Nätverk, hur funkar bridge mode

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Nätverk, hur funkar bridge mode

Inlägg av wiklis »

Har dålig täckning i delar av huset.
Grävde upp en gammal router som stödjer bridge mode (kanske alla gör det...?)
Kan det vara en lösning, dvs att den här kopplar upp mot min vanliga router och ökar täckningen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nätverk, hur funkar bridge mode

Inlägg av TomasL »

nja, bridged mode gäller väl bara mellan WAN och LAN, dvs alla routing, NAT och övriga avancerade funktioner kopplas bort, så den enbart beter sig som ett gammalt hederligt modem.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Nätverk, hur funkar bridge mode

Inlägg av nifelheim »

nja, den kommer bli som en switch med en AP ansluten (jag fattade det som att den har wiffi inbyggt)

då kan du dra en sladd till ditt nätverk och använda den som accesspunkt
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Nätverk, hur funkar bridge mode

Inlägg av ToPNoTCH »

Tomas beskriver något helt annat (WAN sidan) och nifelheim beskriver en Router i AP mode (inte vad du frågar om gissar jag)

Det beror helt på vilken utrustning du har.

Moderna routrar med både 2.4 och 5.8 har ofta möjligheten att brygga på en av frekvenserna. Tyvärr så kan det innebära att den frekvensen ej längre medger anslutning från device.
Man dedicerar en radio till bryggan typ.

Min uppfattning är att bryggningsfunktionen ibland enbart funkar mellan samma tillverkar och ibland samma modell.
Du behöver läsa på om de prylar du har.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nätverk, hur funkar bridge mode

Inlägg av Nerre »

Bridged mode betyder i princip att man "bryggar" WAN och LAN så det inte finns nån WAN-sida. I vissa routrar kallas det AP mode, men det är i princip samma sak.

Egentligen är det i många routrar inte heller en bryggning som genomförs (eftersom WAN och LAN där bara är olika VLAN i samma switch). Bryggning implicerar att det är två nätverksinterface som bryggas så de fungerar som en switch.
Skriv svar