Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Alla dessa prylar vi har idag med laddbara batterier (li-ion tänker jag på i första hand), hur mäter de egentligen batterinivån? Bara på spänningen?


/D
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av svanted »

i de flesta fall ja, det är dock missvisande under belastning.
men avancerade prylar typ kamerabatterier har en mikrokontroller som mäter inladdad och uttagen effekt och visar det på en display.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av Nerre »

Det finns många olika sätt, den här sidan beskriver de vanligaste.
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_charge
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av snigelen »

Jag håller just på att fundera på det också. Jag bygger på några batteridrivna sensormoduler. De skall bara vara igång något 10-tal minuter åt gången och har batterikapacitiet för att par timmars drift. Så inte helt nödvändig att mäta batterinivån, men lite kul kan det väl vara att prova. Jag tänkte mäta batterispänningen under så låg belastning som möjligt, med sensorer och kommunikation i snålaste läge där de bara drar några få uA. AD-omvandlingen kan ske med MCU'n i sleep-mode. Dessutom tänkte jag mäta batteriets urladdningskaraktäristik under tänkt arbetsbelastning och se om man kan dra någon nytta av det.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av netrunner »

Om lasten är konstant så kan du kompensera för den. Du kan även låta din pryl kartlägga batteriets spänning fram tills det dör. Så vet du...

Har typ Lipo så får du en viss onoggrannhet när batterier är runt 50% där kurvan är ganska flack men ...
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av daspunner »

Okej. Nästa fundering då är om jag då ansluter strömkälla på 4 volt (batterieliminator) till något (i mitt fall en gopro-klon) som normalt har en ett encells-lion som ger ca 4,2volt fulladdat så kanske den indikerar på inte helt fullt batteri men den borde iaf starta o gå? Glöm överdrivet intelligenta kretsar i originalbatteriet för det finns inga. Det finns tre anslutningar på det bara och det är plus, minus och märkt "T" som jag gissar är temperaturvakt.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av snigelen »

Så du skall mata din klon med 4V på batterikontakten? Det borde väl gå, 4V vid belastning är nog en bit från urladdat.

Jag har en HERO4 med urladdat batteri. Laddade några minuter och då gick det att få igång kameran men den indikerade mycket låg batterinivå. Efteråt tog jag ur batteriet och mätte upp 3.6 V tomgångsspänning. Annars går det väl att mata 5 V via USB-kontakten, då vet ju kameran att den får spänning den vägen.
ConnyK
Inlägg: 187
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av ConnyK »

OT: byggde om en mobil som batteriet hade gett upp i för att ha som fast monterad mediaspelare i bilen.
Ersatte batteriet med en DC/DC konverter som var igång hela tiden och trots samma spänning så sjönk batteristapeln i telefonen för att stanna på 1%, uppskattade inte ”intelligensen” i telefonen :-) .
Det fanns elektronik på batteriet som jag plockade bort men uppenbart finns det fler sätt på en telefon att beräkna kvarvarande batteri.

/Conny
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur mäter laddbara prylar batterinivån?

Inlägg av Nerre »

De flesta prylar mäter hur mycket batteriet laddas och sen hur mycket det dras ut. Alltså kan du inte mata batterianslutningen från en spänningskälla utan måste mata "på rätt sätt" (t.ex. via laddningskontakt eller liknande).

Men då har man problemet att många grejer vägrar starta utan batteri. Det man då kanske kan göra är att simulera ett "skitdåligt" batteri mha en supercap.
Skriv svar