Varför kan denna inte ladda en iphone?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Palle500 skrev:Köp hem en och prova?
Har för mig att iphone går i 1A läge när inte resistansnätet finns i laddaren. Men de nyare iphone x, xr, xs kan ju ladda med 2A men dom grejar ju även 1A så det borde funka för dig.
Ta ett vanligt labbaggregat och klipp en usb lightning kabel på mitten anslut sen endast röd och svart kabel och provladda, så vet du. Du kan slopa labbaggregatet och köra direkt på en bra 1-2A usb laddare.
Jag har iphone XR. Ska testa som du skriver att klippa en lightning och mäta upp.

Du menar att den skyddar sig själv mot att eventuellt få för hög ström? Eller vad skulle annars kunna gå fel?
(Som tidigare skrev om risker) För hög spänning på datapinnarna? Antar att telefonen även har polaritetsskydd. Det är ju positivt för en såpass avancerad och dyr produkt och med tanke på hur många som har iPhones, så hade det kanske inte varit så bra om risken var att dom gick sönder när man pluggar in kabeln i en 5 volts usb-källa av annat varumärke...
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Fossingarna »

Har för mig att du måste koppla ihop datakablarna också, för att telefonen ska börja ladda.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 277
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av xrayspex »

Här är de olika spänningarna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av MadModder »

Fossingarna: att kortsluta datapinnarna betyder "this charger functions according to the DCP section of the USB Battery Charging Specification" och ligger utanför Apples specifikationer. Men fr.o.m. iPhone 5 stöds laddning från dessa laddare också. Det är dock att föredra en spänningsdelare enligt PDF ovan.
ConnyK
Inlägg: 187
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av ConnyK »

Jag kör med en som ser ut som denna
https://m.banggood.com/Double-Dual-12V- ... m-alsolike
Den jag har är köpt från annat ställe för några år sen men den klarar av att ladda iPhone 6
Borde ju vara snarlikt den länkade.

Givande tråd, intressant att få reda på hur de styr de olika max laddning ström
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

xrayspex skrev:Här är de olika spänningarna
Optimalt för mig då borde vara för 12W.
Jag antar att detta är max vad iphonen tillåter sig att kunna ”ta”? och laddaren som är på 15W kommer att klara detta enligt spec.
ConnyK skrev:Jag kör med en som ser ut som denna
https://m.banggood.com/Double-Dual-12V- ... m-alsolike
Den jag har är köpt från annat ställe för några år sen men den klarar av att ladda iPhone 6
Borde ju vara snarlikt den länkade.

Givande tråd, intressant att få reda på hur de styr de olika max laddning ström
Beställde faktiskt en sådan samtidigt och en av den andra sorten :). Men kommer nog testmäta och se hur mycket den laddar med och kanske optimera det med motstånden om det finns möjlighet. Tack för tips
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Apple säger att telefonen inte skall ladda om telefonen inte känner igen laddaren. Så jag har väl fel om att den laddar default med 1A om det bara är röd och svart kabel ansluten.
https://support.apple.com/sv-se/HT201569
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Finns det något negativt med detta när det gäller annan elektronik som android, intercom osv?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av MadModder »

Det är klart de skriver så.
Om du har ett tillbehör från tredje part ska du kontrollera att det är Apple-certifierat.
Är det det, så vet man att det funkar. Är det inte det, så testar man om det funkar.

Men lite längre ner står det
Din iOS-enhet kan ha en smutsig eller skadad laddningsport, laddningstillbehöret är defekt, skadat eller inte certifierat av Apple eller så är din usb-laddare inte utformad för att ladda enheter.
Alltså, Apple-certifierat eller utformat för att ladda enheter.
Jag har använt alla möjliga adaptrar ända sen iPhone 4 och enda gångerna det stått att tillbehöret inte stöds är när jag använt en gammal falsk Kina-kabel.

En laddare som bara har plus och minus i kontakten är inte utformad för att ladda enheter...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Har gjort en praktisk mätning på olika laddare.
Data signal kablarna måste ha en spänningsdelare tex 2,7V och 2,0V alternativt endast kortslutna datakablar.
Avklippta datakablar ger ingen laddning.
Apple original 1A är kortsluten på datakablarna.
Apple original 2,1A (ipad laddare) ger 2,7V och 2,0V allt enligt ett tidigare inlägg.
Div andra piratladdare ger oftast 2,7V och 2,0V när dom kan ge typ minst 2A de mindre typ max 1A är oftast kortslutna på datasignalerna eller inte anslutna (fungerar inte på iphone).
Allt enligt bilden här nedan. Obs! Lita inte på färgerna enligt vissa bilder.
Bild

Här kan man läsa lite enkelt beskrivet hur det fungerar:
http://eletricidade-eletronica-telecom. ... rgers.html

Mitt råd till TS är att kortsluta datakablarna på tex lightning laddsladden och täta med krympslang eller smältlim. Då får du 1A att ladda mobilen med, och jag provade detta på min iPhone Xr och ipad mini.

