Ojordade vägguttag??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Ojordade vägguttag??

Inlägg av teljemo »

Hejsan
Flyttade i helgen...
Jag har en hel drös med vägguttag i mitt hus som inte är jordade.
Det finns en jordfelsbrytare vid proppskåpet.

Jag har aldrig haft ojordade uttag innan och aldrig bekymrat mig över detta men borde man de?
Vad är riskerna här? Kan man åtgärda detta utan att dra helt nya kablar i hela huset annars?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Klas-Kenny »

Så länge som du har jfb är det ingen större fara.

Största risken är om du har radiatorer eller liknande som är jordade, då har man en potentiell livsfara ifall det blir fel på någon apparat och man tar i den och radiator samtidigt. Men en jfb löser denna fara.

Vill du ha jord så måste en jordledare trådas i hela vägen från central till alla uttag som ska jordas. Måste inte nödvändigtvis byta de som redan finns, om de inte är väldigt gamla så det är dags ändå.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Hobbyisten »

Jag lever farligare än dig, jag bor i en 50-talsfastighet som saknar central jordfelsbrytare där jordade uttag endast finns i köket och badrummet. Med lite sunt förnuft klarar du dig bra, du som är elektriskt insatt också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Glenn »

Mitt hus är från 1976 och saknar också både jordfelsbrytare och jordade uttag, det finns jordat i garaget och köket ungefär.

Folk har levt så i väldigt många år utan att dö av det så det är ingen akut fara.. med det sagt, det klart att man vill ha jordat och
jordfelsbrytare om man kan välja, och ska man ändå göra om fixar man förslagsvis ett rum i taget iaf.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av säter »

det klart att man vill ha jordat
Nja, då passar ju inte ojordade apparater.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Glenn »

Jodå, om dom är dubbelisolerade :)

..Men jag har ett par prylar som har ojordade kontakter som inte passar.. det märktes när jag bodde i lägenheten där elevn var renoverad i slutet av 90-talet och då blev allt jordat.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av breflabb »

För de flesta apparater så behöver man inte jord idag utom i kök o våtrum.
Resten är dubbelisolerade som Glenn skrev. Men ändå enligt nya normer ( nybbyggnation )
så skall alla uttag vara jordade. Mitt 60 tals hus har jordade uttag bara i våtrum o kök.
Och det har gått bra, inte ens JB har jag
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Hobbyisten »

säter skrev:
det klart att man vill ha jordat
Nja, då passar ju inte ojordade apparater.
Det råder en missuppfattning att det skulle vara farligt att fila till en ojordad kontakt till att passa ett jordat uttag, det gör ju ingen skillnad, det som KAN vara farligt är det motsatta - att sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag.

Edit : Läs alla andras kommentarer i den här tråden för din egen säkerhets skull !
Senast redigerad av Hobbyisten 13 maj 2019, 22:57:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av säter »

Nej, det är precis tvärtom. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Glenn »

nybörjarnörd skrev: Det råder en missuppfattning att det skulle vara farligt att fila till en ojordad kontakt till att passa ett jordat uttag, det gör ju ingen skillnad, det som KAN vara farligt är det motsatta - att sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Hrrm, jo, det finns en anledning att det är som det är.

Om du befinner dej i ett rum med jordade uttag så kan potentiellt alla apparater ha jordat hölje, om du då kopplar in en apparat som är ojoerdad och inte dubbelisolerad så kan den potentiellt få ett fel som gör den strömförande, och då kan du i rummed med jordad utrustning lätt hamna mellan jord och fas.

I ett rum med ojordade kontakter däremot ska du normalt sett inte kunna röra jord så lätt. (Fast alla element är jordade i praktiken.)

Om man däremot kopplar in en skyddsjordad apparat i ett ojordat utrymme så blir ju inte dess hölje jordat heller, därför passar jordade kontakter i ojordade uttag.

..Så är det tänkt, och det är därför man inte får fila om gamla ojordade kontakter så dom passar i jordade uttag.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Platis »

Lite OT, men såg att det var lagkrav nu vid nybygge att installera den nya typen av jordade lamputtag!

https://www.elsakerhetsverket.se/andra- ... och-uttag/
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av Hobbyisten »

Glenn skrev:
nybörjarnörd skrev: Det råder en missuppfattning att det skulle vara farligt att fila till en ojordad kontakt till att passa ett jordat uttag, det gör ju ingen skillnad, det som KAN vara farligt är det motsatta - att sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Hrrm, jo, det finns en anledning att det är som det är.

Om du befinner dej i ett rum med jordade uttag så kan potentiellt alla apparater ha jordat hölje, om du då kopplar in en apparat som är ojoerdad och inte dubbelisolerad så kan den potentiellt få ett fel som gör den strömförande, och då kan du i rummed med jordad utrustning lätt hamna mellan jord och fas.

I ett rum med ojordade kontakter däremot ska du normalt sett inte kunna röra jord så lätt. (Fast alla element är jordade i praktiken.)

Om man däremot kopplar in en skyddsjordad apparat i ett ojordat utrymme så blir ju inte dess hölje jordat heller, därför passar jordade kontakter i ojordade uttag.

..Så är det tänkt, och det är därför man inte får fila om gamla ojordade kontakter så dom passar i jordade uttag.
Nja...I mitt fall har köket jordade kontakter och det är mycket sannolikare att jag skulle röra vid diskbänken samtidigt som jag höll i en strömförande ojordad apparat än att jag skulle hålla två maskiner i händerna samtidigt.

Om man kopplar in en skyddsjordad apparat i elnätet så finns det ju en tanke med det ifrån tillverkarens sida, måhända dör man inte av en elchock om man inte har kontakt med jord samtidigt....men där i sovrum och vardagsrum har jag element. Och i mitt sovrum där jag håller på med elektroniken har jag medvetet möblerat så att elektronikbordet inte står vid elementet, jag kunde lika gärna möblerat elektronikbordet vid elementet också.

Edit : Så jag gissar att apparater delas upp i köksapparater och det övriga av goda skäl :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av arvidb »

nybörjarnörd skrev:Nja...I mitt fall har köket jordade kontakter och det är mycket sannolikare att jag skulle röra vid diskbänken samtidigt som jag höll i en strömförande ojordad apparat än att jag skulle hålla två maskiner i händerna samtidigt.
Precis, och det är ju exakt det som kan hända (att du rör vid diskbänken samtidigt som du håller i en strömförande ojordad apparat) om du filar till en ojordad kontakt så att den passar i köket. Det är därför som det är farligt. Den ojordade apparatens kontakt är gjord så att den inte passar i köket av just den anledningen, och filar du du till kontakten så att den ändå passar så kringgår du det skyddet.

Ett tips är att rita en liten skiss med diskbänk, streckgubbe och din filade apparat och rita in hur strömmen kan gå om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av TomasL »

Nu är ju radiatorerna målade, och dessutom synnerligen dåliga jordledare.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Ojordade vägguttag??

Inlägg av guckrum »

Folk har levt så i väldigt många år utan att dö av det så det är ingen akut fara..
Jag träffade en kille vars fru inte hade varit död om de haft jorsfelsbrytare installerad. Fick mig att fundera lite.
Skriv svar