Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle500 skrev:Thomasb känns som du krånglar till det och elektriker begriper oftast inte det du vill göra, kontakta en styr o reglerare istället.
Jag skulle först av allt öppna den fina laddboxen och skapa mig en bild av hur den kan reglera strömmen över de olika faserna.
Sannolikt så är det endast tre grövre relä som styr detta.
Sen tar du reda på vilket relä som används vid låg effekt på boxen osv. Häng på en tångamperemeter och mät. Billig från Biltema duger bra.

Du är hela tiden teoretisk och tror att lite tp-kabel och loggning så är allt löst, jobbar du med IT men har inte någon styr o reglerutbildning? Då behöver du läsa på lite hur det verkligen fungerar. Det handlar inte om att fixa lite uppdateringar och en ny drivrutin.
Men då du har en bil som klarar 3 fas och sannolikt kan lastbalansera mycket bättre än den dyra fina men ack så dumma laddboxen. Ja då är det bilen du skall prata med via laddboxen.

Kan du svara på vad du vill göra för åtgärder när du har utrustning och har börjat logga strömförbrukningen och sett hur de olika faserna belastas. Om du inte vet svaret på den frågan så skall du nog fungera en gång till vad är det du vill göra?

Har du läst lite på andra forum hur dom som har din bilmodell löst sina belastningsproblem?

Edit
Missade att du länkat till en skapligt bra manual för laddboxen.
Beroende på vilken modell du har P20, P30 eller? Kan du inte ge oss hela modellbeteckningen och även bilmodell och typ m.m.
Den verkar ju rätt smart. Du har inte hittat beskrivningen på vad du kan gör via UDP protokollet?
Att du ställt 13A på laddboxen via dip switcharna betyder att den talar om för bilen att bilen max får ta 13A i laddström inte att boxen begränsar strömmen. Så den ger nog bilen tillgång 3x16A och förlitar sig på bilen logik, vilket inte är fel för bilen har avancerad styrning.
Ändra till 10A x 3 faser så kanske säkringen håller?
Boxen är P30C som tyvärr saknar modbus, slutmålet är att slippa byta huvudsäkring vid tillfällig överbelastning, vill istället att billaddaren och eller vattenvärmningen väntar till strömmen räcker till. Idag är det dock så mycket som kräver ström, idag slog jag av misstag på fritös och vattenkokare samtidigt och detta utlöste en säkring. Jag vill veta hur nära gränsen jag ligger, utnyttjar jag 90% av mina 20 ampere hela tiden eller är det bara en topp på några minuter? Jag har pillat en del med IoT när det gäller svagström och loggar både temperaturer och luftfuktigheter runtom i huset och visar det på nätet. Jag kan slå av en lysdiod via blåtand beroende på ett villkor och med samma logik borde jag kunna slå av laddboxen om mitt villkor blir uppfyllt. Jag vet att andra gör det jag vill göra, men har inte hittat någon som kan hjälpa mig. Styr och regler låter som ett bra spår då jag själv saknar den kompetensen. Vilken typ av företag är det man ska leta efter då, står det under styr och regler i telefonkatalogen eller kallas yrkesgruppen något annat? Hittar bara utbildningar i olika former när jag söker.

Jag fick en länk om udp-möjligheterna men har inte hunnit utforska ännu. Den verkar dock lovande
https://www.keba.com/download/x/fff2632 ... p_pgen.pdf
Frågan är bara var jag hittar rätt person att hjälpa mig med de delar som behövs för mätning och balansering..
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Intressant läsning, du får ursäkta mig om jag skriver tokigheter. Jag har ingen elbil ännu och har inte läst in mig på hur laddningen fungerar mellan olika system och olika standarder. Men tycker ditt problem är intressant då jag kommer att få samma problem med mina huvudsäkringar.

I udp manualen står det hur strömmen styrs (det är altid bilen som styr strömmen)
Current control
Please note that AC (alternating current) charging stations do not control/ change the charging current directly. AC charging stations use a PWM (pulse width modulation) signal to communicate the maximum allowed charging current to the vehicle as specified in IEC 61851-1. All P30 are AC charging stations. The actual current is solely controlled by the vehicle. If the wording used in this document indicates a current change, the actual mean- ing is always a change in the maximum allowable current (target current) communicated to the vehicle.
P30 complies with IEC 61851-1. This international standard requires a mini- mum waiting time between two consecutive current changes. To fulfill this re- quirement, all P30 will delay the execution of UDP commands requesting a current change during a charging session. The affected commands are cur- rtime and curr. The request to stop charging via currtime 0 1 will not be delayed and executed as soon as possible.
When a command, either currtime or curr, sets a new value for “Curr user” the device prepares to change the target current within the next 6-7 sec- onds. If another current change is requested via UDP command during this period of time the target current will be overwritten but the timer will not re- set. The following examples illustrate the system behavior:
UDP Programmers Guide V2.01 KEBA

