Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomföring?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomföring?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Jag har börjat köra motorcykel med actioncam på hjälmen. Det som förstör filmningar på fina åkturer är batteriets livslängd så jag skulle vilja kunna ansluta matning direkt på polerna som batteriet normalt ansluter till och ha ett betydligt större batteri i innerfickan. Kör med vattentätt hus för o skydda kameran och vill fortsätta med det ty vädrets makter råder inte ens jag över.

Bild på huset:
Bild

Bild på kamera med batterilucka avtagen och batteri:
Bild

Tanken är att jag jag skall ta mej igenom den öppningsbara baksidan på huset, skippa batteri, batterilucka och sedan ansluta som jag beskrev ovan. Nu till min egentliga fråga. Hur gör jag den där genomföringen på bästa vis? Jag har har klurat på en "pigtail" som går innanför jackan o ansluter till batteriet där. Problemet är ju att det behöver vara vattentätt vid genomföringen. Förskruvningar ihop med gummikabel brukar ju funka i sammanhang där grejerna är fysiskt större men hur gör jag här? Ytan jag har o jobba med är ca 2x3cm.


/D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av grym »

borra hål, dra igenom en lämplig kabel, limma, funkis för detta, hadde man behövt ha något som klarar större tryck så är det lite jobbigare
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av daspunner »

You make it sound so easy! Det skulle räcka menar du?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av Biker »

grym skrev:borra hål, dra igenom en lämplig kabel, limma, funkis för detta, hadde man behövt ha något som klarar större tryck så är det lite jobbigare
En enkel trycktät genomförning är att skruva i maskinskruv utifrån , en för varje pol(sen löda kablar på var sida).Använda silikon eller lätt elastisk gänglåsning på gängor och skruvhuvets anliggnings yta och dra åt med mutter.

Fast detta är mer under vatten eller annat övertryck som gas - kanske overkill på mc....
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av wiklis »

När du borrar i bör du vara mycket försiktig, det vill gärna spricka.
Håll en bit plast hårt mot insidan, när spetsen på borret kommer igenom blir "greppet" på borren för stort.
Det slutar att skära och drar igenom materialet ungefär som man drar en gänga...
Om jag nu uttrycker mig på ett begripligt sätt.
Man löser det genom att låta borret fortsätta in i en plastbit istället för att bara "dundra" rakt igenom.

Hårt trä borde också funka, man skulle kunna prova att värma en lagom stor rörbit och smälta sig igenom

Edit tillägg
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av Glattnos »

Jag brukar göra hål med lödkolven för att undvika att plasten spricker.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av AlgoJerViA »

Har inte direkt så mycket erfarenhet själv av det men jag har hört att låta borren gå baklänges brukar fungera bra i plast.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vattentätt hus till actioncam. Vattentät kabelgenomförin

Inlägg av breflabb »

En bit tejp på båda sidor förhindrar också sprickor
Skriv svar