Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Bo.Siltberg »

tokfan skrev:
Bo.Siltberg skrev:Vad vill du egentligen göra?
Som Nerre beskriver så krävs det lite kunskap om anläggningen för att kunna tolka mätresultat korrekt.
Jag vill bara få koll på hur elen i huset hänger ihop. Vad som går vart. Gammalt hus och dålig ordning.
Då tänker du helt rätt i att du behöver koppla bort 400V-radiatorerna för att undvika den bakmatning som du råkat ut för.
Du verkar ha ett olyckligt fall med en blandning av 230 V och 400 V-förbrukare på samma grupp. I detta fall bör man inte särskilja de faser som matar gruppen, säkringen bör "ses" som trepolig dvs det är ur säkerhetssynpunkt inte intressant att veta vilken fas som frostvakten ligger på för vid arbete på gruppen måste alla faser brytas.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

svanted skrev: och på något sätt ska man inte fråga om starkström på ett forum, då blir svaret,
-Ring en elektriker
Av två anledningar:

1. Det är inte lagligt att göra den typen av arbeten utan behörighet, och jag vill i alla fall inte uppmana till brott.

2. Att förklara hur allt fungerar skulle bli en hel bok och risken är att man förvirrar mer än man hjälper. Det finns ju det här fenomenet med att folk som kan lite grann om ett ämne tror att de förstår mycket, när de i själva verket knappt kan nåt alls. (Jag minns inte vad det kallas nu.)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7050
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Teknikern »

Sen finns det en sorts folk till som ska leka privatpoliser och hela tiden rapa upp "det får man inte göra" och dom är bara tröttsamma för ingen lyssnar iallafall på dom hur mycket dom än tjatar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tecno »

:D
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det är inget fel i att påpeka vilka arbeten som kräver behörighet för det är inte känt bland alla. Det är ingenting "polisiärt" i detta utan välvillighet. Att något är behörighetskrävande är en fingervisning om att det kräver lite mer kunskap än att koppla en sladd till en stickpropp, ofta speciell kunskap som inte alltid är uppenbar.

Samtidigt är det ju god sed att besvara en fråga, speciellt om den är specifik. Sedan får frågeställaren bedöma sin egen förmåga att uppfylla de krav som ställs på arbetet och hänsyn till behörighetskravet. Men är frågan alltför allmän typ "hur gör jag en elinstallation" så kan den ju inte besvaras i ett inlägg, likaså om frågeställaren helt uppenbart har en orimligt lång uppförsbacke för att klara av det tänkta arbetet (gäller inte denna tråd IMHO).

Till sist får man vara försiktig och se till att man ger heltigenom korrekta svar. Det blir mycket tråkigt för alla parter om det skulle ske en olycka pga felaktiga råd härifrån.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

Jag kan bara konstatera att mitt svar typ är det enda i tråden som varit i närheten av att faktiskt besvara frågan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av säter »

Bo.Siltberg skrev:Då tänker du helt rätt i att du behöver koppla bort 400V-radiatorerna för att undvika den bakmatning som du råkat ut för.
Är du säker på att det är bakmatning?
I de fall jag har fått det, kommer jag aldrig upp i fulla 230V. :humm:
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av svanted »

Nerre skrev:
svanted skrev: och på något sätt ska man inte fråga om starkström på ett forum, då blir svaret,
-Ring en elektriker
Av två anledningar:

1. Det är inte lagligt att göra den typen av arbeten utan behörighet, och jag vill i alla fall inte uppmana till brott.

2. Att förklara hur allt fungerar skulle bli en hel bok och risken är att man förvirrar mer än man hjälper. Det finns ju det här fenomenet med att folk som kan lite grann om ett ämne tror att de förstår mycket, när de i själva verket knappt kan nåt alls. (Jag minns inte vad det kallas nu.)

han frågade hur det fungerar, är det att uppmana till brott att förklara det på två rader?
var frågar han hur han ska "utföra arbeten"

/Dunning Kruger
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av ajje »

säter skrev:
Bo.Siltberg skrev:Då tänker du helt rätt i att du behöver koppla bort 400V-radiatorerna för att undvika den bakmatning som du råkat ut för.
Är du säker på att det är bakmatning?
I de fall jag har fått det, kommer jag aldrig upp i fulla 230V. :humm:
I de fall du har en trefaslast så kommer du att få en lägre spänning på den enskilda fasen där säkringen gått.

I det här fallet är det en ren tvåfaslast, då kommer du med en (högohmig) voltmeter att mäta fulla 230V mot nollan på den "bortkopplade" fasen.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

svanted skrev: han frågade hur det fungerar, är det att uppmana till brott att förklara det på två rader?
Jag förklarade det på betydligt fler är två rader. Och förklarade också att det är helt omöjligt att vara 100% säker enbart utifrån den typen av mätningar, utan att man behöver öppna dosor och följa ledningar för att vara helt säker.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Tack för hjälp med klurande och lite argumentationer allesammans!
Har inte hunnit undersökt något mer men elektriker är kontaktad och elböcker beställda.
Måste såklart klura ut just den grejen själv innan elektrikern kommer bara för att vara lite envis.
Skriv svar