Bygga nytt styrkort till garageportsmotor (Magic 600)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Bygga nytt styrkort till garageportsmotor (Magic 600)

Inlägg av PeterH »

Jag har två garageportar från garageportexperten med motorer (Crawford Magic 600, tillverkas av Normstahl) varav den ena helt plötsligt slutade att fungera... Jag har inget annat som gått sönder samtidigt så jag utesluter åskan, även om en kollega i närheten blev av med både TV och lite annat några veckor tidigare :|

Jag trodde först att det var thyristorerna på utgången till motorn som var trasig eftersom jag kunde mäta upp "knepig" resistans mellan gate och katod, men efter att ha kollat vidare ser det dessvärre ut som att något i själva styrningen (mikrokontrollern?) har ballat ur. Felet visar sig så att motorn bara går i ena riktningen, ingen respons vid knapptryckning för motor upp eller ner och felkod L4 blinkar. Jag har provat att göra en "master reset" men det hjälper inte. jag har verifierat funktionen på motor och annat genom att flytta över styrkortet från den fungerande porten och då funkar allt.

Nedan en skiss för hur styrningen är kopplad... 2xAC likriktas via två SCR och gate styr hastigheten på motorn. Två pulsutgångar (A och B) från motorn ger pulser så att kontrollern vet när motorn närmar sig öppen resp, stängd. En metallbit agerar strömshunt via en OP för nödstopp om något hindrar portens rörelse...
block1.png
Eftersom det sitter en PIC18F44K20 som kontroller har jag inga förhoppningar att kunna byta denna och få till programmeringen :( Det blir till att köpa ett nytt kort från Polen (garageportexperten kan inte ge mig ett pris trots att jag varit i kontakt med dom ett flertal tillfällen dom senaste två veckorna!) men polackerna vill ha 60€ för kortet och 70€ för bara frakten och dom säljer bara till företag.

Nu har tanken slagit mig att man skulle kunna bygga ett eget styrkort (om det går sönder igen) och samtidigt få till lite mer funktionalitet, koppling till larm, smarta hem, öppna med mobilen istället för fjärren och så vidare... Tänkte att en ESP8266 kunde vara en lämplig kandidat. Frågan nu är om det finns någon fördel med att styra motorerna likadant som Normstahl, med thyristorer, eller är det vettigare med en rejäl H-brygga? Fördelen med SCR/Thyristor är ju att man får både likriktning och styrning i en kompakt kapsel, men jag har inte full koll på hur man ska kunna styra dom kontrollerat... Vidare vill man ju gärna kunna använda fjärrkontroller med "rullande kod" (tips på detta tas tacksamt emot).

Funderingar:
- SCR eller H-brygga
- WiFi styrning (finns redan i 8266:an)
- LAN för trådbunden anslutning till smarta hem?
- Möjlighet att lära "rullande kod" (för befintliga fjärrar)
- Styrning vi knappar (i garaget)
- Närvarosensor för att kunna köra högre porthastighet när ingen finns nära(?)
- Närvarosensor för belysning/larm
- Stör för IR barriär(?)
- m.m
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga nytt styrkort till garageportsmotor (Magic 600)

Inlägg av mrfrenzy »

Säkert ett roligt projekt att bygga, men om du vill få igång det fort så finns det fler återförsäljare som förhoppningsvis kan ge bra service.
Att ringa är oftast effektivare än att maila. "Hej jag vill beställa en reservdel med artikelnummer A-1234 och vet att det finns på lager i Polen, när får ni leverans nästa gång?"
Jag har fått mycket bra service på mitt lokala crawfordcenter: https://www.crawfordcenter.se/
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bygga nytt styrkort till garageportsmotor (Magic 600)

Inlägg av PeterH »

Jo, som sagt... denna gång blir det ett nytt kort, men jag räknar krasst med att det rasar igen (portarna är 4 år gamla :doh: ) Jag har sökt men hittar bara dessa motorer och reservdelar på utländska siter, jag har pratat med Garageportexperten som sålt produkten här i Sverige, fyra gånger har jag blivit lovad att dom ska ringa upp med pris/info om det finns som reservdel... Kollar om det finns någon annan lokal säljare som jobbar med dessa portar, men jag tror inte många vill ta i problemen om dom inte sålt skiten från början :vissla:

PS. Blev lite framgång nu i morse... Jag provocerade och klickade hej vilt och nu har automatiken kommit i ett läge när den faktiskt flyttar motorn åt andra hållet :tumupp: Jag ska skruva tillbaka och se om det hjälper för på bänk tror jag inte den får rätt signaler när den ska justera sig själv (skall ju känna motståndet och ändlägen genom att motorn belastas). Återkommer hur det går... (peppa-peppa)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Bygga nytt styrkort till garageportsmotor (Magic 600)

Inlägg av PeterH »

Otroligt nog så fick jag ihop det idag! :D Fråga mig inte vad det var, men efter att jag på måfå rattat runt i menyerna och ändrat en massa värden så fungerade helt plötsligt "motor upp" knappen också :humm: Efter det körde jag en "master reset" men då motorn låg på bordet antog jag att det inte gick att köra referenskörningen på rätt sätt (motorn behöver mäta upp portens tröghet hela vägen tydligen).

När jag skruvat tillbaka motor och styrning gjorde jag en test och det fungerade! För att vara säker gjorde jag återigen en master reset och programmerade om gången för porten på nytt. Efter det lade jag till fjärrkontrollerna och nu snurrar det igen!?? Jippi!

Nu kan man börja fundera på en ersättningsdesign i lugn och ro... Så första frågan, ska man köra på SCR eller H-brygga? Vad säger experterna? Fördelar och nackdelar... :) Är det någon av er som har en bra länk till information för fjärrkontroller med typ "rullande kod"?
Skriv svar