Högtalare som ej fungerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Danny, jaa helt rätt! Frågan är ju då om något mer har tagit skada eller om kortslutningen i dessa "skyddat" resten av kortet?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Ingen kan säga om mera är trasigt. Blir en likriktardiod kortsluten går strömmen från trafon vidare rakt av. Kondensatorn som normalt finns där kan ha tagit hand om denna ström, eller så kan den ha orsaka skada.

Ett enkelt test är att mäta mellan apparatens jord (rca-hylsornas ytterring t.ex,) och "elektroniksidan" av dioden. Är där tvärkortis så har något gått sönder, om inte är det kanske helt.

Byt dioder, hoppas på et bästa och prova med en glödlampa som strömbegränsare på ingående nätspänning.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Marta, såklart det är så! Jag som tänkte lite snabbt innan. Jag läste ett blad om denna diod där det står att den skyddar mot tex åska men om det är kortis så är det ju klart strömmen går rakt igenom.. Jag beställer nya dioder och testar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Jag har två frågor till. 3 stycken Resistorer med färger enligt bild, dom mäter 90, 110 och 120 ohm. Vad bör resistansen vara på dessa?
Mätt 6 stycken zenerdiod märkt ZD på kortet. Tre av dessa mäter OL ena vägen och nånstans mellan 0,5-0,7 andra vägen. Resterande tre får jag ingen kontakt alls ena hållet och mellan 0,5-0,7 andra hållet. Är de tre som inte ger något värde trasiga? Och vad betyder den blå markeringen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Motståndet är ett flamsäkert säkerhetsmotstånd. En typ av säkring. Det säger dess blågröna färg. 47 ohm 10% betyder dess färgringar. Är de Du mätt märkta på detta sätt så är de grillade.

Du MÅSTE byta mot nya flamsäkra. Utan schema vet Du inte effekten, men det bör vara OK att välja ett med samma fysiska storlek.

Diodernas blåa ring är katodmarkering. De är sannolikt hela om Du fått det uppmätta värdet med instrumentets minuspol mot ringen. Men ingen garanti.

Mäter Du komponenter som är inlöda i en krets kan strömmen även ta andra vägar. Därför går det aldrig att säga något säkert utifrån en sådan komponentmätning i en okänd krets.
Senast redigerad av Marta 9 juni 2019, 14:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av breflabb »

Vas står det på kretskortet intill den blåa komponenter R eller L .
Jag tycker att det ser ut mer som en spole på 47 µH. Om du ohmmäter den
vad får du för värde?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

När Du säger det och jag ser på den utan att bländas av att det skall vara ett motstånd så håller jag med. 10% är vanlig tolerans på sådana smådrosslar.

Han skriver ju 90, 110 och 120 ohm på tre lika sådana.

På Distrelec''s site håller sådana smådrosslar på 47µH några få ohms resistans, så de är ju grillade.

Tack för att Du upptäckte och påpekade att jag med stor sannolikhet spred bullshit.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Breflabb, mäter jag dessa får jag 90, 110 och 120 ohm. En ser jag inte beteckningen på men de andra heter L7 och L13.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av breflabb »

Märkningen L brukar alltid vara en spole/drossel och R=motstånd/resistor.
Jag återkommer om själva motståndet. Skall försöka hitta en motsvarande och mäta
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av breflabb »

Till Marta: Tack för att Du upptäckte och påpekade att jag med stor sannolikhet spred bullshit.
Jag tar inte illa upp :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av breflabb »

Marta gissade rätt. Motståndet är strax under två ohm. Så dina är väck.
Nu är det bara frågan om du skall gå vidare med tanke på allt som är sönder.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Breflabb, ja det är ju stora frågan.. 3 dioder är det kortis i, 3 spolar är sönder, några Resistorer som jag inte får något värde ifrån.. Om det går att laga inom rimliga gränser så är det ett roligt projekt, men frågan är om det ens kommer att gå? Vad mer bör jag mäta innan jag tar ett beslut? Jag är inte så erfaren av detta men tycker det är intressant och försöker lära mig mer genom att testa och prova mig fram :) Tacksam för all hjälp jag får!!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Här blev nog ett missförstånd. Menade givetvis att det var jag själv som spred bull och tackade uppriktigt för att detta blev påpekat. Jag blev så fixerad vid att det var ett motstånd att jag inte ifrågasatte detta alls.

Ytmonterade motstånd är märkta med siffror enligt samma princip som färgmärkningen. T.ex. 103 är 10kΩ. Står det 0 är det en enkel bygel i utförande som ett motstånd för att kunna maskinmonteras.
Vid mätning då de är monterade i en krets kan mätaren visa för lågt för att strömmen tar fler vägar, men aldrig för högt om det är helt.

Risken är stor att det inte kommer att fungera om det finns brunna komponenter på sekundärsidan, Men det är omöjligt att veta. IC'na kan vara hela. Omöjligt att veta tills de testats.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Marta, helt och hållet mitt fel att det blev missförstånd. Jag trodde att det var motstånd så kollade inte ens märkningen på kortet..
Ja okej, har börjat mätt motstånd och hittat några som inte ger mig något värde alls.. Antar att dessa är trasiga.

Risk för dum fråga men vad räknas till sekundärsidan?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Sekundärsidan är den sida av transformatorn som inte har direkt kontakt med elnätet.

Om mätaren skall registrera något på ett motstånd så måste det ha lägre resistans än vad som högst kan visas med inställt mätområde. Läs av vad det står för siffror på moståndet.
Skriv svar