Vilken spänning i USB laddaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Slasktratten
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2019, 09:20:08
Ort: Munkedal

Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Slasktratten »

Hej hej, glad(?) nybörjare här. Jag behöver aktivera min hjärna så att jag inte sticker ut och börjar bränna gravstenar och välta kyrkor eller vad det nu är ungdomar sysslar med nuförtiden. Därför så tänkte jag att elektronik, det kan man ju ha hur mycket skoj med som helst! Vad jag vill göra nu är få igång ett gäng lysdioder. Jag har en hel hög med usb-laddare här hemma som inte fyller någon funktion för tillfället så det blir ju perfekta att använda. De flesta jag har kan jag bara få en viss spänning ur men några rackare har olika alternativ, ett exempel är Huawei-laddaren. Hur fungerar dessa? Vad väljer jag för resistor om jag vill använda en sån usb-laddare och inte förstöra hur många lysdioder som helst?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tycker så här ... men först svaret på din fråga. Har du ca 5V att tillgå till lysdiodisar kan 1 kOhm vara ett bra värde. Du kan gå ner till 220 Ohm också om det ska lysa starkt.
För att förstå hur det funkar - kolla efter någon LED resistor calculator på nätet. Då får du ofta optioner på multipla lysdioder, parallellt/seriellt.


.... att bara tända och släcka lysdioder är inte riktigt tillräckligt för att hålla dig borta från att, vad skrev du, gräva upp kyrkogårdar. Ta det till en högre nivå.
Köp en Arduino Uno eller en Arduino Nano (same same but nästan different - Nanon är lite billigare), en experimentplatta och lär dig lite enkel kod för att göra spektakulärare saker med lysdioderna.

Och Very Merry Welcommen till ett forum som inte står långt från Rättspsykiatriska kliniken på Restad Gård (Vänersborg). :vissla:
Slasktratten
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2019, 09:20:08
Ort: Munkedal

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Slasktratten »

Jag får börja i den änden som ekonomin tillåter för tillfället och Arduino befinner sig inte i rätt ände just nu. Vad jag gör nu är att rota i garaget och slakta vad jag får syn på för att komma över allt roligt jag hittar inuti.
Jag har koll på Ohms lag och vad som funkar till vad men det är just USB-laddaren som är mitt problem. På en står det t.ex. 5,2V or 7V or 12V och det är det där lilla or som är problemet. Hur in i hela smöret i Småland skall jag kunna veta vad som gäller? Sitter det en liten farbror där inne som någon form av krogvakt och bestämmer hur många V:n som får passera? Är det ett förutbestämt tal eller kan det skifta beroende på vad jag kopplar in?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte krogvakt utan parkvakt ... Har du något att mäta med?

Har du många sådana där .... laddare??? De kan ju bete sig annorlunda(re) än vanliga väggvårtor. Med väggvårta (wall wart på utrikiska) avses batterieliminatorer, alltså en dosa som du pluggar in i en grej som inte har "egen strömförsörjning". Om en sådan säger 12V ger den 12V och ska försörja grejer som behöver precis 12V, t ex externa hårddiskar.
Batteriladdare ska ju mata elektroner till ett batteri efter ett särskilt schema och det kan ju vara så att om det inte får mata efter eget huvud kan den t ex stänga ner.
Kolla vad du har!

Nästa grej: har du "riktiga saker", ta några stycken på t ex 5V och 12V, fäst dem på en bräda eller så och fixa till en labb-plats på eller vid brädan, så du har allt samlat på en plats och inte massa burkar spridda och med sladdar så du inte vet vad som är vad.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av bit96 »

USB-laddare ger normalt 5V och låg ström, tror det var 100mA.
Högre strömstyrka, typ 500mA, 1A, 2A och uppåt, förhandlas fram, det kan räcka med ett motstånd tvärs dataledningarna.
För snabbladdning kan spänningen höjas till 9V och även ändra nivåer, men exakt hur detta förhandlas fram har jag ingen exakt kännedom av.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av MadModder »

I alla vanliga 5V-laddare jag öppnat är det bara en dum nätdel med ett par motstånd som bestämmer max laddström (Vad nätdelen kan ge). Telefonen känner av dessa och börjar ladda med så mycket den får. Ingen förhandling sker. Det finns inget chip kopplat till dataledningarna. Kopplar du in två ledningar till + och - manuellt är du inte begränsad till något annat än att nätdelen till slut ger upp. :)
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av larky »

Högre spänning och ström tillhandahålls av laddaren i vissa speciella fall se
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Hobbyisten »

Visst kan det vara kul att bara tända en lysdiod på nåt sätt, det gör jag själv ibland om jag får abstinens på elektronik.
Grejorna nedan kan vara en bra start. Du kan träna din hjärna "til kingdom comes" och ändå inte bli fullärd, men du bör förstå lite teori också.

https://www.electrokit.com/produkt/komponentsats-grund/
https://www.electrokit.com/produkt/kopp ... lutningar/
https://www.electrokit.com/produkt/kopp ... juka-65st/
https://www.electrokit.com/produkt/batt ... -switchat/
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Berrabongo »

Börja med Pengisi Daya adaptern som lämnar 5,2V 2A
Sen kollar du här. Så är du hemma.
http://led.linear1.org/1led.wiz/
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om slasktratten så vill, kan han sända Arduino önskemål i PM eller epost till mig med adress och önskemål så dyker det säkert upp snart.
Ingen skall väl vara utan en Arduino!
Slasktratten
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2019, 09:20:08
Ort: Munkedal

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Slasktratten »

Hej och hå här var det fullt med svar, vad roligt :) Tack och bock nu tror jag att jag har lite bättre koll iallafall. Och länkar till saker som hamnar på önskelistan till jul Bild

Ungen sover och köket är städat så nu kan jag passa på att läsa på lite mer.
Kan man löda ihop något för att underlätta i köket btw? Typ en hemmafru gjord av gamla kastruller och gafflar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du löda ihop en hemmafru, får du hårdlöda och då brukar det bli ..... lite smärtsamt kan man väl säga:

Bild

Skämt åsido, titta på det där med Arduino!
Kollar man på Instructables, en sajt där man visar hur man löder ihop kuliga saker, bakar kakor, syr läderhölster osv, vad de har att erbjuda om Arduino, DET HÄR är vad man kan hitta.
Du kan ju förvisso blinka med lysdioder, men du kan skapa ljud, bygga timers, klockor, blomstervattnare ... ALLES!
Slasktratten
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2019, 09:20:08
Ort: Munkedal

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Slasktratten »

Tack för alla tips och råd, ett trevligt mottagande och att ni visar att det inte finns några dumma frågor, bara dumma kläder.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad hände sedan då?
Slasktratten
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2019, 09:20:08
Ort: Munkedal

Re: Vilken spänning i USB laddaren?

Inlägg av Slasktratten »

Jodå, det tuffar på och jag lär mig lite nya saker hela tiden :)
Skriv svar