Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Hej!
Har skruvat bort en gammal rostig brytare som går till en gammal trasig frostvakt i källaren som inte varit i bruk på evigheter kan jag tänka mig.
Jag mäter på sladdarna för att se vilka säkringar de är kopplade till men får inte ihop i mitt huvud hur det hänger ihop. Vad som är vad.
Röd brukade väl oftast vara jord förr?
Jag har ritat en bild och skrivit mätvärden och vilken/vilka säkringar som är påslagna vid varje mätning.
Röd, svart och grå sladd. (skärm utan hölje var kortslutet med röd sladd).

Någon med rutin som kan förklara?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

Det går inte att säga med hundraprocentig säkerhet, men röd användes förr ofta till skyddsjord. Då är det ganska naturligt att du får 230 V mellan faserna och skyddsjorden.

Men du kan normalt inte mäta dig fram till nån skillnad mellan nolla och skyddsjord, där måste du i princip följa ledningarna och se vad som är kopplat vart. Det kan vara så att nån av snålhet använt röd till nolla.

Mellan 2 faser bör du ha 400 V, vilket verkar stämma med den vänstra bilden. Där har du alltså två faser och skyddsjord (eller nolla).

De högra bilderna ger dig missvisande värden eftersom den ena spänningen sannolikt kommer "bakvägen" från frostvakten när ena säkringen är avslagen. Det är därför som det ser ut som du får noll volt mellan faserna. Det är samma spänning på bägge.

Frostvakten matas alltså som jag tolkar det enbart med två faser, 400 V.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av säter »

De högra bilderna ger dig missvisande värden eftersom den ena spänningen sannolikt kommer "bakvägen" från frostvakten när ena säkringen är avslagen.
Det där ser väl helt normalt ut?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Tackar!
(frostvakten är urkopplad med andra element i huset går på samma så det blir väl bakvägen via dom).
För att veta vilken tråd till vilken säkring behöver man alltså koppla ur elementen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av säter »

säter skrev:Det där ser väl helt normalt ut?
Vid närmare titt ser det nog inte så normalt ut. :humm:
Säkring 4 och 5 mäter ju exakt lika.
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Bo.Siltberg »

Vad vill du egentligen göra?
Som Nerre beskriver så krävs det lite kunskap om anläggningen för att kunna tolka mätresultat korrekt.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

säter skrev:
De högra bilderna ger dig missvisande värden eftersom den ena spänningen sannolikt kommer "bakvägen" från frostvakten när ena säkringen är avslagen.
Det där ser väl helt normalt ut?
Nej, de visar 230 V mellan faserna. Om ena fasen är bruten ska det ju bli 0 V mellan faserna.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Bo.Siltberg skrev:Vad vill du egentligen göra?
Som Nerre beskriver så krävs det lite kunskap om anläggningen för att kunna tolka mätresultat korrekt.
Jag vill bara få koll på hur elen i huset hänger ihop. Vad som går vart. Gammalt hus och dålig ordning.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

Problemet är som sagt var att det krävs en hel del kunskaper för det, och det räcker sällan med att mäta sig fram så enkelt som du gjort.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av svanted »

är det 400v element åckså?
enligt standard före -70 var röd jord, men säker är man aldrig utan att kolla i ändarna.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Nerre skrev:Problemet är som sagt var att det krävs en hel del kunskaper för det, och det räcker sällan med att mäta sig fram så enkelt som du gjort.
Vad behöver jag kunskaper om?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

svanted skrev:är det 400v element åckså?
enligt standard före -70 var röd jord, men säker är man aldrig utan att kolla i ändarna.
Japp 400V element.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av Nerre »

tokfan skrev:Vad behöver jag kunskaper om?
Kunskaper om elinstallation, d.v.s. den typ av kunskaper som du saknar i och med att du behövde ställa frågan som tråden började med:)

Att mäta spänningen fungerar t.ex. bara om alla laster är bortkopplade, annars får du ström bakvägen via lasterna.

Och som jag väl skrev, nolla och skyddsjord går i princip inte att särskilja med mätning. I en del äldre installationer förekommer det t.o.m. att skyddsjorden används som nolla (t.ex. i gamla 3-fashandskar).
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av tokfan »

Nerre skrev:
tokfan skrev:Vad behöver jag kunskaper om?
Kunskaper om elinstallation, d.v.s. den typ av kunskaper som du saknar i och med att du behövde ställa frågan som tråden började med:)

Att mäta spänningen fungerar t.ex. bara om alla laster är bortkopplade, annars får du ström bakvägen via lasterna.

Och som jag väl skrev, nolla och skyddsjord går i princip inte att särskilja med mätning. I en del äldre installationer förekommer det t.o.m. att skyddsjorden används som nolla (t.ex. i gamla 3-fashandskar).
YES! Du har rätt. Skulle vilja lära mig sånt. Har dålig koll bla på hur man brukar fördela på säkringar och hur man bör tänka. I vårt hus ser jag inget system. Uthus, rum i källare och rum övervåning på en säkring osv.

Vet/tror att dessa säkringar jag klurar på bara går till 2st element på övervåningen. Kopplar jag bort trådarna på första elementet efter centralen (vilket nu det är) borde jag väl sedan kunna mäta och se vilken tråd som går till vilken säkring i källaren? (frågan jag klurade på här i forumet).

Det är inte att jag muckar bråk. Mitt svar kanske lät kort och drygt. Vill bra lära mig lite mer och få överblick själv. Kommer ta hit en elektriker senare då det är mycket smågrejer att fixa här och var.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elkunnig se hit. Fattar inte kopplingen faser.

Inlägg av svanted »

Nerre skrev:
tokfan skrev:Vad behöver jag kunskaper om?
Kunskaper om elinstallation, d.v.s. den typ av kunskaper som du saknar i och med att du behövde ställa frågan som tråden började med:)
Bra att anmärka på att han inte själv förstår det han frågar om... :oops:
nu vet vi alla det , även han.

och på något sätt ska man inte fråga om starkström på ett forum, då blir svaret,
-Ring en elektriker

ang tråden:
det luriga med 400V laster är att det räcker inte med att ta bort en säkring för att få det spänningslöst,
tråden efter säkringen är strömförande genom lasten.

det finns väl en termostat eller brytare på elementen, om man vrider ner/stänger av den bryts slingan,
så slipper du röra på trådarna...
I vårt hus ser jag inget system
system hurdå?
menar du ingen elcentral?
Skriv svar