Bygga en cellplastskärare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hento
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 oktober 2011, 18:48:46

Bygga en cellplastskärare

Inlägg av hento »

Hej!

Jag funderar på att bygga en trådskärare att skära cellplast med.

Har hittat några intressanta DIY-filmer och har fastnat för dessa två där man använder spänningsdelen från en gammal stationär dator för att mata trådskäraren. Jag har nämligen en sån liggande, se bild.

Vad tror ni om dessa filmer:



Planen är att få tag kanthaltråd från en gammal hårtork och på så vis begränsa kostnaden till noll komma nix.

Finns det någon uppenbar risk med detta projekt? Något jag överser?
Tänker att jag ju endast kommer jobba med 12 V så det borde väl vara tämligen lugnt.. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Henry »

Kan inte direkt se några farligheter med det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av hawkan »

En gång i tiden gjorde jag en styrd cellplastskärare. Ville ha så tunn tråd som möjligt för bästa kvalitet på spåret.
Går man den vägen och har t ex 0.3mm kanthaltråd som Clas Ohlson hade en gång i tiden och använder ohms lag så hamnade jag kring 60V för att få lagom effekt i tråden. Två bra saker att ha är en spänningsreglerare så att du kan ställa värmen i tråden, och rak tråd så att skären blir raka och snygga, jag tror inte på att återanvända en tråd som varit lindad med kraftiga krökar om den nu varit det. Plus reservtråd. Man får ha bra spänn i tråden för att den ska vara riktigt rak, den håller iofs rätt bra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att spänna tråden (stor vikt under) och finna rätt hastighet är viktigast. Du kan mata med vilket nätaggregat som helst!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av anders_bzn »

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1459150

I den här posten finns en bild på den jag byggde i förra veckan. I brist på kanthaltråd så använde jag en tunn rostfri tråd. Matade med ett labbaggregat. Genom att köra det i konstantström drift så spelar trådlängden ingen roll. Genom att justera strömmen så justerade jag värmen i tråden.

Jag ser bara ett problem med ett datornätagg och det är att man inte kan justera varken spänning eller ström. Men det går ju att se till att ha rätt trådlängd i förhållande till tjockleken och spänningen istället...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Henry »

Går ev också till viss del att reglera medelst tex en krokodilklämma på tråden som man då för längs med den för att få rätt temp.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10677
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av GeekJoan »

Köp en meter för 16:- här: https://www.electrokit.com/produkt/mots ... 6-88ohm-m/
12V räcker. Om du har tillgång till en variabelt nätagg så kan du lättare ställa in rätt "temp".

Go for it!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Teknikern »

Jag köpte ett hekto på Elfa för länge sen och styrningen-matningen är en vridtransformator som matar en 24-voltstransformator så strömmen blir ställbar. Tråden ska NÄSTAN glöda, då är det rätt. Tråden som är över 1 meter lång är fjäderspänd.
2017-12-07 22.04.49.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kristercnc
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 mars 2011, 11:00:57
Ort: Sösdala

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av kristercnc »

Fungerar utmärkt med vilken ståltråd som helst. Jag har kört med vanlig spoltråd. Matade från ett 12 batteri. Temperaturen reglerades med hur lång tråd som är inkopplad. Tror jag hade typ 2m. Vill man ha tunnare tråd kan man använda gitarrsträngar.
Krister
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Glenn »

Jag har också gjort en med en fjäder en gång i tiden, fjädern och tråden skarvades ihop med en sockerbit (utan plasthölje) och spänningsmatades på samma ställe. Man fick ha en rätt kraftig fjäder dock.

Vet att folk har använt 0,6mm migsvets-tråd till detta, jag använde dock kanthaltråd.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Nerre »

Jag tog en toroid-trafo och drog 5-6 varv 6-kvadrat kabel genom. Det blir alltså en sekundärlindning på nån volt eller så, men som klarar massor med ström (eftersom det är grova ledningar). Eftersom inget ingrepp görs på själva trafon (dess ordinarie sekundär ligger oanvänd bara) så är det rätt praktiskt ur elsäkerhetssynpunkt. Trafon ska såklart vara avsäkrad på primärsidan baserat på sin max-effekt.

Det går ju också ganska lätt att ändra antalet varv på sekundären för att trimma in lagom effekt.

Nackdelen med lösningen är ju att den är helt passiv, skär man tjocka grejer kyls tråden snabbt och det går långsammare. Men det är en väldigt enkel lösning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av Glenn »

Jag använde från början en blybatteriladdare och senare ett ställbart labbagg.

Med bilbatteriladdaren så fick man ha en bit tråd extra för att få rätt resistans, opraktiskt då den också blev varm.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av baron3d »

Här är en video från marklinofsweden:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av hawkan »

Det där var inget vidare. Ska det vara ordning på det så ska tråden inte sagga alls.
Skumplasten ska smälta av strålade värmen från tråden så att den aldrig kommer i kontakt med plasten.
Användarvisningsbild
hento
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 oktober 2011, 18:48:46

Re: Bygga en cellplastskärare

Inlägg av hento »

Tusen tack för bra tips!

Jag lutar nog att använda nätagget från datorn och kör på 12V då. MEN betyder det att aggregatet matar 14A? eller upp till 14 A beroende på resistans? Vad skall man då köra med för tjocklek på tråden föra att komma upp i rimlig ström och värme?

Jag tänkte bygga en bänksåg med skärtråd på 20-30 cm.. tänkte reglera värmen med krokodilklämma och eventuellt addera lindningar på "skärarmen" för att sänka trådvärmen. Det känns ju spontant som att 0,3mm -tråd borde ge "bäst" snitt men hur lång tråd behöver jag för att få upp/ner den i rätt skärtemp?

Jättebra länk där också till elektrokit där man kunde beställa tråd i meter! Kan ju vara värt att köpa ny tråd om det som någon var inne på blir svårt att få bort "minnet" från tråden i en hårtork (antar att de är lindade).

Elfa är ju annars ett alternativ men det blir en sjuhelvetse massa tråd över från en full rulle.. Någon som har andra tips på roliga projekt med kanthaltråd? :D
Skriv svar