Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Nerre »

Det finns ju även möjlighet att mata diskmaskin och tvättmaskin med varmvatten för att de ska behöva mindre el (men jag misstänker att de ändå kör elementet med samma effekt, bara kortare tid, men det borde ju finnas en marknad för maskiner med låg toppeffekt).
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av danielr112 »

Du kan pm a mig om du vill ha mer input i de lösningar jag kör btw. DIY som sagt men finns möjlighet att bygga vidare.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Såg frågan om förbud mot fossildrivna fordon. Så här går mina tankar. EU har ju mål för att minska utsläppen. En så länge har jag dålig koll på vad som är lag och vad som är förslag men följer man kurvans riktigt är det ganska tydligt varåt det pekar.

https://www.nyteknik.se/fordon/ny-reger ... ar-6945094

Om de största förbrukarna (elbil och elpatron) redan idag går att köpa med effektvakt så bör det ju inte vara omöjligt att fler saker får det längre fram. Så fort något är uppkopplat kan det ju också teoretiskt allafall kommunicera. Redag idag finns uppkopplade vattenkranar, tvättmaskiner, kylskåp. Jag har redan nu glödlampor och ledslingor jag styr med mobilen. Att spisen, micron och bastuaggregatet också ska få stödet känns bara som en fråga om när snarare än om. Smarta hem och den det krav på att kunna styra saker blir allt vanligare. Om man inte kan styra att stänga av allt, kan man istället styra möjligheten att sätta på, när eon kom med hundra koll för några år sedan hade de skarvdosor som man via app i telefonen kunde slå av och på. När huvudsäkringen går kommer ju både disk och tvättmaskin ihåg var i programmet de var och fortsätter när strömmen kommer åter. Lägger man på solceller vill man säkert styra så att förbrukningen sker i så stor utsträckning som möjligt när solen producerar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Sverige skrev:
En av anledningarna till att jag roddar i detta och inte bara går upp till 32-ampere
Hur menar du, ladda elbilen med 32A?

Sorry, ökar huvudsäkringen så den räcker, bilen kan ladda max 32 ampere , får i så fall gå upp till 35A huvudsäkring eller högre men det är ju inte försvarbart för ett bostadshus och känns därför inte som ett alternativ.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle500 skrev:Problemet blir när du vill koppla ifrån div olika förbrukare.
Bastu, VV-beredare, diskmaskin, tvättmaskin, spishäll, ugn, värmepump osv. Som är 1, 2 eller 3 fasförbrukare. Hur skall du veta vilka av dessa som är påslagna? Och vissa av dessa förbrukare vill man inte stänga med hjälp av en kontaktor under gång, då tappar dom bort sig helt.
VV-beredaren kan man slå av, bilen kan man styra, bastun kanske kan slås av i 10 minuter, värmepump behöver en ir signal så att den stänger av under kontrollerade form. Men resten vill man inte bara göra spänningslösa.
Så visst bör man logga förbrukningen men även vilka apparater som är påslagna. Först då kan man börja studera siffrorna och hitta mönster.
Man skulle ju kunna ha en display vid spisen som visar aktuell förbrukning så kanske man inte börjar laga mat just då? Eller väntar med disken och kanske kör tvättmaskinen på timmer under natten?
Har jag informationen om hur det ser ut, och gärna tiden före och efter huvudsäkringen går kontra de dagar den inte går så är det lättare att planera för nästa steg. Kan jag i realtid se belastning så bör ju tända släcka en lampa påverka uppåt eller nedåt, och byter man en 60w glödlampa till led så bör ju även snittförbrukningen över tid visa skillnad. Med system som resi9 från schneider kan man sätta mätning på varje uttag men för min del känns det som jag i första steget kan se per fas så tar det mig en bra bit framåt. Om jag ser min totala förbrukning på dryga 20.000 kw om året så är det i snitt mindre än 2,5 kw per timme om jag inte räknar fel, det talar för att det bör finnas utrymme..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill ladda med 10A+ och bara ha 20A huvudsäkring så MÅSTE du ha en effektvakt. Jag skulle alltså rekommendera att börja med att bygga eller skaffa detta innan man lägger energi på mätning och loggning.

Eftersom laddboxen har reläingång så är det ju som sagts billigt och enkelt att ordna. Finns ingen anledning att byta laddbox.
Köp en färdig effektvakt för 2600kr: https://www.elbutik.se/product.html/eld ... typ-bvn-1s
Eller bygg själv med Arduino för 500kr: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ ... toter.html
Så fort diskmaskinen värmer vatten pausas laddningen i X minuter, sen fortsätter den direkt när belastningen minskat.
Efter att detta är inkopplat kommer dina huvudsäkringar inte se mer belastning än dom gjorde före elbilsinköpet, det kommer alltså fungera utan problem.

Sen kan det givetvis vara praktiskt eller roligt att logga men effektvakten kommer du aldrig ifrån om du vill kunna köra diskmaskin eller tvättmaskin som drar 10A.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Anders Olsson »

Om du köper en effektvakt med 3 steg, som den jag länkade till på första sidan, så kan du ju kopplas så att:

Steg 1 stänger av laddaren (via enable-ingången, förutsatt att detta fungerar)
Steg 2 stänger av värmepannan.
Steg 3 stänger av bastuaggregatet.

