Fråga om LiFePO4-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Fråga om LiFePO4-batterier

Inlägg av Jonyverse »

På Biltema tex finns LiFePO4-batterier för MC, gräsklippare mm i olika varianter. De påstår att LiFePO4-batteriet har samma effekt som ett blybatteri med högre Ah eftersom energitätheten är större och skriver ut ex: 3 Ah (8 Ah), inom parantes för motsvarande blybatteri.

Vad betyder det i praktiken? Handlar detta om uttag av stora strömmar som startmotor o liknande?
Om jag driver en radio som inte är en stor strömförbrukare ska jag räkna med det lägre värdet?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fråga om LiFePO4-batterier

Inlägg av Marta »

Helt korrekt uppfattat. De använder, helt felaktigt, Ah som enhet för möjligt strömuttag.

Det låga värdet är den verkliga nominella kapaciteten.

Det höga värdet har inget med kapacitet att göra och utgör ett jämförelsevärde med blybatterier för hörsta intermittenta strömuttag. Ungefär som effektvärdena på moderna glödlampsersättningar.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Fråga om LiFePO4-batterier

Inlägg av Jonyverse »

Tack för klargörandet.
Hur ser urladdningskurvan ut för LiFePO4 jämfört med bly?
Funderar på att köra radio från skogen men ström är tungt :)

Har använt NiCd för radiobruk (och videobruk) och har för mig att spänningen minskade fort och att de hade mycket energi men var liksom halvbra större tiden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fråga om LiFePO4-batterier

Inlägg av Marta »

Den varierar med ström och temperatur. Funkar sk*t på vintern. Bäst är ju att ladda ner datablad på just det aktuella batteriet. Kanske svårt med Biltema och de säger ju inte vad det är de klistrat sin logga på. Generellt är den ganska flack vid måttlig last och lithium skall aldrig dras ur för mycket om de skall hålla länge. Eller knökladdas.

Bara ett exempel ur högen...
lifepo.gif
Här är en till. Verkar ha mycket Ri, men ge ut energin bra.
lifepo2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar