Högtalare som ej fungerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av E Kafeman »

>har du lust att förklara lite närmare hur jag ska mäta mig fram till om de komponenter visar rätt funktion?
Nej. Det finns oändligt mycket i ämnet och metodiken varierar något ju mer man lär känna olika typer av komponenters egenskaper och känner den egna multimeterns egenskaper.
Ju mer man lär känna hur en krets fungerar kommer man angripa problemet olika. I t.ex. ett switchat nätaggregat finns vissa mer centrala komponenter som alltid återkommer och är man van vet man på förhand vad man kan mäta och vad som kan väntas, typiska problem osv. Som mer ovan måste man försöka mäta och studera för att skapa en bild av vad som utförs i de olika kretsdelarna och helst hitta ett schema som man kan läsa och förstå.
Även den som är erfaren börjar felsökningen med att försöka hitta ett schema för aktuellt kretskort då det ger en karta så man slipper fundera ut den själv och kretsar som är brända eller svårtydda blir enklare att kolla om de är hela enligt dess fulla specifikation om man kan hitta dess datablad på nätet.
För den mindre vana felsökaren är egen systematisk träning bästa sättet att komma framåt och man får acceptera att mer komplicerade kretsar behöver man mer kunskap och allra minst ett bra schema för att kunna felsöka.
Gjorde en snabb sökning och följande video kanske kan ge dej något hur en multimeter kan användas för felsökning:
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Marta, tack för mycket bra förklaring :) Jag har mätt högra stiftet, alltså inkommande och där får jag oberoende vilken rca utgång det höga värdet! Bifogar bilder. Mäter jag istället från de mellersta stiften får jag ett väldigt lågt värde.. Se bild! Alltså troligen en trasig IC någonstans på utgående?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

4k är inte lågt, 4ohm däremot hade varit. Där är inget som tyder på att den behöver vara totalskadad, men därmed inte sagt att den är hel.

Det är jättesvårt och även farligt att felsöka en sådan här utan erfarenhet och utrustning. För riktig felsökning krävs det ett oscilloskop och en skyddstrafo.

Ett enkelt sätt att kanske se om switchnätdelen försöker starta är att koppla ev äkta GLÖDlampa i serie med strömmen. Ljuset brukar flimra/blinka om det är en nätdel med överlast. Lampan är alltid bra vid felsökning för att begränsa strömmen till något som är sönder.

Du kan också leta efter dioderna som har direkt förbindelse med transformatorn. De är märkta Dsiffror på kortet. Sätt mätaren på lägsta resistansområdet och mät över dem. får Du ett lågt värde är den sannolikt sönder.

Mät även transistorn på kylflänsen åt alla håll för att se om den visar lågt, lägsta mätområde för resistans. Det är med all säkerhet en mosfet, sådan kan inte testas med transistorfunktionen på Din mätare.

Är Du osäker på ett värde så läs av och skriv vad mätaren visade när Du frågar. Kom ihåg, lägsta resistansområde när Du letar kortslutna komponenter.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Danny »

Har reparerat upp en T10. Var massivt mycket fel på den.

Såg ut som rena kriget:

Bild
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Danny, vad var orsaken till fel på den t10 som du renoverade?? Har du möjligtvis något mer bild eller vet med säkerhet hur kortet ska se ut? (hörnet vid on/off knappen) jag är osäker på om en bit av mitt kort är borta eller om det ska se ut såhär!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Marta, hur tänker du med glödlampan? Ska jag koppla på lampan och sen mäta för att se om nätdelen försöker starta alltså? :)
Ska leta upp alla dioder och mäta dessa, återkommer med resultatet! Återkommer även med siffror på transistorn!
Tack för all hjälp sålänge :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Danny »

Det är ok. Det ska se ut så pga strömställaren som sitter där.
Jag fick byta 15-20 komponenter som var defekta innan den vaknade upp :)
Lönt tidsmässigt - knappast! , men det var väldigt spännande och lärorikt :D

Riktigt bra ljud från de T10:orna. Ångrar lite att jag sålde den...

Har du några spänningar ut från nätdelen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

En av trådarna från elnätet in i apparaten skall brytas upp och en GLÖDlampa infogas så strömmen till apparaten måste passera genom lampan.

Du kan mäta mellan t.ex. ytterkontakten på RCA-hylsorna och de stora svarta kondingarna på den sida som inte har kontakt med elnätet. Låt den vara inkopplad genom lampan vid mätningen. Betrakta allt som nätspänningsförande och var försiktig därefter.

Har försökt hitta schema, men utan framgång. Danny kanske vet var det finns?
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Danny, jag har inte mätt men till första transistorn med kylfläns är det spänning på. Då den blir väldigt het! Ska mäta och återkomma med resultatet.
Har du möjligtvis ett schema på t10 kvar? Eller vet om det går att hitta någon stans?

Marta, jag ska fixa en riktig glödlampa och testa imorgon! Jag ska vara försiktig :)

Tack för alla superbra tips :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Danny »

Jag fick inte tag i schema till den. Gick ändå :)
Blir den switch trissan så varm bör du kolla så TVS-dioden D15
och dioden D5 inte är kortsluten.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Danny, blir det rätt värde om jag endast löder loss TVS- dioden och mäter över den? Eller kräver den mer spänning för att det ska bli rätt?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Danny »

Börja med att mäta den på plats. Mäter den kortslutning så löd loss och kontrollmät.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Nu har jag mätt många av t10s dioder. Misstänker kortslutning på D15 TVS och D5! Bilden är alla mätningar, allt är när de sitter på kortet. Första raden namn, andra värdet är mätt åt fel håll och tredje rätt håll. Tvs dioden D15 har jag lött bort och kontrollmätt, piper och visar 0,020 båda riktningar, se bild!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av breflabb »

D5 och D15 Har gett upp. Det är kortslutna
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Danny »

Som jag misstänkte :)
Skriv svar