Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har i god ordning kollat igenom en stor hög Opampar för att se vad jag har så jag inte beställer nya hela tiden fast jag har.
Noterar att jag har en himla massa 741:or, vilka är ganska rôtna förstärkare, pga deras olika parametrar vilka inte direkt sticker ut precis. I rätt sammanhang fyller de en funktion dock.
Jag har dessutom en hel massa CA082, en dubbel BiMOS-förstärkare och grubblade på om dessa kunde funka där det ofta sitter en JFET-förstärkare som TL072, vilket leder fram till min fråga - kan man använda "vad som helst" i standardapplikationer vad gäller förstärkarteknologier?

(Med förstärkare avses givetvis operationsförstärkare).





(Vissa förstärkare med MOS-ingång passar perfekt i applikationer där man vill ha små läckströmmar som sample/hold-.kretsar.)
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av gkar »

Ja ofta kan du använda lite vad som helst. T.o.m 741, även om den kanske borde pensioneras!..
Dvs, har du mediokra krav duger vad som helst! :-)

Många av de moderna rail-to-rail opamparna har rätt bra prestanda och går att använda till det mesta om man bara vill ha en typ i komponentlådan.
Sedan kostar de ofta en slant mer, så det är kanske ett dåligt val i volymproduktion.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett exempel:
Jag behövde ett gäng TL072 (JFET) till en ... ja, ljud-nånting ... Men jag hade inga däremot massa CA082 (BiMOS). Nu misstämker jag att de här typerna är synnerligen snarlika och designen är på inte sätt "kritisk". Opamparna ska buffra ingångarna och utgångarna. Se schema.


Jag kan tänka mig att, som du nämner gkar, rail-to-rail funkar bra till det mesta och är ofta det som rekommenderas härinne när folk ska pressa ut max spänning men har knappt om matningsspänning.
För dem som sysslar med ljud gäller snabba förstärkare som är lågbrusiga, kanske något som är svårt att kombinera fullt ut. Mina CMOS-opampar (CA3140) har mycket liten krypström och passar S/H-kretsar där jag vill sampla en spänning och hålla kvar den under en längre tid:

Bild

Men det jag grubblade över var just i standardkopplingar hur det såg ut att lite fritt använda olika sorters (teknologier) opampar.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av gkar »

Jo, visst är det så.

Men så länge du har någorlunda höga nivåer spelar bruset i opampen ingen större roll. Så länge man har impedanser i kohmområdet, inte alltför hög drivström, inte alltför hög spänning, inte behöver tomgångsström i nA, uA området, så duger det mesta!

Första gainsteget i en förstärkarkedja bör vara lågbrusig, sedan spelar det ingen roll.
Sista steget bör orka driva lasten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag följde ett tag konstruktionen av ett aktivt delningsfilter och har glanat lite vid sidan om på diskussioner op opampar i ljudkretsar och, som jag noterade ovan, det är, för audiofilerna, lite andra egenskaper som värdesätts och då framför allt brus, linjäritet och snabbhet (slew rate).
Å andra sidan förstår man lite grann på synthfolket att man kanske inte vill ha ultralinjära högpresterande opampar då man vill ha lite karaktär och personlighet och då kan ju gamla Bettan (uA741) funka alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Olika OPAs användningsområden (CMOS, BiMOS, JFET)?

Inlägg av 4kTRB »

TL082 och TL072 plus många andra har ju samma benkonfiguration
och samma matningsspänningar så då kan du ju testa och plugga in
olika typer och lyssna på skillnader. Pluggar du tex in en LM833
så kommer du i en del designer att upptäcka att det inte alls fungerar
förrens du bytt komponenterna runt omkring. LM833 är vanlig i ljud-byggen,
den har ingen JFET-ingång. https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM833-D.PDF
Skriv svar