Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Haralt »

bekanta som har en sommartstuga med indragen el och vatten, de stänger för hand av huvudvattenkranen en ca DN40(precis vid vattenmätaren) när de lämnar stugan på senhösten. Då kan ingen vattenläcka uppstå på deras vattenledningar. Det är gratis att stänga av huvudvattenkranen. När de återvänder på våren, då öppnar de den strängda huvudvattenkranen, också gratis. Du tror inte du komplicerar alltför mycket?

Bekanten skulle klart kunna låta montera ställdon på den huvudvattenventilen och låta en dator skickar signal via internet att ventilen ska öppna viss datum och stänga ett annat. Men det skulle kosta åtskilliga tusenlappar och systemet måste även skötas.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Sverige »

En av anledningarna till att jag roddar i detta och inte bara går upp till 32-ampere
Hur menar du, ladda elbilen med 32A?
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Han menar att höja huvudsäkringarna till 32A. Har skrivits tidigare i tråden hur dyrt detta blir. Då avgifterna stiger drastiskt och kabelarean måste ändras fram till undercentraler och ev byte av någon elcentral.

Problemet är att en given huvudsäkring (20A tror jag) ofta går när tex diskmaskinen körs samtidigt som bilen laddas. Detta är ett vanligt problem som det talas tyst om från elbilsförsäljarna och reklammakarna.

Lösningen är att skaffa en laddbox med inbyggd effektvakt som känner av totala strömmen som fastigheten förbrukar och vid div toppar säger åt bilen att minska på sin laddeffekt. Men alla laddboxar har inte inbyggd effektvakt.
TS har redan köpt och monterat en relativt dyr laddbox som just saknar effektvakt, men har avancerad styrning av bilens laddeffekt via UDP kommandon.

Så han behöver en utrustning som kan mäta fastighetens inkommande strömförbrukning per fas och läsas av av en egen mikroprocessor som sen i sin tur kan skicka kommandon till bilen via laddboxen om vilken effekt som bilen får laddas med momentant. Typ endast 6A per fas när diskmaskinen går, men under natten när inga storförbrukare av ström är igång så kan bilen glatt ladda i full fart med tex 16A x 3 faser.
Effektvakten jobb är att hålla koll så att strömmen inte överstiger huvudsäkringarna tex 20A x 3 om det överstiger under typ 2 minuter så skickas kommando till bilen att dra ned på sin strömförbrukning, kanske rent av helt stänga av laddningen under 5-10 minuter Beroende på vad övriga förbrukare vill ha för stunden.

TS har en Renault Zoe och den är just en av få elbilar som kan laddas direkt med 3 faser, vilket rätt installerat och med effektvakt blir en mycket effektiv laddning.

Edit
Tydliggjort hur effektvakten skall fungera.
Senast redigerad av Palle500 1 juni 2019, 11:33:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Sverige »

Sverige skrev:Huvudsäkringar man kan ha -
16A, 20A, 25A med gänga II
35A, 50A, 63A med gänga III
32A abonnemang finns inte.
Ex https://www.eon.se/privat/for-hemmet/di ... udsaekring
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Nerre »

Vilket du har skrivit redan tidigare i tråden.
Sverige skrev:Man kan högst ha 25A huvudsäkring på gänga II. Nästa steg är 35A, gänga III.
(32A abonnemang finns inte.)
Det faktum som kvarstår är att det blir väldigt mycket högre nätavgift för att säkra upp. Även om man nu inte råkar ha hundra koll på vad nästa steg i säkring är.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Sverige »

Mmm... men alla verkar inte ha läst/förstått... :oops:
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Utmärkt förtydligande av dig @Sverige.
Ingen vettig person höjer över 25A på en privat fastighet, kanske om man har bondgård, verkstadsverksamhet på samma huvudsäkringar.
Man löser problemet med en effektvakt enligt ovan beskrivna lösning.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Haralt »

tomasb,
har alltid möjkligheten att kontrollera och notera på vilken fas varje elförbrukare, mikrougn, ugn, spisplattor, diskmaskin, tvättmaskin, kyl, frys, vägguttag osv ligger på. Sedan lägga om vissa förbrukare från den fasen där elbilen laddas på. Det kostar inte mycket. Kartläggningen kan man själv göra, men själva omläggning av kablar till annan fas i elcentralen ska elektrikern göra. Det kan nämligen vara så nu att alltför många och höga effekter ligger och belastar en enda fas.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Ett förtydligande, den bilen som det rör Renault zoe laddas från alla tre faserna. Så du har helt rött det är en fas som redan är lite för belastad, så efter kartläggning är det bara att flytta på någon 1-fas förbrukare så borde problemet vara löst. Laddboxen är ställd att tala om för bilen att max är 13A x 3 så ts kan även ställa om till 10A x 3 och se om det hjälper.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Haralt skrev:bekanta som har en sommartstuga med indragen el och vatten, de stänger för hand av huvudvattenkranen en ca DN40(precis vid vattenmätaren) när de lämnar stugan på senhösten. Då kan ingen vattenläcka uppstå på deras vattenledningar. Det är gratis att stänga av huvudvattenkranen. När de återvänder på våren, då öppnar de den strängda huvudvattenkranen, också gratis. Du tror inte du komplicerar alltför mycket?

