Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Jag är på jakt efter en skruvkompressor, och har funnit en 22kW och jag har tillgång till 3fas 32A uttag. Teoretiskt sett så ska det orka driva lasten, men inte startströmmen såklart. Finns det något sätt att komma förbi det, funkar det med en 32A dsäkring tex, eller kan man upprampa eller på något sätt förhindra startströmmen? I och med att den går kontinuerligt efter start och lastar på/av luftgenerering (inte lastar på av el) så kommer det att bli få starter. En fråga till, i mitt exempel på 22kW motor, vad är det rimligt att det verkliga effektuttaget av motorn är? Jag menar, man lär väl knappast dimensionera en kompressor så den hela tiden kör på motorns begränsning. Och en motor kräver väl bara den effekt som jobbet kräver. Tex är det rimligt att motorn går på 60-80% av märkvärdet på 22kW, eller vad kan man förvänta sig för förbrukning? Mvh. Nicke
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av prototypen »

En så stor motor BORDE ha någon form av strömbegränsning, det är väl inte tillrådligt att direktstarta motorer över 5,5 kW, det vanliga (förr) är ju en Y-D start.

Protte
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Jo det sitter ju garanterat mjukstart och motorskydd etc i den. Det är en sen 80-talare. Men frågan är om man kan förvänta sig att manipulera startskedet till den grad att man kan klara sig på 32A och D-säkring, eller om det bara är att glömma. Det är ju 2019 nu, så man borde ju kunna komma ifrån att ha startströmmar på 3 gånger märkeffekten, för mycket valmöjligheter faller ju på att man just ska kunna starta upp skiten tänker jag. Det spelar ju ingen roll för mig om det så tar tio sekunder att varva upp motorn om man på något sätt kan upprampa den eller något. Det är en kompressor som kommer att snurra när den väl är igång liksom. Inte som de små kolvkompressorerna som går av och på varannan minut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan ju alltid bygga om den med en frekvensomriktare som varvar upp långsamt. Då borde det klara sig på 32A.

Om du inte har en löjligt stor tank som tar mer än 5 minuter att fylla upp så är det medelförbrukningen av luft som kommer belasta säkringarna. Dvs om kompressorn går 50% av tiden så har du en medellast av 16A.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Då behöver jag en frekvensare på 22kW antar jag? Låter som en utgift till i kompressorstorlek =)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Verkar gå att hitta runt 6k för en begagnad.
https://www.ebay.de/itm/KEB-F5-Frequenz ... SwXeJYFem-
https://www.ebay.de/itm/Danfoss-frequen ... SwyKxaA2uI
https://www.ebay.de/itm/22Kw-380V-Frequ ... SwV25cs-13

Det är ju inte gratis men bra att veta att det finns som nödlösning ifall inte mjukstarten räcker till.
Man kan ju förstås börja laborera med befintlig mjukstart och kanske nån liten hjälpmotor. En 5kW kanske kan snurra igång den avlastad?
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Tack för svar och att du letade upp dom där. Det kanske till och med går att buda ner dom lite.

Installationen då, jag antar att man kopplar in motorn i u w v (hoppar över mjukstarter och allt som sitter befintligt för motorstarten), och matar in L1 L2 L3 och sen kopplar in resterande så att kompressorelektroniken kan bestämma av och påslag, avlastning etc. Men är det någon signal som berättar för frekvensarn att den ska starta motorn? Sen måste den även programmeras in va? Om det känns genomförbart med att installera en frekvensare så kanske det är enklare än att hålla på med hjälpmotor osv. Tanken är ju att helst slippa ett projekt till i verkstan :P
Haralt
Inlägg: 2484
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av Haralt »

En kompressor går inte kontinuerligt utan väl intermittent, dvs när trycket i tryckluftsförrådet(tanken) är högre än tryck då den ska starta och öka trycket i tanken igen. När den går, går den väl på full effekt (därmed inte sagt att det då krävs är 22 kW på kompressoraxeln).

Genom att låta kompressrn vid start inte utföra något kompressionsarbete, då blir startströmmen låg. När den kommit upp i varv då låter man den börja utföra kompressionsarbete. Man har då en ventil på kompressorns trycksaida som man låter vara öppen mot atmosfären några sekunder under startförloppet, och då slipper kompressorn göra ett kompressionsarbete.

En kompressor ska ju ta luft av atmosfärstryck(0 bar(e) och öka det till ett viss önskat tryck i tryckluftsförrådstanken(kan vara 8 bar(e).
Senast redigerad av Haralt 31 maj 2019, 12:53:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska köra med avlastning så sköter ju tryckströmbrytaren bara avlastningen.
Alltså tar du bort mjukstarten och kopplar frekvensaren direkt till motorn som du säger, sen går startknappen bara till en ingång på frekvensaren.
Beroende på hur du programmerat varvar den sen upp med önskad hastighet när man trycker på start.
Du behöver spendera en stund på att läsa i manualen hur man programmerar motorparametrar etc men det är inget omöjligt.

