Boxen är P30C som tyvärr saknar modbus, slutmålet är att slippa byta huvudsäkring vid tillfällig överbelastning, vill istället att billaddaren och eller vattenvärmningen väntar till strömmen räcker till. Idag är det dock så mycket som kräver ström, idag slog jag av misstag på fritös och vattenkokare samtidigt och detta utlöste en säkring. Jag vill veta hur nära gränsen jag ligger, utnyttjar jag 90% av mina 20 ampere hela tiden eller är det bara en topp på några minuter? Jag har pillat en del med IoT när det gäller svagström och loggar både temperaturer och luftfuktigheter runtom i huset och visar det på nätet. Jag kan slå av en lysdiod via blåtand beroende på ett villkor och med samma logik borde jag kunna slå av laddboxen om mitt villkor blir uppfyllt. Jag vet att andra gör det jag vill göra, men har inte hittat någon som kan hjälpa mig. Styr och regler låter som ett bra spår då jag själv saknar den kompetensen. Vilken typ av företag är det man ska leta efter då, står det under styr och regler i telefonkatalogen eller kallas yrkesgruppen något annat? Hittar bara utbildningar i olika former när jag söker.Palle500 skrev:Thomasb känns som du krånglar till det och elektriker begriper oftast inte det du vill göra, kontakta en styr o reglerare istället.
Jag skulle först av allt öppna den fina laddboxen och skapa mig en bild av hur den kan reglera strömmen över de olika faserna.
Sannolikt så är det endast tre grövre relä som styr detta.
Sen tar du reda på vilket relä som används vid låg effekt på boxen osv. Häng på en tångamperemeter och mät. Billig från Biltema duger bra.
Du är hela tiden teoretisk och tror att lite tp-kabel och loggning så är allt löst, jobbar du med IT men har inte någon styr o reglerutbildning? Då behöver du läsa på lite hur det verkligen fungerar. Det handlar inte om att fixa lite uppdateringar och en ny drivrutin.
Men då du har en bil som klarar 3 fas och sannolikt kan lastbalansera mycket bättre än den dyra fina men ack så dumma laddboxen. Ja då är det bilen du skall prata med via laddboxen.
Kan du svara på vad du vill göra för åtgärder när du har utrustning och har börjat logga strömförbrukningen och sett hur de olika faserna belastas. Om du inte vet svaret på den frågan så skall du nog fungera en gång till vad är det du vill göra?
Har du läst lite på andra forum hur dom som har din bilmodell löst sina belastningsproblem?
Edit
Missade att du länkat till en skapligt bra manual för laddboxen.
Beroende på vilken modell du har P20, P30 eller? Kan du inte ge oss hela modellbeteckningen och även bilmodell och typ m.m.
Den verkar ju rätt smart. Du har inte hittat beskrivningen på vad du kan gör via UDP protokollet?
Att du ställt 13A på laddboxen via dip switcharna betyder att den talar om för bilen att bilen max får ta 13A i laddström inte att boxen begränsar strömmen. Så den ger nog bilen tillgång 3x16A och förlitar sig på bilen logik, vilket inte är fel för bilen har avancerad styrning.
Ändra till 10A x 3 faser så kanske säkringen håller?
Jag fick en länk om udp-möjligheterna men har inte hunnit utforska ännu. Den verkar dock lovande
https://www.keba.com/download/x/fff2632 ... p_pgen.pdf
Frågan är bara var jag hittar rätt person att hjälpa mig med de delar som behövs för mätning och balansering..