Protokollet för laddaren är enkelt textbaserat. Så det är inga problem, putty tex.
Tyckte dom själva har lite utility som du kan använda för att komma igång.
Tex så kan du hela tiden få strömförbrukningen per fas i realtid.
Börja där med din loggning. Så ser du vad bilen tar från ditt elnät.
Sen är jag övertygad ( se beskrivningen ovan) om att du kan styra laddningen on/off och även ändra strömmen utifrån vad dina övriga förbrukare i huset tar.

Koppla in en tp-kabel (skärmad vill dom ha) och börja labba med udp kommandona. Då är du långt kommen på hur du skall styra laddaren. När du sen kan läsa strömmen i huset. Tänk då på att strömmen i huset minus laddarens aktuella ström är vad dina förbrukare tar.

Ang styr o reglertekniker för starkström. Leta efter elektrikerfirmor som även säger att dom jobbar med PLC:er och fastighetsautomation. men du behöver en enkel elmätare som kan mäta strömmen, skit i reaktiv kraft och fasförskjutningar.
I princip tre strömtranformatorer som du hänger runt inkommande kablar och en mätutrustning som kan ge dig strömmen via udp eller annat enkelt transportprotokoll.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

danielr112 skrev:Dom sagt jag kör sdm630 via en esp8266 som skickar datan och lagrad i influx och visualiseras bla i grafana eller på min powerflow sida
Http://powerflow.romer.se
Jag loggar varje sekund men går läsa oftare utan problem.
Verkar vara rätt grejer för dig thomas.
1000kr för elmätaren med modbus utgång. Sen ber du bara en elektriker koppla in den och ansluter tp-kabeln och kör igång med loggning.

https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... IKEALw_wcB

Från annat forum tror det är daniel här ovan?
Jag använder SDM630 enheter för 3fas.

https://powerflow.romer.se/. Se git länken vad detta är!



Och för ovan finns
https://github.com/daromer2/SmartHome

https://github.com/daromer2/diypowerflow

Edit rättat priset för elmätaren
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

nu fungerade länken! Ser ut som något liknande jag skulle vilja få ihop, plus möjlighet att visa över tid och även uppdelat per fas!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av danielr112 »

Länken förstördes när jag la upp den via mobilen.
Du hittar mer om du kollar git eller youtube som jag har.

Riktig länk
https://powerflow.romer.se/



Du kan även köra passiv mätning om du tycker det är enklare. M.nu har en hel del saker för det.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Daniel, du får gärna berätta mer, vet inte om du ska ta det i en privat tråd för att inte störa inlägget, jobbar nära M.nu och har handlat en del där förut. Jag testade Grafana lite snabbt igår och skapade konto, blev sen lite osäker på vilken datakälla som är den smartaste. har bara jobbat mot thingspeak tidigare och med hjälp av deras api-nyckel har allt annat löst sig bara datan kommer upp.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

https://www.ahlsell.se/10/el-1/elnatsma ... e/0900127/

någon som jobbat med en logger liknande denna? Känns som det borde kunna hjälpa mig..? tillsammans med en elmätare
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

För priset av den loggern kan du köpa 4st effektvakter...
Den är nog mera tänkt för en industri eller BRF där man vill övervaka en stor mängd elmätare.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av danielr112 »

tomasb: Min lösning kräver att du har kunskap inom området eller är villig att lära dig men gör ju att du kan få det som du vill.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Tomasb läs lite här så för du förslag på olika lösningar.
https://blog.m.nu/energimatning-i-smarta-hem/

Har du ändrat laddboxen till max 10A via dip switcharna?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

mrfrenzy skrev:För priset av den loggern kan du köpa 4st effektvakter...
Den är nog mera tänkt för en industri eller BRF där man vill övervaka en stor mängd elmätare.
priset är ju en aspekt men om den gör det jag vill får man väl bokföra den på nöjes/utbildningskontot. En av anledningarna till att jag roddar i detta och inte bara går upp till 32-ampere för att lösa problemet är ju att jag tycker det är intressant, kul och lärorikt och med framtiden i fokus lär behovet öka i omgivningen. En engångskostnad för att uppnå mina mål är värt det enligt mig... så frågan är främst om den löser problemet!?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle500 skrev:Tomasb läs lite här så för du förslag på olika lösningar.
https://blog.m.nu/energimatning-i-smarta-hem/

Har du ändrat laddboxen till max 10A via dip switcharna?
Verkar som jag ska besöka m.nu och bolla lite mer Erik...

