? :doh:
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av Sverige »

Vad är det för laddare?
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av eLGe »

Det är en laddare för kamerabatterier, använder batterierna för att driva min filmkamera plus monitor och focusmotor. Det står iaf dc out 16.8V 2.6A på nya laddaren och de gamla batterierna är 14.4V 45watt/h tror cellerna ligger på 2000-2500 mAh om jag minns rätt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av xxargs »

Normalt inte om det inte explicit står att de också kan hantera NiMh/NiCd-batterier. - det är helt olika sätt att besluta och avgöra när batteriet är färdigladdat i jämförelse med LiIon/LiPol.
eLGe
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av eLGe »

Men om man avbryter laddningen tidigare? Efter kanske 20-30min? Förmodligen sista gången jag kör med nicd packen ändå.

Eller finns risk att laddaren tar stryk?
Eller finns det bättre nödlösningar? Bilbatteriladdare? 18v laptopladdare? Koppla amperemärare emellan? Bara jag kan peta i lite laddning så jag klarar helgens filmning :)
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av hummel »

Ladda med konstant spänning. 1,48 V per cell. Det kommer ge dig tillräcklig funktionalitet för att ladda äldre NiCadbatterier. Tag ditt labbaggregat och ställ in spänningen korrekt, strömmen sjunker under laddningen och blir låg när det är klart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33816
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av Glenn »

Njä, du kan ju inte lita på att strömmen sjunker och låta det vara självgående, då kokar du cellerna.

NiCd/NiMh laddas antingen med strömbegränsning+tid eller via Delta peak, men då ska ju laddaren klara av det och vara avsedd för just den batteritypen. (kör man med deltan från NiCd på NiMh kan det bli dumt och tvärt om)

Annars tål både NiMh och NiCd kopiöst mycket stryk rent generellt..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av danei »

Jag vet inte om det skiljer mot våta celler. Men de laddas ofta på samma sätt som ett bilbatteri. På med lämplig spänning och låt det vara.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av hummel »

Vill påstå att det fungerar bra, den metoden användes ofta förr. Visst det är bättre med delta peak, all modellhobby använde detta innan delta peak fanns att tillgå för gemene man (vi pratar 70- och 80 tal). Vi kokade inga celler på R/C-bilarna.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av svanted »

anton bauers batterier har inbyggd laddövervakning och behöver högre spänning för att kunna laddas,
andra fabrikat med samma fäste har ibland inte det, och om man laddar en sådan acc i en antonbauer laddare med typ 16 -17 volt så överladdas accarna och de dör,
man KAN ladda dem i en sådan men det är svårt att veta när de är fulla, eller så glömmer man dem i...
om det är tillfälligt kanske, om du kopplar dem via en timer i uttaget.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av Hedis »

Att bryta laddningen på temperatur är väl också ett alternativ på NiMh och NiCd, speciellt som en engångsgrej så kan du göra så utan problem.
Avbryt laddningen när cellerna börjar bli 40-50 grader.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33816
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av Glenn »

hummel skrev:Vill påstå att det fungerar bra, den metoden användes ofta förr. Visst det är bättre med delta peak, all modellhobby använde detta innan delta peak fanns att tillgå för gemene man (vi pratar 70- och 80 tal). Vi kokade inga celler på R/C-bilarna.
Men då använde du ju strömbegränsning och TID som sagt, man laddade typ 30min och avbröt sen manuellt eller med timer.

Man jo, man kan använda temperatur också, ibland när man "toppade" RC-accar så laddade man först tex 30min och sen kände man på tempen i slutet, och det finns ju laddare som använder temperaturen för reglering.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av hummel »

Självklart med strömbegränsning, då kommer laddströmmen bli nästan obefintlig när laddningen är klar. Var lite otydlig i mitt inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av danei »

Va?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batteriladdare NiCd Li ion Fundering

Inlägg av Sverige »

Det gjorde man även i början på 90-talet, ladda 7,2V NiCd med 12V billaddare. Har för mej vi laddade ~45 minuter, det var nog lite på känn, skulle inte bli för varm.
Skriv svar