Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av BGA »

Helt ny oanvänd spelare. Stoppade i skiva och grön lampa lyste, sen dog den helt.
Får inte ens ut nyköpta skivan. Har öppnat o kollat så det är 230 V in i elektroniken,
ungefär så långt mina kunskaper når.
Spelaren köpte jag för tre år sedan, men den blev aldrig inkopplad då - garantin är alltså ute.
Tipps om hur jag skall felsöka nu?

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av MadModder »

Det står en radda med spänningar längs den svarta stiftlisten där. Mät om de stämmer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av Marta »

När Du konstaterat att spänningarna är åt he***te, skruva ur det bruna kortet och posta en tydlig bild på den ytmonterade undersidan. Inspektera själv noggrannt om där är någon rutten lödning.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av BGA »

Det står en radda med spänningar längs den svarta stiftlisten där. Mät om de stämmer. Alla spänningar visade fel. Pendlede mellan 0-1 volt på mitt instrument.
När jag lossat bruna kortet mätte jag på "baksidan". "230V var okey hela vägen. Efter likriktarbrygga (liten som en nyckelpiga, men ~ och + - gick tydligt att läsa)
+ - visade över 300V.
Bifogar foto,så bra jag kunde med min kompaktkamera. På ena bilden står der "CAUTION RISK OF FIRE-REPLACE FUSE AS MARKED, men jag hittar inget som ser ut som en säkring.
Hittade en lödning där tennet inte ser ut att flytit ut bra runt benet. Avvaktar med lödning tills jag sett kommentarer till detta svar.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du för AC-spänning på sekundärsidan av trafon? Om det är 300VDC efter likriktaren så kanske det är överslag i transformatorn, och då bör någon komponent/säkring på DC-sidan brunnit av.

Använd gärna bifogaknappen under inlägget så sparas dina bilder på forumservern i full upplösning. Nu är dom så små så det går inte zooma in.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av BGA »

Tack för tippsen!
20190514_144110.jpg
20190514_144049.jpg
Batteriet i min kamera tog slut så korten är tyvärr tagna med telefonen.

De två bruna ledningarna hade 0V. På andra sidan trafon finns 4 pinnar som hade lite olika spänningar.Tyvärr lyckades jag slinta med mätspetsen så den hamnade mellan två lödningar och det blev en rejäl smäll = 325V!? Nu är det ca 5V mellan benen. Hittar ingen komponent som brännt, men troligen inne i trafon.

Vilket är sekundärsidan av trafon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av Hobbyisten »

<Vilket är sekundärsidan av trafon?

På den sida där du hade lokaliserat likriktarbryggan, gissar till vänster på bilden. Du laborerar med farliga spänningar :shock:
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av BGA »

"<Vilket är sekundärsidan av trafon?"
Ja det förstår jag, men det är mkt Cu folie och komponenter mellan trafo och brygga.
Jag menade , kan man se det bara genom att titta på trafon.
Kortet är inte bara strömförsörjning, USB-uttag, lysdiod, fjärrkontrolmottagare sitter oxå på det.
Jag gissar att de två trådarna är primär och de fyra pinnarna har olika sekundärspänningar, men ville ha det bekräftat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Philips blue-ray bdp2590b helt död.

Inlägg av Marta »

Skarpt foto på baksidan? Mobilen är helt OK. Se till att ha jämn och bra belysning utan reflex i kortet och ingen blixt så blir det drägligt bra.

Likriktarbryggan är på primären, det är ju en switchad nätdel. Det Du råkat kortsluta är i bästa fall filterkondingen efter denna. Kan även vara t.ex. över switchtrissan. Behöver inte vara någon katastrof, men har Du otur så kan IC'n vara bränd. Allt utom den och trafon är troligen standardkomponenter. Satt sladden i så är bryggan nog grillad, eller en säkring avsmält. Trafon har sannolikt klarat sig.

Säkringen kan vara i form av ett flamsäkert motstånd. Den stående blågröna komponenten är ett sådant. Där finns ävev ett 1ohm motstånd som nog också är i serie med inkommande spänning. Flamsäkra kan se hela ut tills man tittar riktigt noga eller ännu hellre mäter även om de är avbrända.

På sekundären finns det ingen brygga, där är en enkel schottkydiod.

Utan tydlig bilfd på undersidan är det omöjligt att bedöma den ruttna lödningen eller vad denna kan orsaka för felyttring.
Skriv svar