Exempel på att inte gå efter ledares färger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Sverige »

Bo.Siltberg skrev:Så, Sverige, hur mäter du att nollan är en nolla? Kan vi få en mätprocedur och tolkning av mätresultatet?
Det är en yrkeshemlighet... ;)

Poängen är att man inte bara kan gå på vad en tråd har för färg.


Inte alls svårt (teoretiskt) att ta reda på om en ledare är neutralledare. Man kontinutetsmäter och följer var ledaren går. Det ingår att använda alla sinnen.
(Dock nämns aldrig smak.)
DSC00002.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Sverige »

MadModder skrev:Jag väntar likt Bo med spänning på svaret. ;)
Spännande spänning med spänning på en blå ledare...? ;)
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Soap »

Roade mig för nåt år sedan att byta ut trådarna i rören i mitt hus byggt 1950. Trådarna var förvisso i gott skick och egentligen inte i behov av byte, men beslutet var fattat ytterligare ett år innan då jag skulle utöka med en utebelysning och då upptäckte att alla trådar var svarta. Fas, nolla, tändtråd mellantråd... Tog ett rum i taget och nu är fas svart, nolla blå, tändtråd brun, mellantråd vit. Känns betydligt bättre.
Upptäckte i samtidigt att man har kopplat brytaren för garagebelysningen på nollan....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av säter »

Upptäckte i samtidigt att man har kopplat brytaren för garagebelysningen på nollan....
Är det fel att göra så?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Hobbyisten »

Inte bra iaf….om man tror att man kan mecka med belysningen sen man slagit av brytaren så misstar man sig, spänningen ligger ju på
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av prototypen »

I Umeå hade vi en hel lägenhet med inkommande fas och nolla växlade så tom huvudbrytare bröt nollan och en släkting till hyresgästen skulle fixa med takbelysningen i köket, stog på diskbänken och fick ström genom kroppen och dog.......
Typ mindre bra.

Protte
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Teknikern »

Låter som om en bonde skulle kopplat, jag har ju jobbat många år med lantbruksservice och där har jag sett många "fina" hemsnickrade lösningar, den här är fortfarande likadan då bonden vägrade att jag skulle fixa till den, "den har alltid fungerat sen farsan kopplade kvarnen" blev svaret. Det är en spannmålskvarn i en ytterst dammig och brandfarlig miljö,,,,,
2014-10-08 12.48.51.jpg
2014-10-08 12.48.29.jpg
2014-10-08 12.48.39.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av arvidb »

prototypen skrev:I Umeå hade vi en hel lägenhet med inkommande fas och nolla växlade så tom huvudbrytare bröt nollan och en släkting till hyresgästen skulle fixa med takbelysningen i köket, stog på diskbänken och fick ström genom kroppen och dog.......
Gjordes det någon utredning om vem som kopplat fel? Var det någon som fick ta ansvar för det hela?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Sverige »

säter skrev:
Upptäckte i samtidigt att man har kopplat brytaren för garagebelysningen på nollan....
Är det fel att göra så?
Ja
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Bo.Siltberg »

Sverige skrev:
Bo.Siltberg skrev:Så, Sverige, hur mäter du att nollan är en nolla? Kan vi få en mätprocedur och tolkning av mätresultatet?
Det är en yrkeshemlighet... ;)
Så Sverige, du länkade till ett inlägg där du skriver "att mäta är att veta".
Så v.g. upplys oss om hur man ska mäta i trådens fall.
Jag är genuint intresserad.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av snigelen »

> Låter som om en bonde skulle kopplat, jag har ju jobbat många år med lantbruksservice och där har jag sett många "fina" hemsnickrade lösningar,

Jag har bott på landet, sett en del. T.ex. trefassladd med hane i båda ändar :roll:
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av snigelen »

Bo.Siltberg skrev: Så Sverige, du länkade till ett inlägg där du skriver "att mäta är att veta".
Jag har alltid gillat det uttrycket, "att mäta är att veta". Men för att det skall ha någon som helst relevans krävs att man vet vad man mäter.
Senast redigerad av snigelen 14 juni 2019, 22:35:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Sverige »

Bo.Siltberg skrev:
Sverige skrev:
Bo.Siltberg skrev:Så, Sverige, hur mäter du att nollan är en nolla? Kan vi få en mätprocedur och tolkning av mätresultatet?
Det är en yrkeshemlighet... ;)
Så Sverige, du länkade till ett inlägg där du skriver "att mäta är att veta".
Så v.g. upplys oss om hur man ska mäta i trådens fall.
Jag är genuint intresserad.
Läste du inte inlägget, eller var det otydligt...? :humm:
Sverige skrev:Inte alls svårt (teoretiskt) att ta reda på om en ledare är neutralledare. Man kontinutetsmäter och följer var ledaren går. Det ingår att använda alla sinnen.
(Dock nämns aldrig smak.)Bild
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av LarryXz »

snigelen skrev:Jag har bott på landet, sett en del. T.ex. trefassladd med hane i båda ändar :roll:
Man behöver inte ens åka ut på landet för det. Skulle fixa tillfällig ström till en glasskiosk vid ett köpcentrum en sommar. På kiosken satt det ett 32A uttag. När vi frågade om det så tog de fram en fin liten adapter de hade. Och bad oss även sätta fast den på något sätt då de haft problem med ungar som ryckt ut den för dem på tidigare. :shock:
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av Pajn »

Soap skrev:Roade mig för nåt år sedan att byta ut trådarna i rören i mitt hus byggt 1950. Trådarna var förvisso i gott skick och egentligen inte i behov av byte, men beslutet var fattat ytterligare ett år innan då jag skulle utöka med en utebelysning och då upptäckte att alla trådar var svarta. Fas, nolla, tändtråd mellantråd... Tog ett rum i taget och nu är fas svart, nolla blå, tändtråd brun, mellantråd vit. Känns betydligt bättre.
Upptäckte i samtidigt att man har kopplat brytaren för garagebelysningen på nollan....
Brun som tändtråd var lite intressant. Mig veterligen inte fel, men ovanligt och därför förvirrande.
Får man fråga varför?

Vid en nyinstallation av den typen hade jag personligen dragit orange eller åtminstone vänt på din användning av svart och brun om de var de enda tillgängliga färgerna.
Skriv svar