Högtalare som ej fungerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

En högtalare, audio pro addon t10 har helt slutat fungera. Visar inga tecken på att den får ström alls. Jag har plockat ut kretskortet men ser inga tydliga problem, så därför undrar jag om någon duktig vill hjälpa mig vidare med felsökningen? Laddar upp bilder på hela kortet.
Sotigt vid on/of knapp men gjort rent och allt fungerar där!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av peo007 »

Har den varit med om åska?
Det ser väldigt bränt ut där, troligtvis har en del komponenter tagit stryk av överspänning.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Det skulle kunna vara en förklaring. Sista gången jag använde den fungerade det bra! Sen stod den ca 1 vecka, fortfarande med sladden i väggen och efter det har den inte fungerat..
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Risk för dumma nybörjar frågor men.. Den inringade komponenten blir väldigt varm när jag kopplar på ström så dit tar sig elen, borde det bli så?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Sverige »

Det verkar rimligt då den sitter på en kylfläns.
Men hur många grader är "väldigt varm"?
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Ja det är ju sant! Har inte mätt exakta grader med tillräckligt varmt så att det inte går att ha fingret där.. ;) Problemet bör vara efter kylflänsen, dock hittar jag inget schema så svårt att fortsätta felsöka eftersom jag inte är speciellt kunnig inom ämnet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Var kommer den stora svarta fläcken på undersidan ifrån? Någon komponent måste ha förångats för att åstadkomma en sådan fläck. Där ser ut att vara en plastbit eller något som döljer vad som finns i den hörnan. En bra början är att se vad det är för något och att leta fram ett schema på apparaten.

Tänk på att där är halvledare som kyls mot chassiet. De kan lätt bli för varma vid testning frihängande. Möjlien skall där även vara isolerbricka på någon av dem. Denna är i så fall absolut nödvändig.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Precis där fläcken är sitter on/off knappen som jag har lött bort. Vad det svarta kommer ifrån vet jag inte, men efter att rengjort gjort är det bara en lödning som ser lite tråkig ut men annars fungerar funktionen i knappen!
Kommer två bättre bilder på svarta fläcken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av prototypen »

Ser det ut som det är borta en bit av kortet?

Protte
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Komponenten som blir varm är nätdelens switchtransistor. Den skall knappast bli glödhet. Hur som helst finns där farlig spänning på den.

Det måste konstateras om nätdelens primärsida fungerar och i så fall var kortisen på utgången finns. Utan instrument och erfarenhet är det mycket svårt och även farligt att felsöka sådant här.

Är det en åskskada så är där nog inte mycket att göra, då är den skrot. Om det small och sprakade när Du tryckte på knappen och skadan på kortet uppstod av nätspänning så kan det finnas en chans att laga om man verkligen vill.

Tillägg: Med tanke på åska, bor Du på landet eller inne i en stad?
Senast redigerad av Marta 3 juni 2019, 06:31:38, redigerad totalt 2 gånger.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av xxargs »

Med tanke på svärtan och en bit av kortet saknas (har du tagit bort detta ??) så luktar det väldigt mycket åsknedslag i närheten och smällen till en del gått via elnätet till din aktiva förstärkare och flammat över i en ljusbåge i eller under en komponent.

Problemet är att det är väldigt mycket som du inte ser som också kan vara sönder utöver det som är uppenbart bränt - och krasst sett är för mycket jobb att reparera då det kan sluta med att varenda komponent till slut måste bytas...

Åskslagna grejor kan ha väldigt mycket skumma och ologiska fel som den vanliga felsökningsstrategin inte fungerar på och det är mycket tid och arbete modell att dyrka upp ett kassaskåp att finna ut att den där komponenten som 'inte borde' påverka mycket väl gör det eller att alla knappar fungerar tills du skall in i programmeringsmenyn och en av funktionerna inte fungerar längre eller värdet kan ändras - typ... ...det värdet du 'måste' kunna ändra på...

