Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av gkar »

Jag har för mig min lilla fjutt GA7FF 7KW vill ha 2x25A avsäkring enligt manualen.

Kollar man på större maskiner som 22 kW.
Vill de ha ca 80A avsäkring.
Tveksamt om den är körbar med 32A.
En 11 eller 15kW kanske går?

https://www.manualslib.com/manual/15355 ... 152#manual


En del går ju ibland att kompensera med en stor tank, men med en stor kompressor blir tanken ganska snabbt jättestor...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av prototypen »

Sedan ska ni veta att motorn helt obelastad mycket väl kan dra 16 A.
Obelastad har trefasmotorer väldig dåligt cosfi.

Men provstarta, då ser man om säkringarna håller.
En ny propp är väl inte hela världen.

Profet
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av Sverige »

Huvudsäkringar man kan ha -
16A, 20A, 25A med gänga II
35A, 50A, 63A med gänga III
32A abonnemang finns inte.
Ex https://www.eon.se/privat/for-hemmet/di ... udsaekring
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

En frekvensstyrd 22kW maskin rekommenderas 40A säkring till.
Om den får vila 20% av tiden skulle 32A räcka (förutsatt att startströmmen klaras).

https://antram.se/frekvensstyrda-ir-kom ... s-500.html
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av Sverige »

Angående strömförbrukning ska man väl ta
22kW/400V/√3/cosφ...
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

https://www.blocket.se/blekinge/Atlas_C ... ?ca=18&w=3 som en referens så använder jag denna annons, och jag har varit i kontakt med den säljaren med. Och frågat om den verkligen går på 32A säkring, och ja fick jag till svar. Min heter GA122 och är en 22kW med, två år tidigare är min tror jag.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Okay, här kommer lite bilder på pjäsen (min) som jag var och hämtade under tiden jag höll käften här =)

Det står att den är säkrad eller något med 43A över tippex, och det stämmer bra med vredet som går från 32 och uppåt som går att ställa med en stjärnmejsel.
En faktor är att den andra länkade kompressorn som även den är på 22kW påstås gå att köra på 32A säkring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Jag kollade på min faktura nu med där elen ingår, den är ju inbakad, så det står bara abonnemangsavgift 194kr plus moms. Är det rimligt att anta att det är 35A som jag betalar för då helt enkelt? Så då kanske det finns lite marginaler utöver den 32A säkring som har det högsta värdet av mina dvärgar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Det vredet du pratar om är motorskyddet. Det stannar motorn om den försöker förbruka mer än 43A, tex pga att en fas har strömavbrott eller att kompressorn kärvat fast.
Enligt schemat är det en Y/D-start. Dom minskar bara startströmmen en liten aning så jag är mycket tveksam att 32A säkring skulle hålla om du inte byter till en avancerad mjukstartare eller en VFD.

Om du har dvärgar som är på 32A är det inte omöjligt att du har 35A eller ännu större huvudsäkring. Knalla bort till elmätaren och kolla.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Elmätaren sitter i min central, står det på själva mätaren, eller huvudbrytaren eller var får jag uppgiften ifrån?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Ok så du är i någon form av företagshotell eller BRF med gemensamt elabonnemang.

Om du tar lite foton på central och gruppförteckning borde det framgå, annars följ inkommande kabel så kommer du hamna i ett rum med ett stort antal säkringar märkta med varje lokals adress/nummer.
Vaktmästaren/hyresvärden bör ju också ha koll på detta.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Yes, det är en nyrestaurerad lokal i en samling av lokaler. Det är ett gammalt sågverk här i stan. Så jag hyr bara ett skepp kan man säga. Så jag antar att jag betalar för en del i abonnemanget eller liknande. För på eons nätavgiftsguide så såg det ut som att 35A skulle kosta typ 1100 i månaden, kan det stämma? I så fall är jag glad att jag slipper hela den avgiften. Ska se om jag kan fixa bild sen. Det sitter en liten digital mätare i ett hägerskåp, en vanlig normkapsling med uttag för 18 dvärgar i tre rader tror jag.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av Sverige »

Då har du en undermätare.
Det kan vara ett abonnemang alla lokaler och undermätare för varje "hyresgäst".
Då är huvudsäkringarna större än 35A.
Frågan är vad huvudledningen till din central är avsäkrad med...
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av Anders Olsson »

Vi har ett cirkelsågverk med 22kW trefasmotor och automatiskt Y/D-start som tycks fungera med 35A porslinssäkringar som huvudsäkring.
När sågverket är igång så går även en spånfläkt på nån kilowatt, ett antal lysrör samt resten av förbrukarna på gården på samma 35A huvudsäkring (ca 30000 kWh i årsförbrukning för gården).

Innan vi säkrade ner från 50A huvudsäkring hängde jag på en strömmätare och testade, du kan ladda ner videon här: https://www.dropbox.com/s/d3m9kyoxe7v60 ... 1.mp4?dl=0
Som du ser är strömmen runt 85 A under 3 sekunder och de säkringar vi har ska enligt databladen klara ca 150 A under 3 sekunder.

Sedan är ju cirkelsågverk ganska snälla i och med att de startas sällan och belastas ganska lite av tiden.
Dessutom kan man ju ställa matningshastigheten så att motorn inte går onödigt tungt.

Det ska också tilläggas att vi har porslinssäkringar hela vägen från transformatorstationen till sågmotorn och sådana tål ju överbelastning relativt bra.
Hade vi haft dvärgbrytare någonstans kanske utfallet hade blivit ett annat, trots att skillnaden mellan 32 och 35 A kan låta liten.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av xxargs »

Problemet som jag ser är att effektfaktorn på en 3-fasmotor brukar oftast anges till cos(fi)=0.7 vid fullast vilket vid full last gör strömmen 0.7/1 = 1.41 ggr högre - dvs runt 46 Ampere vid full last medans 'tomgångsströmmen' kanske ligger runt 32 Ampere på en 22 kW motor (vad står det på motorplåten?)

Vet inte hur faskompenserande (eller tvärt om - kanske ger lägre effektfaktor men inte som fasvinkelskillnad utan i form av övertonshalt och hög crest-faktor) en frekvensomriktare är men ett alternativ är att mer eller mindre faskompensera motorn med kondensator-bank och på så sätt dra ned dess låglast och tomgångssström så att höglastströmmen förblir i närheten av säkringens storlek även vid tungt lastad elmotor. (dock kondensatortorbank matchande 20 kVAr är inte speciellt billig den heller... ...och speciell arrangemang kanske också kräver för dess inkoppling och urkoppling)

Det du egentligen vill ha för att klara starten utan strömrusning i hästväg men som ingen längre kommer ihåg hur snälla de var mot elnätet vid start (dock faskompensering kommer att krävas under tung drift fortfarande för att hålla nere strömmen vid begränsad säkringsstorlek...), är en gammal ASEA-motor med taxöron och med motstånds pådrag (på rotorn via släpringar) ingen högrekvent pip/ljud som skär i öron från frekvensomformare utan ett stilla lätt transformatorljud tills du börja sänka resistansen på rotorslingan och det hela börja rulla igång mjukt...
Skriv svar