Batteripack till GPS-spårare, vad blir effektivast?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TurboTom
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2007, 10:05:59
Ort: Spånga/Sthlm

Batteripack till GPS-spårare, vad blir effektivast?

Inlägg av TurboTom »

Hej vänner!

Jag har precis handlat en GPS-spårare till båten och tänkte bygga mig ett enkelt batteripack av 18650-celler.
Tanken är att ha batteripacket som en avbrottsfri länk mellan båtens 12v batteri och gpsen, så batteripacket laddas så fort du startar båten. Har en sån UPS-krets som ger 5V ut, och vill ha 5V in, så systemet är just nu, Båt 12V-5V krets > UPS > DC-Booster > GPS
GPSen vill ha 9-36V så därav dc-boostern.

Har mätt upp UPSen som drar 7W, och GPSen drar ca 3W, så i mina ögon är detta väldigt oeffektivt! 7W x 24timmar = 168Wh per dygn! 168wh x 7 dygn = 1176Wh, stämmer mina beräkningar där?

Någon som har tips på en smartare UPS lösning med ett 4s pack? Eller andra idéer?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Batteripack till GPS-spårare, vad blir effektivast?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Ett litet 12v blybatteri som laddas via en diod eller ett relä när motorn går. Då slipper du ups-krets samt omvandlare.
Men 3 Watt låter väldigt mycket om du ska få vettig batteritid från någon lösning alls.
TurboTom
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 oktober 2007, 10:05:59
Ort: Spånga/Sthlm

Re: Batteripack till GPS-spårare, vad blir effektivast?

Inlägg av TurboTom »

Jag läste att GPSen hade ett inbyggt backupbatteri på 100mah, så jag tänkte testa att byta ut det mot valfri 18650 cell så kan man koppla in gpsen direkt på båten, och på så sätt ladda 18650 cellen. Tror på mycket mindre förluster om man förbikopplar gpsens egna dc-dc converter.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Batteripack till GPS-spårare, vad blir effektivast?

Inlägg av breflabb »

Är det inte som så att GPS pucken drar väldigt lite ström i viloläge/standby, och när
den känner av rörelse/positionsändring, först då kommer den att dra 7W för att kunna
sända info till dig att något är galet
Skriv svar