Varför kan denna inte ladda en iphone?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Fick hem ytterligare en idag (snarlik). Klippte kabeln och samma. Utan att involvera några motstånd så har jag gjort mätningar på hur mycket ström en iphone drar samt en sony xperia z2.
Samma resultat på båda spänningsomvandlarna. Båda specade på 15W.

Iphone vid 50% laddad: ~370mA
Sony vid 30% laddad: ~320mA

Borde dom inte ladda med mer ström? Eller är
Det inga riktiga 15W?
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Pajn »

Mäter du ström i serie?

I så fall är det mycket möjligt att du råkar ut för samma sak som Palle500 på förra sidan med att spänningsfallet över mätaren gör att telefonen tror att den har nått max av vad laddaren kan leverera.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Pajn skrev:Mäter du ström i serie?

I så fall är det mycket möjligt att du råkar ut för samma sak som Palle500 på förra sidan med att spänningsfallet över mätaren gör att telefonen tror att den har nått max av vad laddaren kan leverera.
Ja i serie. Tror även androidtelefonen att den nått max?
Stiften i kontakten är kortslutna så borde kunna ladda
Med upp till 1A om jag förstått det rätt
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Testade även nu att med 4st mostånd.För att få ut 2.7V till varje datapinne. Samt 2.7v och 2v.
Då kommer den upp i ca 400mA när jag mäter i serie.

Edit: Verkar inte göra någon skillnad alls med spänning till datapinsen....
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Laddat drygt 2h från 50% till 99%
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Som jag skrev. Använd en tångamperemeter för att mäta strömmen. Annars får du fel mätvärden för att du sänker spänningen till mobilen.
Vilken spänning får du när du testar?
Du kan ju belasta din laddare med en glödlampa tex och se hur mycket ström du får innan spänningen går under 5,1 volt.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Palle500 skrev:Som jag skrev. Använd en tångamperemeter för att mäta strömmen. Annars får du fel mätvärden för att du sänker spänningen till mobilen.
Vilken spänning får du när du testar?
Du kan ju belasta din laddare med en glödlampa tex och se hur mycket ström du får innan spänningen går under 5,1 volt.
Jag har tyvärr ingen sådan. Beror spänningsfallet på resistans i multimeter? Antar att jag behöver två multimetrar för att kunna möta spänning samtidigt som bag mäter ström? Att bara mäta spänningen ger if 5V.

Men oavsett så lät jag ju den ladda från 50% till 100% med 2.7v på vardera datapin (utan multimeter inkopplad) och det tog ca 2h och 10minuter.
Batteriet ska vara på 2900mA.
Det borde väl ladda snabbare om det skulle vara 15W? (3A)

Edit: hade missat dina edits.
Jag använder ett datornätagg för 12v om det nu kan spela något roll?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Gissar att en Iphone X inte kan ladda mer än typ 1,5A oavsett om din laddare kan ge 3A.
Sen har man en laddkurva som inte är linjär i tiden, man säger att efter 80% laddning så går det segt att komma vidare till 100%.

Så ditt batteri på ca 3Ah 50% laddat borde teoretiskt laddas på 1,5 tim med 1A laddström. Viktar vi in de sista sega 20% så låter dina 2,15 tim rätt vettigt.

Sen spelar spänningen från laddaren en viktig roll vilket redan andra inlägg har påpekat. Du säger att den ger 5V är det vid belastning och exakt 5,00V?
Det spelar stor roll för laddströmen om det är 5,00, 5,05, 5,10, 5,15 volt och hur bra tolerans ditt mätinstrument har?

Hittade lite läsning hur det fungerar, med Apple laddningen.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.689676 ... din-iphone

Apple egna dokument
https://support.apple.com/sv-se/HT208137

Kjell o Company reder ut begreppen rätt bra
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... bbladdning

Citat från Kjell:
USB Power Delivery (USB-PD)
USB Implementers Forum, som utvecklar USB-standaren, har också utvecklat en snabbladdningsteknik: USB-PD (USB Power Delivery). Maxeffekten för USB-PD är 100 W och det gör specifikationen lämplig för mobiler, surfplattor och datorer. Laddspänningen anpassas efter anslutna enheter till 5 V, 12 V eller 20 V. Till skillnad från till exempel Quick Charge och Dash Charge är USB-PD en öppen standard som alla tillverkare kan implementera.