Har under en tid i yrkeslivet suttit och reparerat överspänning och åskslagen radioväxlar och även larmutrustning där överslaget har gått mellan elnätsidan till telesidan (eller tvärt om) och då gäller det att snabbt klassa om grejorna bara hade fått en 'liten smäll' och några skyddsmotstånd på linejsidan som brunnit och gått i avbrott) eller om det klättrat vidare (vilket ofta krävde att löda bort tele/modemtrafon för att se om det är blått av metallånga just där och då visste man att det nu bara var elektronikskrot) - och ibland har man ändå försökt reparera bara för att konstatera att det är lika eländigt som förra gången och snabbaste metoden är fortfarande att klippa bort alla komponenter, trafo etc. och löda in nya - ja om kretskortet var friskt nog vill säga, det tog kortare tid än att försöka felsöka sig fram vilka (ofta flertal) komponenter inklusive processor-ben som felade.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av E Kafeman »

Denna typ av switchade nätaggregat bör man läsa på lite om innan man funderar på att felsöka något live.
Här ett förslag: http://electronicsbeliever.com/switch-m ... explained/
Lite tråkigt men det är höga spänningar och felsökandet är inte helt logiskt om man inte kan lite grundläggande om kretsen.

Utan livemätningar så återstår att verifiera befintliga komponenters funktion utan att strömsätta dom.
Det är ytterst enkla mätningar typ att högspännings-kondensatorn är en kondensator, att alla dioderna i likriktarbryggan fungerar, att trafons lindningar har rimligt uppmätt resistans och att elementär transistorn-koll visar på funktion.
Däremellan finns i detta fallet lite nätfiltreringar och säkring som kan krångla men elementära mätningar kan utesluta problem i dessa delar.
Somliga av dessa komponenter kan det kräva att man löder bort dom för att enklast kontrollera dess funktion utan inverkan från andra kretsar.

Av bilderna att döma verkar åsk-skada inte helt osannolikt. Åska slår gärna sönder elektronik på sin väg in på kretskortet, men även när det lämnar kretskortet blir det ofta skador. Åsknedlag ger en strömkrets som inte stannar i tomma intet inne på kretskortet utan passerar vidare på sin väg till jord. Inte alltid att det är så tydligt så att delar av kretskortet saknas men i detta fallet hade jag letat efter mindre skador via möjliga alternativa strömvägar ut från ketskortet.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Robin »

Marta, Ah okej! Digital multimeter har jag, men erfarenheten sviker tyvärr.. Blir då kanske för svårt för att ge mig på denna. Har inte hört något sprakande alls så vet inte när kortet blivit svart.. Bor inne i landet i mindre samhälle så åska kan vara en möjlig orsak.

Xxargas, jag har inte tagit bort något från kortet, inte heller hittat några rester. Så jag tror kortet ska se ut så? Okej. Det känns som inget fungerar förutom att en komponent blir het, inga lampor lyser mm.. Känns som att om det är så illa så är det ingen större idé att börja.

E kafeman, Tack för bra länk, ska läsas :) Dum fråga kanske men har du lust att förklara lite närmare hur jag ska mäta mig fram till om de komponenter visar rätt funktion? Ser inga synliga skador på fler ställen på kortet men är säkert gömda skador inuti komponenter.

Tack för väldigt bra hjälp hittills :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Högtalare som ej fungerar

Inlägg av Marta »

Bildförbättring med GIMP visar att en av kretsarna intill det svartbrända är en LM317. Detta är en spänningsregulator. Sedd med metallsidan nedåt och pinnarna mot Dig är det högra stiftet inkommande ström och det mellersta utgående. En
början kan vara att mäta resistansen mellan vart och ett av dessa och t.ex. RCA-hylsornas ytterhölje. Är där mycket låg resistans så finns där sannolikt en förstörd IC någonstans.
Skriv svar