Förslagsvis ställer du in effektvakten så att den kopplar in lasterna i omvänd ordning för att få ut maximal komfort.

Ser du till att dina stora enfaslaster i köket och i tvättrummet är vettigt fördelade över faserna så borde du inte kunna överbelasta dina 20 A huvudsäkringar med ovanstående effektvakt inkopplad.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Vet inte om det är denna som Anders redan länkat till.
https://www.wattvaktarna.se/elprodukter ... din-skena/

https://www.elbutik.se/product.html?product_id=419604

Hur som så är alla dessa kommersiella belastningsvakter lite dumma och ingen har kommunikationsutgång. Vore bra att kunna få strömmen m.m direkt i en mikrodator och sen ta besluten.

Det som även är dåligt med dessa är att dom inte kan styra ladd effekten till bilen, utan endast on/off. Det smarta med laddning av elbilar är just att man kan styra vilken ström den får ladda med. Tex liten laddström när alla håller på med kvällsmat och tvätt, för att sen kunna ladda för fullt och gå ned igen när det är dags för kvällsmaten, typ varma mackor. Sen kan den ladda för fullt på natten med ev avbrott när VV-beredaren drar igång efter kvälls duschen.

@Mrfrenzy du har inga bra länkar till schema och kod för en trefas belastningsvakt på Arduino, eller likvärdig plattform?
Verkar inte solklart hur man mäter rätt med strömtransformatorer.

Sen är det inte alla som har allt i en central, själv har jag 5 gruppcentraler och det vore ju smart om man kunde kommunicera trådlöst eller överlagrat på elkablarna mellan centralerna för att styra reläer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Palle: i teorin har du rätt i att det går att göra en jättekomplicerad lösning.
I praktiken gör man det så enkelt som möjligt och det kommer fungera utan problem.
Det är kanske 30 minuter på 24h som laddningen pausas med en enkel effektvakt, bilen hinner gott och väl med att ladda ändå.

Strömtransformatorerna sätter man vid huvudsäkringar/elmätare så det spelar ingen roll hur många undercentraler man har.

Jag har ingen färdig ritning för arduino men som vanligt går det säkert hitta byggblock och pussla ihop.
Koppla varje strömtrafo till en analog ingång. Behövs likriktning och glättning och lite spänningsdelning så 30A = 5V tex. Samt en zenerdiod så inte spänningem rusar vid kortslutning.
Koppla ett relä till en digital utgång. Koppla reläet till blockering på laddboxen.

Programmet är mycket enkelt:
Om strömmen på någon fas överstiger 23A i 3 sekunder slå till reläet.
Vänta tills strömmen är lägre än 9A i 5 minuter och slå av reläet.

Med Anders O eleganta lösning som bara är något dyrare kan TS förmodligen klara sig på 16A huvudsäkring.

Fördelen med dessa standardgrejer är att valfri elektriker kan göra service och installation.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

mrfrenzy skrev:För priset av den loggern kan du köpa 4st effektvakter...
Den är nog mera tänkt för en industri eller BRF där man vill övervaka en stor mängd elmätare.
Såg inget pris när jag hittade den då funktionen var det viktigaste, fick tips från Erik på m.nu om den här..
https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-3-phase
ungefär en tredjedel av priset mot den tidigare.. kan det vara ett alternativ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

tomasb: den blir helt perfekt!
Den kan övervaka strömmen på varje fas, och den har också en reläutgång du kan använda för att styra laddboxen. Glöm inte köpa ett relä samt en z-wave gateway.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Mrfrenzy att sätta strömtransformatorerna på inkommande direkt efter huvudsäkringarna är självklart, men hur kommunicerar du enkelt med andra centraler?
Du kanske vill stänga av VV-beredaren som är på central 3 och styra bilen som är på central 5 och själva laddboxen är monterad på garageväggen.
Klart enklare att att bara sätta en timer på laddboxen som går igång efter 22 ev 23 på kvällen.
Men ts ville inte ha en enkel lösning utan han vill logga strömmen över tiden och sen ta ett helhetsgrepp på styrning av div förbrukare. Problemet fanns innan laddboxen, men med laddboxen blev det ohållbart. Allt enligt ts egen utsago.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Då jag numera har cat6 i nästan hela huset (snart även i de delar som saknas) går det skicka signaler mellan olika enheter, åtminstone den grundplan som elektrikern började med, att ingående ska kunna skicka till centralen, pannan, laddboxen och så vidare. När jag byter panna nästa gång, kommer jag byta till något som har stöd att kommunicera med i någon lämplig form. Timer är tyvärr inte optimalt då jag inte vill vänta i onödan, skulle jag behöva bilen klockan 23 på kvällen ska den ha hunnit ladda så mycket som funnits möjlighet till. Just nu är det istället timerfunktionen på diskmaskinen som gör att diskmaskinen hoppar igång när bilen är färdigladdad.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

mrfrenzy skrev:tomasb: den blir helt perfekt!
Den kan övervaka strömmen på varje fas, och den har också en reläutgång du kan använda för att styra laddboxen. Glöm inte köpa ett relä samt en z-wave gateway.
Låter bra, går det peka ut några stora skillnader mot det tidigare dyrare förslaget förutom prisskillnaden?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Nej funktionaliteten blir i slutändan densamma, men en femtedel av priset.
Skriv svar