Bekanten skulle klart kunna låta montera ställdon på den huvudvattenventilen och låta en dator skickar signal via internet att ventilen ska öppna viss datum och stänga ett annat. Men det skulle kosta åtskilliga tusenlappar och systemet måste även skötas.
Hyr ut när jag inte är där, 50 mil enkel resa, har haft vattenskada tidigare och det blev dyrt. Både föreningen och försäkringsbolaget rekomenderar den lösning de föreslagit. Står vattnet på och man inte är där på några veckor kan skadorna med mögel och liknande bli betydligt värre.
Senast redigerad av tomasb 2 juni 2019, 15:47:01, redigerad totalt 1 gång.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Jag vet att det anses onödigt just nu men jag ser att allting pekar åt det här hållet och vill framtidssäkra. Frågan handlar inte om det är nödvändigt eller inte utan hur man i så fall gör. En ny box med installation kostar ca 15.000-20.000, kan jag lägga samma pengar på alternativa lösningar som ger mig det jag vill ha, det vill säga information och statistik så går det fatta bättre beslut för framtiden.
Elbilen har gjort problemet tydligare, men även elpatron till värmepanna, bastu, luftvärmepump och alla andra storförbrukare är potentiella bovar. Nästa gång jag byter panna eller något annat vill jag få in stöd för detta. Om varje enhet som är berörd antingen med styrning eller för egen maskin kan få signal om belastningen räcker till innan man startar så kommer ju problemet lösas. Ny laddbox löser bilens problem, men det påverkar inte pannan när det är 20 grader kallt och behövs extra varmvatten eller man slår på bastun samtidigt som diskmaskinen går, varmvattnet värms efter duschen innan bastun och bilen precis satts på laddning. För att lösa allt på enklaste sätt behövs det som konstaterat en huvudsäkring som krävs för mindre industrier och då är det säkert billigare att köpa en billig bensinbil men eftersom fosildrivna fordon förr eller senare kommer förbjudas måste man hitta en lösning. Just nu lutar det åt att när det är dags att byta andrabilen i familjen kan det också bli en elbil och då blir problemet ännu större.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle500 skrev:Utmärkt förtydligande av dig @Sverige.
Ingen vettig person höjer över 25A på en privat fastighet, kanske om man har bondgård, verkstadsverksamhet på samma huvudsäkringar.
Man löser problemet med en effektvakt enligt ovan beskrivna lösning.
Jag försökte belysa min poäng, att höja är det gamla sättet att tänka, nu vill jag istället optimera över tid, jag hade först 25, sen 16 nu 20. Jag har även klarat sommarstugan på 2kw elverk genom att lastvakta manuellt med rätt teknik är jag övertygad om att snittförbrukningen i hushållet klarar sig till och med på 16 men då måste jag ha statistik som visar detta och teknik som tillfälligt kan stänga av/fördröja de stora förbrukarna.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle500 skrev:Ett förtydligande, den bilen som det rör Renault zoe laddas från alla tre faserna. Så du har helt rött det är en fas som redan är lite för belastad, så efter kartläggning är det bara att flytta på någon 1-fas förbrukare så borde problemet vara löst. Laddboxen är ställd att tala om för bilen att max är 13A x 3 så ts kan även ställa om till 10A x 3 och se om det hjälper.
Den största skillnaden är att jag vill kartlägga digitalt, mäta och spara upp statistiken på nätet. Med rätt information kanske jag istället för att gå ner till 10A x 3 kan gå upp till 16A x 3 när inget annat konkurrerar om belastningen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av säter »

tomasb skrev:eftersom fosildrivna fordon förr eller senare kommer förbjudas
Vad har du fått det i från?

I övrigt intressant diskussion, då jag själv är intresserad av att försöka säkra ner.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Problemet blir när du vill koppla ifrån div olika förbrukare.
Bastu, VV-beredare, diskmaskin, tvättmaskin, spishäll, ugn, värmepump osv. Som är 1, 2 eller 3 fasförbrukare. Hur skall du veta vilka av dessa som är påslagna? Och vissa av dessa förbrukare vill man inte stänga med hjälp av en kontaktor under gång, då tappar dom bort sig helt.
VV-beredaren kan man slå av, bilen kan man styra, bastun kanske kan slås av i 10 minuter, värmepump behöver en ir signal så att den stänger av under kontrollerade form. Men resten vill man inte bara göra spänningslösa.
Så visst bör man logga förbrukningen men även vilka apparater som är påslagna. Först då kan man börja studera siffrorna och hitta mönster.
Man skulle ju kunna ha en display vid spisen som visar aktuell förbrukning så kanske man inte börjar laga mat just då? Eller väntar med disken och kanske kör tvättmaskinen på timmer under natten?
Skriv svar