Har inte ändrat till 10 ampere ännu då tiden inte räkt till.. väntar även på att elektrikern ska få tid över men han svarar inte ens på mejl för tillfället..

Vill dock inte förlänga laddtiden om det inte är absolut nödvändigt, ser snarare att med min påtänkta lösning att jag skulle kunna gå upp till 16 ampere och korta ner den ytterligare då den bryter när den behöver.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

danielr112 skrev:tomasb: Min lösning kräver att du har kunskap inom området eller är villig att lära dig men gör ju att du kan få det som du vill.
Jag har under åren lärt mig mer och mer, känner mig dock inte helt trygg med starkström över tre faser ännu men vill framförallt förstå tillräckligt mycket så jag kan bolla med behörig elektriker, kan han kolla in prylarna kan jag nog få ordning på svagströmsdelarna och databiten med loggning då jag redan loggar temp och fuktighet med arduino och thinkspeak, kände dock att det du visade var vädligt nära det jag eftersökt och misstänkte att någon höll på med, inte funderat på att bygga en affärsverksamhet på detta? :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Tomas har du tagit dig tid att skicka lite UDP mot laddboxen och sett hur den beter sig och vad den säger om strömförbrukning m.m
För även om du får till en bra loggning av inkommande strömförbrukning, så måste du kunna hantera och styra bilens momentana laddning via laddboxen.
Detta kan kräva rätt avancerade program algoritmer.

Tror inte det finns någon affärside i att utveckla lastbalanserings lösningar som gds, många laddboxar har redan inbyggd lastbalansering och för dom andra är det nog inte så vanligt med externt öppet kommunikationsgränssnitt. Sen har man att göra med starkström och det får du inte sälja utrustning till som inte uppfyller CE kraven.
Men visst en enklare utrustning med strömtransformatorer, men detta har ju redan tex m.nu
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Palle,
tiden är tyvärr en bristvara för tillfället. Därav mina luckor i svar och inlägg. Projektet har pågått i snart två år. I första hand nu försöker jag hitta lösningar som jag i samråd med elektriker kan jobba vidare med. Det saknas fortfarande ett datauttag i garaget och kabeln från laddboxen har ingen kontakt i andra änden så detta är en del i nästa fas med elektrikern. Sen en tidigare lösning med 2 kw elverk i sommarstugan och en maskin i taget är jag ganska van att leva med begränsad effekt. Just nu löser jag problemet genom att manuellt se till att bil och diskmaskin inte går samtidigt, har även schemalagt att bilen laddas nattetid under en period. Men målet är att ingen i familjen ska behöva tänka, i med sladden när man kommer hem och låt tekniken lösa resten. Jag måste dock ha ett förslag på lösning klart när han väl får tid över. Ska jag följa alla lagar och riktlinjer får jag inte ens lyfta på locket och ändra dipswitchen från 13ampere till 10ampere utan att vara behörig elektriker enligt instruktionsboken.

Den produkt jag pratade om var en mer generell loggningsprodukt som kan skicka upp datan på nätet. Eon erbjöd tidigt sin tjänst 100-koll där man mot en månadsavgift och ett optiskt öga kunde se totalförbrukningen. Jag vill (helst) inte ha en månadskostnad utan hellre en engångskostnad. Kan jag idag via en app i mobilen få en karta som visar var dammsugaren varit under dagen och hur många kvadratmeter den städat under maj månad borde det inte vara omöjligt att visualisera denna info. Solpaneler blir allt vanligare, elbilarnas framfart går ganska fort och smarta hem med fjärrstyrning och fjärravläsning är här för att stanna. Många som tränar idag har med smarta prylar, sträcka, tid, puls, kaloriförbrukning och så vidare från alla träningsaktiviteter och kan dela med sig med andra. Inom 5 år kan jag tänka mig att den här marknaden är tillräckligt stor för att kunna erbjuda breda lösningar. Håller precis idagarna på att få vattenkontroll installerat i sommarstugan som ska stänga av vattnet så fort en sensor signalerar att det håller på att uppstå en vattenläcka och ett mail eller sms att något behöver åtgärdas. Det kostar 10.000 men skulle vattenläckan uppstå kostar det mer att fixa och kräver mycket jobb när man kommer dit och inser att vattnet stått och runnit i flera månader. Kan man med en sån här lösning få koll och på sikt balansera skulle säkert många kunna minska storleken på huvudsäkringen ett steg utan att märka någon större skillnad.
Skriv svar