Haralt: avlastningsventil finns garanterat redan. Problemet är att motorns lindningar agerar kortslutning när den står still även om ingen belastning finns på motoraxeln. Under en kort stund kan det dras >200A innan motorn börjar rotera.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Yes, eller en atm är ju 1013 millibar = 1bar. så den börjar med en bars lufttryck och ökar till 1 bar i tanken vilket i själva verket är 2 bar eftersom vi omges av 1 bar hela tiden. Dvs en tom kompressortank innehåller en bar. Men det är hårklyveri.


Du har rätt, det är ju en flipströmbrytare som man slår på när kompressorn kommit igång, så den är ju rätt så olastad i början, men startströmmen måste ju bli för hög oavsett. tar man 22000/690 så får man ju 31,9A strömförbrukning, så man är ju på marginalerna redan där, då är frågan om det räcker med en trög dvärgbrytare eller om det måste till något annat. Det är ju så svårt att veta vad startströmmen blir. Motorn står ju stilla, en rem går ju till en koppling antar jag, så det är väl en del massa inkl rotorn etc som gör det trögt att komma igång bara sådär.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Klarar du bara startströmmen så är förbrukningen över tid inget problem.

Från en 32A dvärgbrytare typ C eller D kan du ta 36A i en timma utan risk att den löser ut.

Så länge inte du förbrukar max luftmängd hela tiden så kommer ju säkringen få tid att svalna när det går på avlastning.
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Okay, undrar hur det ser ut innan min central bara. Om jag har ett 32A abonnemang som jag har nu, och inkommande är på 32A och sen jag sätter en d-brytare, vad är det som säger att inte centralen innan min kanske har en snabbare 32A. Är det sannolikt att jag kan köra lite över 32A utan att släcka inkommande el?

Utöver kompressorn, så går väl även cyklonen på blästerskåpet, sen en kyltork på mellan 0,5 till 1kw med och 8 dubbelrörsarmaturer med dom tunna rören i. t5?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

B/C/D har bara med startströmmen att göra, inte förbrukningen över tid.
Dina huvudsäkringar är förmodligen 32A gängsäkring typ gG. Centralen innan har då 50A servisledningssäkring gG.
Om du har 32A gG huvudsäkring så kan du inte sätta 32A dvärgbrytare typ D. Huvudsäkringen löser före dvärgbrytaren.
Då kan du bara använda 32A dvärgbrytare typ C eller 20A dvärgbrytare typ D.

Om du har en avancerad mjukstart eller frekvensomriktare som håller startströmmen så låg att din C-säkring inte löser så ska inte heller huvudsäkringen göra det (om du inte har andra stora laster igång vid start).
helipop
Inlägg: 175
Blev medlem: 31 maj 2012, 00:39:06

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av helipop »

Okay, tack för alla svar.

Vad är det egentligen som skiljer sig mellan en 22kW skruvkompressor och en 11kW tex. Är det sannolikt en större skruv eller något som skapar ett större motstånd som kräver större drivmotor eller vad är det egentligen som spelar in? Jag vet att de nyare modellerna har variabelt varvtal, förmodligen en frekvensare som styr efter behov då. Kan jag med en frekvensare ställa ner motorn så att den ligger konstant på ett lägre varv. Jag kanske behöver ett luftuttag på säg 2000 minutliter, men kompressorn levererar 3000+ enligt spec, kan jag ställa ner effekten då med en frekvensare så att varvet blir lite lägre likt de nya med variabelt varvtal? Man vill ju överdimensionera kompressorn för att inte ligga på dess maxkapacitet hela tiden, men samtidigt så skulle väl ett lägre varv med kunna öka livslängden på kompressor, skruvar och lager tänker jag. El kostar ju pengar med, en 22kW + kabinen + kyltork blir väl en 25kr i timmen i drift? Nu kommer jag ju inte blästra tio timmar om dagen, kanske 10 timmar i månaden iof, om jag inte får en kundinströmning... Skulle ju vara sweet att kunna ställa ner kompressorn lite och ändå veta att man kan ställa upp. Egentligen så kanske jag klarat mig med en 11kW kompressor, kommer ju blästra med 4bar och luftuttaget är ju ofta angivet under 7-8 bar på en kompressor. Men jag har en kompressor till hyffsat pris i mitt närområde, så därför jag mer funderar på om jag ska haka på dealen, eller vänta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömförbrukning 22kW skruvkompressor

Inlägg av mrfrenzy »

Elkostnaden och belastningen på säkringarna beror ju på hur mycket luft du förbrukar och vid vilket tryck.
För varje 1 bar minskning av trycket i tanken minskar elförbrukningen med 7%.

Innan man försöker köra en gammal skruvkompressor på lägre varvtal bör man kolla med tillverkaren om kylning och smörjning klarar av det.
Skriv svar