Dimbakljus import bil
Re: Dimbakljus import bil
Jag förstår inte varför det ska vara så komplicerat?
Är det inte bara att ha en brytare, med kontrollampa, som tänder dimljuset oberoende av tändningslås och övrig belysning?
Är det inte bara att ha en brytare, med kontrollampa, som tänder dimljuset oberoende av tändningslås och övrig belysning?
Re: Dimbakljus import bil
Det var ju ett krav att lampan aktivt måsta tändas när man startar bilen. Jag förstår kravet. Det är många som kör med dimljuset när de inte borde.
Re: Dimbakljus import bil
Lite OT...
Att det skall vara så viktigt med dimljus när man ändå rekommenderas att släcka det så fort någon kommit någon meter bakom.
Dessutom finns det numera några nya bilmodeller som inte ens har bakljuset tänt trots att det är skymning...
Att det skall vara så viktigt med dimljus när man ändå rekommenderas att släcka det så fort någon kommit någon meter bakom.
Dessutom finns det numera några nya bilmodeller som inte ens har bakljuset tänt trots att det är skymning...
Re: Dimbakljus import bil
Är det verkligen så?danei skrev:Det var ju ett krav att lampan aktivt måsta tändas när man startar bilen.
Re: Dimbakljus import bil
TomasL skrev:och vad var det för papper?
Btw, texten jag kopierade in är urklipp från gällande lagtext (i alla fall den senaste man kan hitta)
Hittade detta, det är nog där du har problemet
The rear fog lamp(s) may continue to operate until the position lamps are switched off, and the rear fog lamp(s) shall then remain off until deliberately switched on again;
Vilket betyder att de inte får slås på automatiskt, oavsett brytarens läge.
Re: Dimbakljus import bil
Jag menar att man kopplar in dimljuset, oberoende av om tändningen är på eller inte.
Re: Dimbakljus import bil
Ja, dimljus är tämligen meningslöst både fram och bak, märkligt att dom har krav på det alls.SM7CZR skrev:Lite OT...
Att det skall vara så viktigt med dimljus när man ändå rekommenderas att släcka det så fort någon kommit någon meter bakom.
Det är ju en funktion av att svenska myndigheter är totalt tandlösa, men det är ju faktiskt föraren som är ansvarig för att ha korrekt belysning tänd,Dessutom finns det numera några nya bilmodeller som inte ens har bakljuset tänt trots att det är skymning...
om man nu valt en skitbil vars ljusautomatik är kass (finns många..) så kan man inte skylla på tekniken, är det dålig sikt eller efter skymning ska
ljuset vara tänt, PUNKT.
FULLKOMLIGT idiotiskt att tillåta att man kör omkring utan bakljus tänt dagtid över huvud taget.. men det är ju ett rent politiskt problem och därmed förbjudet att diskutera.
Re: Dimbakljus import bil
Är det krav på att bakljus ska vara tända dagtid?
Jag vill minnas att så var det inte när man körde med varselljus.
Jag vill minnas att så var det inte när man körde med varselljus.
Re: Dimbakljus import bil
https://www.sos.eu/se/nyheter/2019/osyn ... -trafiken/
CITAT:
Gamla regler och automatisk osäkerhet
Problemet med de mörka bilarna beror på en regel från 2011. Då införde EU ett krav på att det skulle vara automatiskt varselljus fram på alla nya bilar, men för att dra ner på koldioxidutsläppen gällde det inte baklyktorna. Från och med 2016 ändrades dock reglerna, så det automatiska varselljuset skulle gälla både fram och bak, men på bilar från perioden 2011-2016 måste man alltså ofta själv slå på de så viktiga röda lyktorna.
Tvivlar man det minsta på inställningarna på sin bil, rekommenderar SOS International att man gör en grundlig genomgång av de olika ljusinställningarna.
CITAT:
Gamla regler och automatisk osäkerhet
Problemet med de mörka bilarna beror på en regel från 2011. Då införde EU ett krav på att det skulle vara automatiskt varselljus fram på alla nya bilar, men för att dra ner på koldioxidutsläppen gällde det inte baklyktorna. Från och med 2016 ändrades dock reglerna, så det automatiska varselljuset skulle gälla både fram och bak, men på bilar från perioden 2011-2016 måste man alltså ofta själv slå på de så viktiga röda lyktorna.
