[UPDATE] Eluttag bara när varmvattenberedaren värmer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

[UPDATE] Eluttag bara när varmvattenberedaren värmer.

Inlägg av netrunner »

Farsan har fått hjälp att sätta upp ett eluttag i sommarstugan och nu fungerar inte det inte ... såvida inte varmvattenberedaren värmer.

Varmvattenberedaren (från 70-talet) är 3-fas (och 1-fas samtidigt(?) eller om det är så att den kan växla mellan att vara Y och D med en stor strömbrytare) och jag gissar att det finns ett jordfel någons stans som göra att nollan hittar tillbaka bara när varmvattenberedaren är på.

Å andra sidan är jag inte någon expert. Det är en bit att åka till sommarstugan så jag tänkte fråga här innan jag åker för att se om någon kan ha ett tips.

Det har ju fungerat förr så min tanke är att kabel har släppt från en plint eller att ett djur har gnagt av en kabel. Frågan är var man ska börja att leta?

Kan det vara så att det nya eluttaget och varmvattenberedaren har kontakt via nollan men att varmvattenberedarens nolla till nätet är trasig? Så att när den är på så får blir det någon form av fiktiv nolla via 3 fas?
Senast redigerad av netrunner 16 juni 2019, 19:47:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av säter »

Det här låter som ett intressant problem. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan vara så att uttaget är lagt på en av faserna i vvb's trefasgrupp. Sen har den säkringen gått.

Då kan uttaget nu matas genom vvb, ifrån de andra två faserna.

Edit: i så fall är den snabba lösningen att bara byta säkring. Men den rätta lösningen att inte ha uttaget på den gruppen. Får inte blanda trefas- och enfasbelastningar hur som helst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av mrfrenzy »

Eller så är det bara en trasig huvudsäkring
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av säter »

Kolla om du får spänning på vägguttaget när du slår på någon annan 3-fasbelastning.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av bit96 »

Det finns varmvattenberedare som kan växlas mellan två effektlägen, t.ex. 1kW och 3kW, som kopplas till två faser och nolla.
Med vredet väljs antingen ena fasen + nolla för låg effekt eller två faser utan nolla för hög effekt.
Detta ger effektförhållande 1:3 och endast en värmeslinga behövs.

Y-D-omkoppling ger också 1:3-förhållande men kräver tre värmeslingor (=antagligen dyrare tillverkning).

Det löser kanske inte trådskaparens problem men ger i alla fall en angreppspunkt med en ev. spökande nolla inblandad.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av netrunner »

Tusen tack för alla svar! :D :D :D
Klas-Kenny skrev:Kan vara så att uttaget är lagt på en av faserna i vvb's trefasgrupp. Sen har den säkringen gått.

Då kan uttaget nu matas genom vvb, ifrån de andra två faserna.

Edit: i så fall är den snabba lösningen att bara byta säkring. Men den rätta lösningen att inte ha uttaget på den gruppen. Får inte blanda trefas- och enfasbelastningar hur som helst.
Såhär kan det absolut vara men jag fattar inte hur den får ström baklänges. Kan du inte förklara lite mer?
Det finns varmvattenberedare som kan växlas mellan två effektlägen, t.ex. 1kW och 3kW, som kopplas till två faser och nolla.
Med vredet väljs antingen ena fasen + nolla för låg effekt eller två faser utan nolla för hög effekt.
Detta ger effektförhållande 1:3 och endast en värmeslinga behövs.

Y-D-omkoppling ger också 1:3-förhållande men kräver tre värmeslingor (=antagligen dyrare tillverkning).
Ja exakt! Den har lite mystiska spakar / vred för omkoppling. Givetvis inte märkta med något som visar vad dom är bra för. Kan detta hjälpa mig med felsökning?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av säter »

Är du säker på att det är 230V i uttaget?
När det bakmatar brukar det bli typ 200V.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan det vara strömmen som "Vagabonderar"? Läs noga
http://www.tjugofyra7.se/artiklar/Erfar ... onderande/

Ytterligare en artikel om vådan med fel kontaktvägar
https://www.hd.se/2019-06-11/tagproblem ... elsingborg
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av Klas-Kenny »

netrunner skrev: Såhär kan det absolut vara men jag fattar inte hur den får ström baklänges. Kan du inte förklara lite mer?
En trefasbelastning ser ut enligt den fina bilden jag kladdade ihop:
Untitled.png
Är L3 inte ansluten till fas (säkring gått), så får man i princip en spänningsdelare mellan L1 och L2, genom R1 och R2.
Så ligger det en enfaslast kopplad mellan L3 och N, så kommer den att matas ifrån mittpunkten mellan R1 och R2, genom R3 och vidare genom enfaslasten.

Samma princip blir om det är en huvudsäkring som gått, då brukar man kunna få "kul" fenomen som att taklampor tänds när man vrider på ugnen eller liknande. :wacko:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av Henry »

Precis det hände hos grannen när huvudcentralens strömbrytare fick flipp och tappade en fas eller två, när han vred på spisens plattor tändes just en lampa i taket. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Eluttag som fungerar bara när varmvattenberedaren värmer

Inlägg av netrunner »

Nu har jag varit ute och tittat lite med en multimeter.

Alla säkringar kontrollerade och bytta i tveksamma fall.

Ett eluttag nära varmvattenberedaren ger 400V (378V) när varmvattenberedaren värmer. Antar att den är 2-fasläge.

Varmvattenberedaren är lite mysko. Den har ett reglage för 0 - 1 - 2 - 3 ... och det kan faktiskt vara (av) - (1-fas) - (2-fas) - (3-fas)

Betyder detta att jag ska leta efter ett jordfel? Inte en fas som är borta?

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: [UPDATE] Eluttag bara när varmvattenberedaren värmer.

Inlägg av Icecap »

Med så många okända parameter letar du efter vadsomhelst!

Jag hade hittat en välkänd god nolla och använd den som referens till alla mätningar.

Först hade jag traced alla ledningar och ritat kopplingsschema med ALLA samlingspunkter/skarvar och sedan mätt och använd logik och erfarenhet.för resten. Såklart noterat ledningsfärger osv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: [UPDATE] Eluttag bara när varmvattenberedaren värmer.

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är 378V och inte ryker nånstans måste det nästan vara avsaknad av nolla.
Kanske att någon delat upp en tvåfas/trefasgrupp till varmvattenberedare samt eluttag och fått dålig kontakt eller blandat ihop färgerna.

Det är bara att skruva isär varenda dosa från uttaget fram till centralen och kontrollera anslutningarna.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: [UPDATE] Eluttag bara när varmvattenberedaren värmer.

Inlägg av netrunner »

Tack för alla svaren, det får bli en övning inför midsommaren att rita schema och undersöka allt.

Finns det någon genväg som jag kan ta? Tex att ha en känd bra nolla i en förlängningssladd att mäta mot för att kontrollera fas och nolla? Hur kontrollerar jag nollan? Att mäta ohm mellan känd nolla och den som finns i dosan?
Skriv svar