Skillnad usb laddare och nätadapter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av nisse46 »

Undrar om man kan använda en usbladdare 5v 2A till en ipkamera med de ström specifikationerna.
Vad är det för skillnad på komponenterna i en laddare vs en nätadapter?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av Hobbyisten »

En USB-laddare ÄR ju en nätadapter, frågan är om den är stabiliserad eller ostabiliserad, är den ostabiliserad lämnar den lite lägre spänning vid belastning. Andra adaptrar kan ju ofta vara ostabiliserade de med.
bearing
Inlägg: 11264
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av bearing »

Usb-laddare går över till konstant ström om strömgränsen uppnås.

En vanlig nätadapter kan ha sk. Foldback. Att den stänger av och försöker igen efter efter ett ögonblock vid uppnådd strömgräns.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av nisse46 »

ok, tack för svaren, då testar jag o köra med usb laddaren o ser om det funkar
Anledningen till att jag undrade var att när jag kollade efter en nätadapter med de spec så kostade de dubbelt så mycket som en usb laddare med samma spec vilket jag tyckte var underligt.
Funkar de kan man ju köra med såna istället, de går åt som smör i solsken ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av TomasL »

inte konstigt alls, USB-laddare tillverkas i miljontals, vanliga nätadaptrar någon tiopotens eller två mindre.
Samtidigt har en USB-adapter en del logik, som gör att den förhandlar fram med den anslutna enheten vilken spänning och ström som skall ges.
Det är inte säker att en USB-adapter funkar i din applikation, eftersom du troligen inte skickar korrekta data till adaptern.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av MadModder »

Alla USB-laddare jag plockat isär har varit simpla switchade nätdelar. Ericsson, Nokia, Samsung, Apple, Belkin, osv. Det finns ingen ”intelligens” i dem, utan det är ett par tre motstånd mellan plus, minus och datapinnarna som telefonens laddningslogik känner av.
Det är bara dumma nätdelar. Själva batteriladdningskretsarna sitter i telefonen/mobila enheten.
Har själv byggt flera olika ”laddare” och valt motstånd efter hur mycket ström telefonen kan ta. Hur simpelt som helst.
Det finns tabeller över vilka motstånd man ska använda för olika strömmar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av prototypen »

Pris och kvalitet kan ju ibland hänga ihop.
En billig laddare kanske inte har den isolering vi hoppas att den ska ha.
Fick en USB laddare av en på forumet och där satt en vanlig dussin kondensator mellan nätet och utgången.
Men billig var den nog.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av MadModder »

Ja, man ska akta sig för billiga noname-adaptrar över lag.
Tycker det är helt knas att kalla dem laddare egentligen. En nätdel med USB-kontakt istället för en DC-propp.
Men men, många simpla blybatteriladdare är ju bara en trafo och likriktare. Är väl mest för applikationen de är byggda för, inte vad de är egentligen.
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:inte konstigt alls, USB-laddare tillverkas i miljontals, vanliga nätadaptrar någon tiopotens eller två mindre.
Samtidigt har en USB-adapter en del logik, som gör att den förhandlar fram med den anslutna enheten vilken spänning och ström som skall ges.
Det är inte säker att en USB-adapter funkar i din applikation, eftersom du troligen inte skickar korrekta data till adaptern.
Nätadaptern till mina datorer har logik. De har lika kontakter men fungerar ej att byta mellan olika generation av dator.
USB laddare har jag nog flest utav utan logik.
Jag skulle vilja säga att USB-laddare finns i flera olika utföranden med olika egenskaper och så även nätadaptrar.
nisse46
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:51:55

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av nisse46 »

Det verkade vara en dum nätdel för det funkade bra, de flesta verkar även ha kortslutningsskydd och överbelastningsskydd
Klippte av usb anslutningen och lödde på den gamla dcproppen, endast 2 trådar ut så logiken sitter nog oftast i förbrukaren som madmodder sa.
Ska nog köpa nån ny billig med o se hur länge de håller, detta var den sista 5 voltaren kvar i adapterskräplådan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av säter »

nybörjarnörd skrev:En USB-laddare ÄR ju en nätadapter
Talar ni om en USB-laddare som man stoppar i vägguttaget, eller en som man stoppar i USB-uttaget på en dator?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av RadarEnt »

Den man sätter i USB-uttaget på datorn är väl inget annat än en sladd.
I den är ingen elektronik inblandad.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skillnad usb laddare och nätadapter?

Inlägg av MadModder »

Jo, lightning-kablar för Apple-produkter har elektronik i sig. Troligen mest för att billiga piratkablar inte ska funka. Såklart... Den har dock inget med själva laddningen att göra när den väl kommit igång.
Skriv svar