Mäta elförbrukning i realtid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Och hur var temperaturen på dom andra säkringarna?
Vilka laster var det du hade på den säkringen som blev strömlösa?
Lägg gärna in ett foto på centralen.

Vi har fortfarande inte fått klarhet om ifall laddaren verkligen använder alla faser. Vad är det för bil?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Bilboxen är inkopplad på 3 faser, dock osäker på hur jag kan utläsa vilka som används. När huvudsäkringen gick var bilen igång på ladddning och luftvärmepumpen värmde varmvatten, luftluftpumpen gjorde kyla, men den fortsatte när fasen gick. Ingen diskmaskin var på och den låg ändå inte på den fasen. Eftersom jag sprang runt och kollade mot säkringstavlan vad som fungerade och inte fungerade hade det hunnit svalna något, proppen var fortfarande varm men inte själva hållarna. Har idag varit i kontakt med box-tillverkaren, boxen klarar inte modbus, däremot udp.Känner dock att mätning är mer intressant än balansering nu för att få en bättre bild. Elektrikern var dock inte så intresserad att hjälpa till när han var rädd att åka på garanti om allt inte funkar när han inte satt dit boxen. Känns lite dumt att köpa en ny box för 10-15000 när det inte är något större fel på den jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Haralt »

Du har ännu inte nämnt vad det är för elbil du laddar.

De där laddboxarna man köper dyrt de är egentligen bara en onödigt komplicerad elkabel, en kontaktor en aning elektronik för att boxen ska förstå vad elbilens ombordladdare säger, allt förpackat i en fin plastlåda. De styr inte laddströmmen på något sätt, utan det gör ombordladdaren i bilen. Laddboxen ser bara till att bilens ombordladdare får antingen fas och nolla om bilens ombordladdare är 1-fas, eller om bilens ombordladdare behöver 3-faser och jord ger den bilen det.
Senast redigerad av Haralt 23 maj 2019, 09:32:00, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Haralt Precis som även jag skrev tidigare, skifta bara två faser på anslutningen på laddboxen. Enligt den dåliga manualen så kopplar den endast in en fas vid lägre belastning.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Bilen är en renault zoe.
Enligt en elektriker skulle det gå att göra boxen på en fas om jag gick ner från 13 amperläget till 10. Om den teorin stämmer borde jag kunna slå av en eller två av säkringarna om jag hittar rätt fas? Gjorde en test tidigare på en av säkringarna men då gav boxen felkod.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Om du laddar med 10A, hur många kW visar bilens display?
Om du laddar med 13A, hur många kW visar bilens display?
Om inte bilen kan visa det så går det ofta kolla på elmätaren i huset.

Vad står det i manualen/kvittot att du har för laddare i bilen?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

kebap30c2.jpg
https://www.keba.com/web/downloads/e-mo ... 03#||V3.20
Hittar inget om faser, det här är vad jag och elektrikern gick efter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Jag menar bruksanvisningen till bilen, inte laddboxen.

Med switcharna ovan ställer du max ström per fas, men vi vet inte om bilen använder 1 eller 3 faser.
Enklast är nog att testa.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

Osäker vad jag ska leta efter, med tanke på laddtiden så bör det ju vara fler faser än 1 som används? Jag laddar upp ett nästan tomt batteri på 41 kw under 5 timmar med nuvarande inställning. På 1-fas 230 brukar det ta närmre 20 timmar.
https://evbox.se/elbilar/renault/renault-zoe

Ska besöka min bilhandlare i eftermiddag, ska höra om de vet mer

här står lite mer om hur zoe laddar, dock inget exakt om hur faserna används vad jag kan se
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... i-elbilar/

här står nåt om skillnaden mellan 10 och 13 och 1 och 3 faser..
https://eways.se/modell/renault/zoe/
vet inte om det är bilen eller laddaren som påverkar detta..
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Haralt »

tomasb,

Det står i försäljningsbroschyren sept. 2018 för Renault Zoé med motor R90(är det den motorn du har?)

Laddtider:
2,3 kW Schucko hushållsuttag (0 - 100 %): 25h
3,7 kW 1 fas väggladdbox 16A (0-100%): 15h
11 kW 3-fas väggladdbox 16A (0-100%): 4h30
22 kW 3-fas väggladdbox 32A(0-100%): 2h40
43 kW 3-fas 64 A (0-80%): 1h40

Eftersom det är uppgifter från en försäljningsbroschyr, så ska man tolka det som allra bästa värden då batteriet håller optimal temperatur vid start laddning. Jag tror den optimala temperaturen ligger på ca 25 oC. Är batteriet kallt, säg 0 oC tar det nog längre tid att ladda.

