Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17142
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av AndLi »

mrfrenzy skrev:Ultraljudsgivare som klarar den höjden blir ganska dyra.
Den helkapslade jag kör till vår råvattentank låg på ca 1000kr, ger setielt, analogt eller puls ut för längd. Klarar 20 till 500cm.

Så 15 cm bör man väl klara med en upphöjd ring...

edit:
Jag tror det är https://www.maxbotix.com/Ultrasonic_Sensors/MB7589.htm jag kör med
Senast redigerad av AndLi 23 maj 2019, 09:41:28, redigerad totalt 1 gång.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av JohanWsthlm »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av Marta »

Perfekt är den inte. Galvaniska sensorer är alltid en kompromiss för att sänka kostnaden. Här har de i varje fall försökt få krypavstånd. Är där gjutmassa i sensorn så finns det chans att det kan funka ett tag. Är det bara påträdda slangar på elektroderna kommer vatten att gå upp och till slut ge problem. Kablarna måste också tåla långvarig nedsänkning i vatten.

Nätkabelingången ser vettig ut och kan vara försedd med tätring. Sedan RJ45 öpet bredvid... En bjär kontrast. Lådor med det utseendet finns också som är bra, men skjutswitchen bl.a. förstör alltihopa. En konstruktion av glada amatörer. För att klara utemiljö skall allt vara tätt och några påsar silica i lådan.

Det är bara till att prova. Fungerar sannolikt ett tag. Bättre blir det inte för EUR75 för styrenhet inklusive sensorer.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av JohanWsthlm »

Jag har sådan tur att alla delar utan sensorerna (såklart) kan vara i krypgrunden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av Marta »

Där bör ju vara kondensfritt. Se upp med möss o.dyl. De tycker nätverkskabel smakar jättegott. Se till att ha bra slack vid sensorerna så de kan skarvas vid byte om det är svårt att dra om dem helt. Montering av sensorena på en stav som är lätt att dra upp kan vara bra.

Ur manualen:
When constantly used there is the danger that the sensor tips may become dirty. Therefore it is necessary to check and clean the sensor on a regular basis. As with every security device, regular service needs to be made. This should be on a monthly basis.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Material för att mäta nivå i dräneringsbrunn

Inlägg av JohanWsthlm »

Mm den undre sensorn kommer troligtvis bli smutsigare än den övre. Vi får se hur ofta den kommer behöva rengöras....

Kändes som att en ultraljudsundersökning blev för dyrt....

Optisk sensor blir ju också smutsig så detta blir någon form av rimlig kompromiss.

Möss eller ens några tecken på gnagare har jag aldrig sett till på fastigheten.

Om sensorn blir så pass smutsig att den inte skickar signal så innebär det att pumpen kommer köra torr. Pumpen har dock överhettningsskydd.

Om sensorn blir så smutsig att den skickar signal hela tiden så kommer pumpen 1) starta och direkt stanna alternativ 2) aldrig starta. Båda alternativen innebär att vattnet fortsätter att stiga mot grundmuren. Inte bra men inte katastrof....

Eftersom pumpen är övervakad via z-wave kan jag skapa varningar (pushnotis, Mail osv) tex att det regnat x mm (enligt väderlekstjänst) men pumpen har inte startar.
Skriv svar