Dimbakljus import bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av SM7CZR »

Glenn skrev: Dessutom ska man ju blända av det när bilar kommer upp bakom, vilket folk som använder det inte gör.
När det är dimmigt bör alla hålla extra långt avstånd till framförvarande fordon. Därav anledningen.
Påkörning bakifrån förekommer allt oftare, även när det är klart väder.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av danei »

Vid de få tillfällen det är motiverat behöver de inte bländas av. De behövs ju närman inte ser framförvarande bil i tid. Då dämpas ljuset så att man inte blir bländad om man håller vettigt avstånd. Bländningen är ett problem när de inte ens borde användas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Glenn »

Jo, när bakomvarande bil (i dimma) har uppmärksammat dej så ska dimljuset stängas av, i.e bländas av.

Dimljuset bak ska i princip bara användas för att bakomvarande ska se dej på längre håll när det är dimma/snörök.

Sen är det lite olika hur mycket dimbakljus bländar, i vintras kom jag ikapp en bil när det snöade lätt, den hade dimbakljusen
på och jag tror aldrig jag upplevt mej så bländad av bakre beysningen på en bil någonsin, jag kände mej tvungen att "påtala"
problemet genom att slå på hellljuset i nacken på honnom, och mot all förmodan förstod han piken och stängde av dimljuset.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av SM7CZR »

Glenn, du bestämmer själv avståndet till framförvarande fordon!
Om hen eventuellt måste tvärnita för ett djur som springer ut hinner du inte stanna och det blir du som blir skyldig.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Nerre »

Problemet är väl inte direkt att bakomvarande förare blir "bländad" utan snarare att om det är dimma eller liknande så ser denna bara ett "rött moln" om man har dimbakljuset på.

Det är ju samma som om man försöker med vanligt helljus framåt i sånt väder: Man ser ingenting.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av säter »

Märkligt att jag aldrig har sett sådana där dimljus.
Använder långtradare sådana?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Säter, dags för synundersökning
Är inte ofta man ser dom påslagna, folk glömmer att dom finns.
Jag brukar använda mitt dimbakljus rätt ofta och det är perfekt att det återställer sig när man stannat bilen.
Tradare har jag aldrig sett detta på? Men dom brukar glömma att slå av backljuset! Detta borde det väl minst vara lagkrav på att det slocknar när du kör framåt. Ev efter en kortare fördröjning.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av prototypen »

Tradere har ju ofta 6 lyktor på var sida i stället.

Åker mycket långväga och något påslaget backljus har jag inte sett.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av MadModder »

Palle500 skrev: Men dom brukar glömma att slå av backljuset!
Är det inte elfel så lär det nog snarare vara arbetsbelysningen de glömt stänga av. De kan nog ha monterat flera manuellt styrda lampor för att se bra runt fordonet när de ska trixa runt på natten t.ex.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt MadModder, arbetsbelysning är nog det jag sett. Fast vad är skillnaden? är ju lika otrevligt att få ett vitt ljus rakt in i bilen när man kommer ifatt en lastbil/tradare oavsett hur lyset benämns.

Hur som så varför kan dom inte koppla in arbetsbelysningen på ett vettigt sätt? Vore inte speciellt svårt att antingen styra arbetsbelysningen via interna CAN bussen eller en enkel koppling som stänger av arbetsbelysningen när du kör fortare än tex 5 km/h och då även återställer sig, så att du aktivt måste tända igen nästa gång det behövs.

Jag ser ofta dessa belysningar påslagna vid färd, tror att det kan bero på att jag kör sträckor där det är kort mellan städerna och de tunga fordonen med lysande arbetsbelysning just varit och lastat gods. Ofta även på lite risigare fordon som kanske inte ägaren sköter och det är div inhyrda chaufförer som stressas att hinna med sina turer inom utsatta tidsramar?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av säter »

Hur som så varför kan dom inte koppla in arbetsbelysningen på ett vettigt sätt?
Det duger väl med en strömbrytare och indikeringslampa?
Det är det jag menar att det borde även duga till dimljus på denna personbil.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Det är just det som är problemet. Dom glömmer att släcka arbetsbelysningen när dom kör iväg. Drabbar omgivande trafikanter.
Kanske rentav är så dåligt inkopplade att kontrollampa saknas!
När folk inte kan sköta sig så måste vi stävja detta via lagar och böter. Även jag är anti till onödiga lagar och tycker sunt förnuft duger bra, men det verkar som den egenskapen är ovanlig.

Lite off topic
Ta tex de ökade olyckorna när lastbilar kör in i broar med tippflaket dom glömt att fälla ned. Eller glömt att fälla ned lastväxlarkroken, eller styckegodskranen. Tycker man läser om dessa olyckor var och vartannat månad. Behövs även där automatiska system som förhindrar att man åker med kranen upplyft.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av säter »

Det är inte så länge sedan de rev kontaktledning här i Säter med en containerbil.
En sådan här container med öppningsbart lock.
Det finns inga förreglingar eller indikatorlampor för öppet lock.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av Palle500 »

Precis kanske även behövs kontroll på allt som kan ramla loss, riva ned annat i omgivningen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dimbakljus import bil

Inlägg av säter »

En kontrollampa hade ju varit på sin plats.
Jag antar att det blir krångligt i och med att containern inte är elansluten.

Men för dimljus borde det räcka utmärkt med bara en kontrollampa.
Skriv svar