För att nå 100 W höjs spänningen till 20 V och strömmen till 5 A. Eftersom inte alla kablar är anpassade för så höga strömmar finns en kabelkontroll inbyggd i standarden. Innan laddning inleds kontrollerar den anslutna enheten hur mycket ström den anslutna kabeln klarar av och anpassar därefter laddströmmen efter kabelns kapacitet.

Uppföljaren USB-PD 2.0 introducerade stöd för fler spänningar: 5 V, 9 V, 15 V och 20 V. Stödet för 12 V togs dessutom bort. Första versionen av USB-PD hade sex fasta profiler för laddning med fasta effekter. Nackdelen med fasta profiler är att samtidig laddning av fler än en enhet går onödigt långsamt, eftersom en enhet kan reservera mer effekt än den egentligen behöver. Laddningen blir inte heller så effektiv som den skulle kunna vara.

USB-PD 2.0 har därför inga fasta profiler utan kan lämna mellan 0,5 W och 100 W beroende på hur mycket effekt som finns att tillgå hos laddaren och hur mycket anslutna enheter kräver. Det gör laddningen mer effektiv och att laddaren i förlängningen drar mindre ström.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Palle500 skrev:Gissar att en Iphone X inte kan ladda mer än typ 1,5A oavsett om din laddare kan ge 3A.
Tack för intressant läsning. Jag försöker förstå vad jag kan förstå men risken finns att jag missar info. Vill bara förtydliga att jag inte nonchalerar inläggen.

Jag hittade en iphoneapp (amperes battery, 10:- för fullversion) som enligt beskrivning ska kunna räkna ut laddström.

Testade med:
- Original Apple 5v, 1A
- Andersson 5v, 2.4A

Jag vet inte hur tillförlitlig appen är men verkar iaf i närheten av vad du gissade.

Ska imorgon testa vad kinaladdaren får för resultat i appen.

Se bild.
B1CB9E06-CA4E-4663-9702-FEBC39B3937D.jpeg
2B5BA026-E80D-4FA1-8D78-5C63465318E4.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av Palle500 »

Intressant app. Klurigt att mäta tiden under 1% laddning.
Vilken spänning måste vara något som mobilen rapporterar till appen.

Väntar med spänning vad din 12V till 5V laddare ger för ström, gissar på omkring 1A då den verkar ligga lite lågt i spänningen.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Resultat med kinaladdare med 2.7v på varje datapinne (dock med högre batteriprocent, ca 70%). Hade hoppats på bättre. Men tydligen något sämre än apples originalladdare...
125CFD54-672A-4F6C-9511-CBC20DE5C0A5.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Resultat med kinaladdare utan 2.7v på datapinnarna. Alltså i sitt originalutförande där dessa är kortslutna.
Underligt att laddströmmen blir högre?
86C4E335-EF5F-490D-B4E3-249E62CEAF89.jpeg
Även testat en app på sonyn (android).
5A704B8B-D108-4688-B398-D32DEDDC73F4.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

YES! Nu ~1800mA. Jag klippte en apple original lightningkabel och satte fast vid mina motstånd.
Den andra lightning jag använt var inte original.
Originalkabeln är skärmad.
Testade även med multimeter i serie trots spänningsfall strax över 1A.
27094D5E-1E7A-4C45-8F90-5AADEF1E9AF6.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av robertr81 »

Allt fungerade hemma. Isolerade resistorerna med "liquid tape". Installerade på mcn och nu funkar inte lightningkabeln (laddar inte).
Mäter jag på lightningkontakten får jag följande. Misstänker att jag borde få 2.7v på ytterligare ett stift därav det inte fungerar?
Alla andra stift ger 0v.
lightning.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varför kan denna inte ladda en iphone?

Inlägg av MiaM »

För ett par år sen så snålade jag genom att ansluta USB-hona till mobilladdare som egentligen var avsedda för nån icke-USB-mobil men ändå körde 5V. Funkade utmärkt med Androidlur, men en bekants iPhone vägrade helt ladda. Så det stämmer därmed att det behövs något på dataledningarna för att äpple ska vilja ladda.

För att mäta strömmen så kan man ju mäta 12V-matningen till en 12-till-USB-laddare. De är ju normalt switchade och förlusteffekten hålls ju relativt låg eftersom kylflänsar kostar pengar, så det bör ju vara något sånär tillförlitligt. Tångamperemeter på 5V-sidan är ju förstås bäst, men det är ju inget alla lär ha hemma (speciellt inte tång för DC)
Skriv svar