Solceller från Jula

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Solceller från Jula

Inlägg av Glycol79 »

Såg på lokala Jula gubbdagiset att de börjat sälja solcellskit på 110w/160W. Löjligt billigt, jag vet att det inte är en bra regulator som medföljer. Men jag kunde inte hitta billigare paneler någonstans.
Är det någon som har kollat på dem? Är de riktiga skitpaneler eller har de lyckats köpa på sig ett parti och säljer till lockpris.

Tänkte eventuellt köpa för att mecka ihop en liten nödströmsanläggning.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Solceller från Jula

Inlägg av FormerMazda »

Kan inte uttala mig om kvalitén på det där, och recensionerna verkar mest upprörda över att det saknas skruv, inte ett ord om det som är intressant..

Hur som, billigt är det nog. Men vill man ändå inte nyttja medföljande regulator så kan man ju köpa större panel för samma pengar som lilla panelen, men utan regulator då:
https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solp ... &order=ASC

Det vore dock intressant att se om nån har testat julas grejer.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17100
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Solceller från Jula

Inlägg av AndLi »

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Solceller från Jula

Inlägg av adent »

En kompis köpte det stora 160W för montering på husbil. Får höra lite med honom så kan jag återkomma.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Solceller från Jula

Inlägg av netrunner »

Australien har haft problem med att många paneler inte tål regn.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller från Jula

Inlägg av Gizmo »

Tycker annars ev-power har rätt ok priser på paneler, det är ju inom EU, men frakt tillkommer.
https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/
160W 89$
280W 93$
320W 139$

Men ja. Paneler har blivit betydligt billigare på de senaste åren, kan vara smart att köpa lite större eller en extra panel.
Tog förresten ett koll med Tullen häromveckan för att kolla tull på paneler från Kina, det är ingen tull på paneler som inte innehåller regulatorer eller liknande utrustning, om det är det så tillkommer en avgift på 2% (samt givetvis moms och frakt pga icke eu-land).
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Solceller från Jula

Inlägg av l2t »

Tyvärr så har EW-Power lite saftiga frakter tycker jag.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Solceller från Jula

Inlägg av Glycol79 »

Jag glömde länken i mitt inlägg. Men det var 160W paketet jag funderade på. När jag kollade runt lite snabbt på mobilen så var det svårt att hitta samma effekt på panel för samma pris eller billigare.
Regulatorn tänkte jag beställa en annan isfall.
Var bara inte så sugen på att beställa paneler med frakt. Har inte fått ett enda helt paket de senaste tre månaderna. Och då rör det sig nog om en 25-30 paket. Betydligt mindre saker än solpaneler.

Jag försökte få personalen att öppna ett paket för så jag kunde se hur panelen såg ut. Men det fick jag givetvis inte.
En kompis köpte nämligen en billig 100W panel på nätet. Den ser ut som att den är tillverkad av massor av små polykristallina celler förbundna med foliebitar. Den lämnar bra effekt i full sol riktade rakt mot solen. I princip inget alls bara det blir lite mulet.

Var har ni annars bestält paneler till bra pris? Helst utan månaders leverranstider.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller från Jula

Inlägg av Gizmo »

Inser att inköp av paneler blir nog förmodligen lite mer akut för mig än vad jag räknat med.
Och som tidigare nämnts, ev-power har en rätt saftig frakt.
Julas 160W-paneler verkar inte finnas i lager längre.

Tror jag skulle vilja ha iaf 3 x 250W eller nått sånt till att börja med, och helst inte sådana med bara 18V ut, man vill gärna ha 60-70V ut för att mata regulatorn med. Fast frågan kvarstår var man köper panelerna inom Sverige till ett rimligt pris. Nån som har tips?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Solceller från Jula

Inlägg av Hobbyisten »

Var och till vad ska du ha dem TS ? Panelerna på Jula var onekligen billiga. Vikbara solceller verkar betinga ett litet högre pris.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Solceller från Jula

Inlägg av arvidb »

275 W 24 V 1495:-/st, på lager men endast för avhämtning i Tollarp verkar det som. (Jag har inte handlat på 24volt så jag kan inte uttala mig om kundsupport och sånt.)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller från Jula

Inlägg av Gizmo »

Det här är visserligen i Värmland, men verkar vara helt ok pris. 330W för 1495:-
https://www.blocket.se/varmland/Solceller_330_w_till_kampanjpriser_85987041.htm

SOLPANEL 330S-24 330W SVART MONOKRISTALLINE
Power Output(W): 330W
Max Power Tolerance (W): 0-5W
Voltage MPP Vmpp(V): 38,95V
Current MPP Impp(A): 8,47A
Voltage Open Circuit Voc(V): 45,72V
Short Circuit Current Isc(A): 8,94A

Och frakt inom Sverige 1000:- för 1-20 paneler.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Solceller från Jula

Inlägg av bruka »

Skriv svar