Tvivlar man det minsta på inställningarna på sin bil, rekommenderar SOS International att man gör en grundlig genomgång av de olika ljusinställningarna.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30018
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Dimbakljus import bil
Om bilen är tillräckligt ny, och man har tillgång till att programmera inställningarna i databoxen så går det bra att ställa in det där precis som man vill.
Som jag ser det är det optimalt som det är på min bil. När knappen står på Auto är alla lysen helt av när tändningen är av, och när motorn startar är halvljuset samt baklysena på, och dimljus och helljus funkar utan att behöva ändra från auto till något annat läge. Jag har inte rört ljusknappen förutom att testa den sen jag köpte bilen. Det finns också ett nolläge, där precis alla lampor är släckta. Även positionsljusen.
Bra att ha så om man åker till ett land där man inte får ha lysena igång på dagtid.
Som jag ser det är det optimalt som det är på min bil. När knappen står på Auto är alla lysen helt av när tändningen är av, och när motorn startar är halvljuset samt baklysena på, och dimljus och helljus funkar utan att behöva ändra från auto till något annat läge. Jag har inte rört ljusknappen förutom att testa den sen jag köpte bilen. Det finns också ett nolläge, där precis alla lampor är släckta. Även positionsljusen.
Bra att ha så om man åker till ett land där man inte får ha lysena igång på dagtid.
Re: Dimbakljus import bil
Jo det är ju precis så man vill ha det, och det är så det är på exempelvis min saab.
Dock så går det inte alltid att programemra om, toyota påstår tex att det inte går att få baklysena att lysa hela tiden på deras 2011-2016-bilar genom omprogrammering.
Dock så går det inte alltid att programemra om, toyota påstår tex att det inte går att få baklysena att lysa hela tiden på deras 2011-2016-bilar genom omprogrammering.
Re: Dimbakljus import bil
Dimljus bak är definitivt motiverat. Dock används de av många vid alldeles för god sikt.
Re: Dimbakljus import bil
Ja, det finns mycket sällsynta tillfällen då det är motiverat med dimbaklus, men jag tror jag varit med om två sådana tillfällen i hela mitt bil-liv. En gång dimma, en gång tätt snöfall.
Dessutom ska man ju blända av det när bilar kommer upp bakom, vilket folk som använder det inte gör.
Dessutom ska man ju blända av det när bilar kommer upp bakom, vilket folk som använder det inte gör.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30018
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Dimbakljus import bil
Ah, så du har också Saab. Är det bara Saab som löst det optimalt?
Har nog också bara använt dimbakljuset ett par gånger totalt.
Ser man andras bakljus på håll kan man ju kanske förstå att man själv också syns utan dimljus.
Aha, så det finns alltså muppar som tillverkar bilar där allt styrs av boxen, men som ändå inte kan göra så. Där ser man.
Har nog också bara använt dimbakljuset ett par gånger totalt.
Ser man andras bakljus på håll kan man ju kanske förstå att man själv också syns utan dimljus.
Aha, så det finns alltså muppar som tillverkar bilar där allt styrs av boxen, men som ändå inte kan göra så. Där ser man.
Re: Dimbakljus import bil
Fiat brukar också ha det precis så, tyska bilar har det ju typ aldrig :/
Det är säkert tekniskt möjligt i toyotorna men det finsn nog ingen inställning man kommer åt från servicedatorn gissar jag.
På saabarna kan man ju välja olika beteenden på lysena med Tech2 (GM's servicedator alltså) men svensksålda är inställda just som du beskrev ovan.
Det är säkert tekniskt möjligt i toyotorna men det finsn nog ingen inställning man kommer åt från servicedatorn gissar jag.
På saabarna kan man ju välja olika beteenden på lysena med Tech2 (GM's servicedator alltså) men svensksålda är inställda just som du beskrev ovan.