Hella IBS med LIN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Hella IBS med LIN

Inlägg av FormerMazda »

För mig sa denna rubriken ingenting om jag läst den förra veckan.
Men nu säger den mig lite mer och jag blev nyfiken, så jag ville kolla vad forumets medlemmar har för kunskaper och erfarenheter?

För utveckla det hela börjar jag med den konstiga inledningen att jag köpte husvagn förra veckan. En hobby 490 sff från 2011.
Denna är ganska packad med elektronik faktiskt. Och inte för att det är ovanligt, men man kan se spänning och ström i batteriet. Om än att denna gången är det via en LCD och spänning i tiondelar och ström i mA, vilket är lite högre upplöst än vad jag var van vid. Tänkte inte mer på det initialt.
Hittade sen vad jag först tolkade som enbart ett shuntmotstånd på batteriet, men när jag följde vad jag trodde var en simpel mätsladd från den så började jag misstänka annat. Shunten satt dumt till, men jag vek ihop mig och inspekterade den till att vara en IBS från Hella.

Detta är alltså vad hella beskriver som en Intelligent Battery Sensor. Så det var inte bara ett shuntmotstånd. Sitter ju en liten ASIC i den också. :)
Hittade denna PDF ganska enkelt via google: https://www.hella.com/municipal/assets/ ... LLA_EN.pdf
Kan också läsa lite om LIN, Local Interconnect Network, som verkar vara en bus-standard för bilar. Hittar också lite exempel till en LIN-sniffer till arduino. Såklart. :D

Men nu ville jag ju hitta mer info om vad jag kan läsa ur IBSen, men där går jag bet. Man kan ju maila hella, men är inte det fusk?

Så frågan är enkel, nån som stött på detta? Är LIN ett protokoll där man kan kommunicera och läsa ur värden på adresser? Borde det finnas en adresslista för hellas IBS?