Ger 1A laddström och det förvånande är att det endast blir 1A laddström till iPaden? Provat med div olika sladdar troligen även några original. Mätt strömmen både med multimeter och USB mätare olika 2,1A laddvårtor även original såklart. Men endast 1A i laddström. IPhone Xr blev fulladdad och då sjunker ju strömmen såklart men iPad är endast 60% laddad.

Edit
Hittade mätfelet, iphone tål inte minsta spänningsfall på 5,1V som laddaren ger. Även fast jag körde med 10A mätområdet så räckte spänningsfallet över instrumentet för att mobilen skulle gå ned 1A läget.
Använde en strömtång och då blir det 2,1A för ipad och 1A på iphone Xr men mobilen var 100% laddad så då drar den inte på full laddning så får ladda ur och mäta igen.

Edit2
Testade med iphone Xr när den var på 80% och med 2,1A appleladdaren, då drog den 1,2A i laddström men sjönk rätt snart till 1A. Så kontentan är att för iPhone Xr duger det bra att ladda med 1A.
Senast redigerad av Palle500 9 juni 2019, 06:23:43, redigerad totalt 3 gånger.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Palle500 skrev:Har gjort en praktisk mätning på olika laddare.
Data signal kablarna måste ha en spänningsdelare tex 2,7V och 2,0V alternativt endast kortslutna datakablar.
Avklippta datakablar ger ingen laddning.
Apple original 1A är kortsluten på datakablarna.
Apple original 2,1A (ipad laddare) ger 2,7V och 2,0V allt enligt ett tidigare inlägg.
Div andra piratladdare ger oftast 2,7V och 2,0V när dom kan ge typ minst 2A de mindre typ max 1A är oftast kortslutna på datasignalerna eller inte anslutna (fungerar inte på iphone).
Allt enligt bilden här nedan. Obs! Lita inte på färgerna enligt vissa bilder.
Bild

Här kan man läsa lite enkelt beskrivet hur det fungerar:
http://eletricidade-eletronica-telecom. ... rgers.html

Mitt råd till TS är att kortsluta datakablarna på tex lightning laddsladden och täta med krympslang eller smältlim. Då får du 1A att ladda mobilen med, och jag provade detta på min iPhone Xr och ipad mini.

Ger 1A laddström och det förvånande är att det endast blir 1A laddström till iPaden? Provat med div olika sladdar troligen även några original. Mätt strömmen både med multimeter och USB mätare olika 2,1A laddvårtor även original såklart. Men endast 1A i laddström. IPhone Xr blev fulladdad och då sjunker ju strömmen dåklart men iPad är endast 60% laddad.
Varför inte 2.7v på båda datapinsen?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Därför att ingen av mina laddare (har massor) ger de spänningssignalerna. Även fast flera av piraterna anger 2,4 och 3A som laddström, så laddas min ipad endast med 1A.
Kan inte förklara detta, kanske någon annan vet?
Edit
Hittade felet, se tidigare inlägget.
Ts det är enklare att bara löda ihop data kablarna och fuktisolera på din laddsladd.
Men visst vill du så kan du fixa 2,7V resistornätet direkt på din laddare till MC.

Edit2
Testade med iphone Xr när den var på 80% och med 2,1A appleladdaren, då drog den 1,2A i laddström men sjönk rätt snart till 1A. Så kontentan är att iPhone Xx duger det bra att ladda med 1A.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Finns det några risker med annan utrustning än iphones när man mixtar med spänningen och datapinsen? Eller borde man ha en sladd för iphonen och en usb med bara plus och minus?
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Pajn »

För alla andra enheter än Apple ska du kortsluta datapinnarna vilket är enligt USB standard för Dedicated Charging Port (DCP). Androidtelefoner kommer då successivt öka laddströmmen tills de märker att spänningen börjar sjunka, antar att det är max och fortsätter att ladda med något lägre ström än den som fick spänningen att sjunka.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Tack!

Fick precis hem den från kina.
Ohmmätning på mittstiften ger ”0”.
Alltså är där bryggat redan. Jag klippte ena kabeln och där är bara två kablar inuti. (Plus och noll)

Behåller ena kabeln för diverse utrustning och skarvar på en lightningkabel med resistorgrejen på den jag kapade, men enligt vad som skrivits tidigare i tråden borde den i nuläget iaf ladda iphonen med 1A då?
Skriv svar