Radera fullt minne på apparat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Radera fullt minne på apparat

Inlägg av pavan »

Jag fick frågan av min vän som har en gammal alkometer som tydligen kräver att man raderar apparatens fulla minne genom ett dator program, som inte längre verkar gå att få tag på. Apparaten verkar om jag förstod det rätt inte gå att använda när minnet blir fullt förrän man raderat minnet, genom dator programmet.

Så jag började fundera på om det inte borde gå att "kortsluta" någon komponent som gör att den "tappar minnet"/raderar minnet, eller göra den helt strömlös på något sätt (om nu detta är ett krav för att hålla minnet?). Den behåller ju uppenbarligen minnet fast man tar ut dom vanliga batterierna, vet inte om det finns något mer batteri inuti ?

Hur fungerar det med minne på elektroniska produkter, är dom sparade på något chip som kräver ström genom ett litet batteri inne i apparaten, eller kan dom hålla minnes informationen helt utan ström?

Någon som har några tips på vad och hur man skulle kunna göra för att radera minnet på apparaten?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av Swech »

eller kan dom hålla minnes informationen helt utan ström?
Fullt möjligt att den har ett EEprom minne. Dessa behåller info även utan ström

Swech
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av RADIOT »

Det kan inte vara bra att ha ett fullt minne på en alkotestare! :D :D :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av mrfrenzy »

Även om det i bruksanvisningen och utbildningen sägs att man "raderar minnet" så kan det ju vara fler saker som händer. Det kanske sker nån verifiering/kalibrering och någon räknare med checksumma uppdateras.
Troligen är det inte så enkelt att minnet ska vara tomt på data för att apparaten ska fungera.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av xxargs »

Eprom/EEprom och flasminne behöver ingen ström för att hålla data - med undantag för modern NAND-flash i SSD så var det kytum att dessa skulle hålla data i minst 10 år i ganska så varm miljö (man sa samma sak om Eprommar - i verkligheten med aluminium-lapp och inte läcker ljus in på chippet så har många av den hållit datat intakt i över 30 År.)

Med andra ord håll inte andan i att vänta på att enheten skall tappar minne efter att du plockat ut batterier ;-)
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av Fossingarna »

pavan skrev:Jag fick frågan av min vän som har en gammal alkometer som tydligen kräver att man raderar apparatens fulla minne genom ett dator program, som inte längre verkar gå att få tag på. Apparaten verkar om jag förstod det rätt inte gå att använda när minnet blir fullt förrän man raderat minnet, genom dator programmet.
Vad är det för märke/modell på alkotestaren?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av pavan »

Tack för svaren. Jag tror att det den gör utöver att radera minnet är att spara ned testerna som finns lagrade i minnet, till datorn.

Kalibrering är jag säker på att den inte gör, det brukar krävas extern mätutrustning (gas med känd exakt alkohol koncentration).

Det framkom inte vad det var för märke på alkometern när vi talades vid, får återkomma med denna info, men som jag förstod det så var det någon lite finare modell, men som funnits på marknaden i säkert ett par årtionden, han har själv ägt den i drygt 12 år eller vad det nu var?

Jag kan väl säga så mycket som att jag tycker det låter som mycket dålig "business practice" att låsa ned en produkt efter ett visst antal mätningar.
Om man betalar för en produkt så ska man kunna använda den hur många gånger som helst, man betalar inte för att bara kunna använda den ett begränsat antal gånger.
Dessutom slår jag vad om att när programvaran fanns tillgänglig så kostade den ganska mycket pengar, eller att man var tvungen att lämna in den till tillverkaren för att få detta gjort, vilket säkert också kostade en bra slant?
Om programvaran finns lättillgänglig och är gratis så är det givetvis en helt annan sak, men även i dessa fall så riskerar man att hamna i den situationen att ägare av produkterna inte längre kan få tag på programvaran när produkten börjar bli gammal på grund av att tillverkaren inte längre underhåller produkten.

Okej, så det verkar kört att kunna radera minnet själv? Så det finns inget sätt att radera ett EEPROM? Kan tänka mig att om man kopplar upp den till en EEPROM brännare så borde det väl gå att radera? Detta är givetvis inte ett optimalt sätt på grund av jobbet som krävs för att koppla upp den.
Frågan är vilket typ av chip som var vanligast för 15-20 år sedan som minnes chip?

Men brukar dessa EEPROM som håller minnesinformation också innehålla själva "programvaran" för apparaten eller brukar detta ligga i ett separat chip, alltså om man raderar minnes EEPROM´et raderas då också hela programvaran på apparaten?

Ska ta reda på vad det är för märke och modell på apparaten, och kanske också se om jag får öppna upp den för att se vad det är för slags chip inuti?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av RadarEnt »

Jag kan väl säga så mycket som att jag tycker det låter som mycket dålig "business practice" att låsa ned en produkt efter ett visst antal mätningar.
Håller inte riktigt med dig i det här fallet. Om det över huvud taget är någon mening att använda en sådan här produkt måste man kunna lita på att den visar rätt. Om den skulle visa 0,0 och det faktiska värdet är 0,3 kan det göra att någon faktiskt är rattfull ute i trafiken.
Om mätaren finns med här skulle jag tycka det vore värt att skicka in den för kalibrering.
https://www.proffsmagasinet.se/matinstr ... AsQAvD_BwE
Eftersom den är så pass gammal är det väl tveksamt om den finns med där. Vi vet inte heller om detta är rätt fabrikat.

Försök söka på fabrikat, modell och kalibrering. Kanske det går hitta något.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Radera fullt minne på apparat

Inlägg av xxargs »

Sådana mätare måste kalibreras enligt tillverkaren angivna mellanrum - annars kan det bli falsk klartecken och man man åka fast på detta, eller än värre i konsekvens orsaka olycka med andra drabbade.

Är mätare > 12 år gammal så är den förmodligen långt utanför sin kalibreringsintervall. Troligen bättre att köpa en ny/modernare, då sensortekniken förmodligen blivit mer selektivare och mer stabil över tiden - tidigare var det katalysförbrännings-givare med en upphettad tråd med katalysmaterial och man mätte i hur mycket strömmen kunde minskas för bibehållande av temperatur när luft med brännbara molekyler är närvarande - gasoldetektorer kunde vara känsliga ned till 100 - 30 ppm gas i luft av den typen som man kunde köpa i gubbdagis. Problemet med katalysgivare är att de kan 'förgiftas' dvs. tar upp ämnen ur luften över tiden som gör dessa mer okänsliga och för mätinstrument som kan ge juridiska konsekvenser som en alkoholmätare om de visar för mycket fel så måste de kollas och kalibreras med jämna mellanrum.

Sedan bör man fråga sig själv om man ofta måste kolla sig själv med en alkoholmätare innan man sätter sig en fordon, att det kanske är en varningsflagga för ett problem som med stor sannolikhet bara kommer att bli värre med åldern...
Skriv svar