Alles klar Herr Kommissar!
Senast redigerad av Haralt 24 maj 2019, 18:01:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av mrfrenzy »

Ok, så den drar alltså ström från alla faser.
Om du då ställer in den på 13A och har huvudsäkring 16A så måste du ha någon form av effektvakt som pausar laddningen när du startar en maskin som drar mer än 800W. Oavsett hur väl du fördelar lasterna så drar ju en diskmaskin eller tvättmaskin 10A.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

precis, det jag i samma veva vill uppnå är att även visualisera vad som händer över dygnet och året, så jag behöver någon typ av mätning med möjlighet att exportera informationen och sen en effektvakt som kan skicka en signal om en viss gräns överskrids. Låter inte som raketforskning i mina öron men hittills har ingen elektriker jag pratat med haft en lösning, inser att jag snarare behöver en mer datakunnig person som även har starkströmsbehörighet och kan råda mig i djungeln.. för att göra det möjligt behövs det kontakt mellan ingående och det som ska brytas. Genom att dra CAT6 i större delen av huset så behöver jag nu bara ett hål i väggen för att få ut kabel till inkommande elskåp. Jag har även förberett laddboxen med en ipluggad datakabel. Det som återstår där är ca 5 meter datakabel för att knyta ihop. Sen finns förutsättningarna rent kabelmässigt såvida det är möjligt att skicka via vanlig datakabel. Boxen ska ha stöd för udp så bara det finns en elmätare och en effektvakt som kan skicka informationen borde det gå att lösa. Eventuellt även få till en effektvakt på vattenvärmningen som sällan är akut utan kan vänta till det finns ström över.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av danielr112 »

Dom sagt jag kör sdm630 via en esp8266 som skickar datan och lagrad i influx och visualiseras bla i grafana eller på min powerflow sida
Http://powerflow romer.se
Jag loggar varje sekund men går läsa oftare utan problem.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av Palle500 »

Thomasb känns som du krånglar till det och elektriker begriper oftast inte det du vill göra, kontakta en styr o reglerare istället.
Jag skulle först av allt öppna den fina laddboxen och skapa mig en bild av hur den kan reglera strömmen över de olika faserna.
Sannolikt så är det endast tre grövre relä som styr detta.
Sen tar du reda på vilket relä som används vid låg effekt på boxen osv. Häng på en tångamperemeter och mät. Billig från Biltema duger bra.

Du är hela tiden teoretisk och tror att lite tp-kabel och loggning så är allt löst, jobbar du med IT men har inte någon styr o reglerutbildning? Då behöver du läsa på lite hur det verkligen fungerar. Det handlar inte om att fixa lite uppdateringar och en ny drivrutin.
Men då du har en bil som klarar 3 fas och sannolikt kan lastbalansera mycket bättre än den dyra fina men ack så dumma laddboxen. Ja då är det bilen du skall prata med via laddboxen.

Kan du svara på vad du vill göra för åtgärder när du har utrustning och har börjat logga strömförbrukningen och sett hur de olika faserna belastas. Om du inte vet svaret på den frågan så skall du nog fungera en gång till vad är det du vill göra?

Har du läst lite på andra forum hur dom som har din bilmodell löst sina belastningsproblem?

Edit
Missade att du länkat till en skapligt bra manual för laddboxen.
Beroende på vilken modell du har P20, P30 eller? Kan du inte ge oss hela modellbeteckningen och även bilmodell och typ m.m.
Den verkar ju rätt smart. Du har inte hittat beskrivningen på vad du kan gör via UDP protokollet?
Att du ställt 13A på laddboxen via dip switcharna betyder att den talar om för bilen att bilen max får ta 13A i laddström inte att boxen begränsar strömmen. Så den ger nog bilen tillgång 3x16A och förlitar sig på bilen logik, vilket inte är fel för bilen har avancerad styrning.
Ändra till 10A x 3 faser så kanske säkringen håller?
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Mäta elförbrukning i realtid

Inlägg av tomasb »

danielr112 skrev:Dom sagt jag kör sdm630 via en esp8266 som skickar datan och lagrad i influx och visualiseras bla i grafana eller på min powerflow sida
Http://powerflow romer.se
Jag loggar varje sekund men går läsa oftare utan problem.
låter mycket intressant, utveckla gärna mer, tyvärr verkar inte länken fungera
Skriv svar