Få en gitarrförstärkare att brusa mindre?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Få en gitarrförstärkare att brusa mindre?

Inlägg av xxargs »

Om jag såg samma bilder som SM7CZR - oj, oj - 70-tals bygge på pertinax-kort med diskreta komponenter, så jag ställer nog mig i kören och säger samma sak att det nog inte går att göra något vettigt med rimlig insats.

om man inte bry sig om speciell karaktär på ljudet så är det möjligen behålla kabinett och högtalare men leta fram en helt ny gitarrförstärkar-lösning som låter mindre med brus - men förmodligen kommer ha ett annat ljud.

Skall man kunna hjälpa till via forum så är A och O att hitta schemana på designen, och det kan vara verkligen knepigt att hitta... - för teoretiskt sett så skulle man kunna angripa signalblocket som är kopplat innan din volympot eftersom din brusnivå påverkas av hur mycket volym du drar på - kanske rent av en helt ny design som kopplas in på samma sätt som nuvarande som kopplas in till volympotten och bara använda de senaste stegen i slutsteget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Få en gitarrförstärkare att brusa mindre?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finnsmycket som kan brusa i en förstärkare. Någon föreslog gamla brusiga opampar (741), men är din stärkare lagom gammal kan gamla motstånd ha åldrats och börjat brus. Trissorna, gissar att den är diskret uppbyggd (inga IC) kan också spöka.
Valet du har är att leva med bruset, eller börja byta komponenter (motstånden) eller riva ur gammal sunkig elektronik och stoppa in något nytt. Där kan valet vara att bygga själv eller ... bygga + själv.
jsan
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 maj 2017, 11:28:41

Re: Få en gitarrförstärkare att brusa mindre?

Inlägg av jsan »

Ok. Tack för alla bra svar. Jag låter den vara som den är, brusig men fin : )

jag minns att jag lämnade in den på en firma i Göteborg då jag köpte den men
tyckte mig inte märka någon skillnad, de gjorde nog just inget åt den..

Jag har mest använt den till att spela in bas och då blir inte bruset så framträdande i inspelningen
så jag får väl tänka att det är så där den låter.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Få en gitarrförstärkare att brusa mindre?

Inlägg av xxargs »

Denna är gammal nog att använda kolkomposit-motstånd på alla sina motstånd och det är en bruskälla i sig med brus i magnituder högre än moderna metallfilmsmotstånd och förmodligen inte blir bättre med tiden. Men det är nog inte bara det utan val av halvledare och hur de är matchade mot motstånden etc. rent designmässingt har också inverkan - troligen en stor inverkan.

som sagt att bygga lågbrusigt och med stor dynamik är kvalificerat jobb i designfasen, och de som är bäst på det är de som jobbar med radiokretsar - främst på mottagarsidan.
Skriv svar