Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av DDD80 »

Jag har en hyfsat gammal LED-framlampa till en cykel. Jag tror den är runt 6 år gammal. Laddas upp via USB-port. På senare tid har den behövts laddas mer eller mindre hela tiden och har inte heller räckt speciellt länge, kanske tjugo minuter med högsta antalet lumen.

Tog isär lampan för att se hur den såg ut. Batteriet var ett 3,6 V 2200 mAh med en kontakt. Köpte detta batteri som ersättare, mest för att testa om det funkade.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... akt-p87925

Kontakten passade inte med den gamla, men jag knipsade av och lödde ihop och satte sedan ihop lampan. Dock är där nu ett svagt ljus trots att lampan är avstängd. Detta har jag förstått är vanligt i fasta installationer, att led-lampor av olika anledningar lyser svagt trots att de inte har någon spänning.

I mitt fall är det lite irriterande, eftersom jag inte vill att den ska "läcka" och behöva laddas i onödan. Sedan vet jag inte hur mycket den faktiskt drar, men det måste ju ändå vara i vart fall mer än noll.

Jag har läst någonstans att detta kan bero på att ledningarna ligger för tätt och att det därför bildas en krets (heter det så?) som matar dioden, och får den att lysa. Stämmer det? Lampan är rätt kompakt, så det finns inte så mycket plats att göra av ledningarna utan hur jag än gör blir det trångt.

Om detta kan vara orsaken, går det att isolera ledningarna på något sätt så lampan är helt och hållet släckt när den är av? Eller ska jag bara släppa det hela? Jag kan givetvis bara köpa en ny och slänga denna, men det tar lite emot att göra det.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Henry »

Det där med att ledningar ligger för nära varandra är normalt inget problem i dessa typer av konstruktioner.

Släng upp lite bilder på allt inkråm i den får man en liten uppfattning till hur allt är kopplat och kanske kan se något på det viset.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Icecap »

Omedelbart undrar jag hur man stängar av lampan. Är det en mekanisk brytare kan det vara korrosion som ställer till det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Henry »

Eller vatten som kommit in och har ryck för sig.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av DDD80 »

Här kommer lite bilder, vet inte om de hjälper. Den första är med det gamla batteriet, och där syns tryckknappen (den ljusgröna längst fram). Denna aktiveras genom att man trycker ner den svarta ovala knappen på ovansidan (syns delvis på den andra bilden, där också "spökljuset" syns).

Har läst om andra som haft liknande problem efter kraftiga regnskurar, men det var inget jag noterade när jag tog isär den (å andra sidan letade jag inte heller så noga).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Icecap »

Jag skulle gissa på att det är fukt som strular till det.

Det bästa ville vara om du kan ta bort batteriet och lägga den nakna elektronik i en ugn vid 50-60°C i ett par timmar.
Testa sedan och se om det är ändrat något. Är det hänt en ändring är det fukt inblandad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en kinalampa, där dock batteriet sitter i en egen liten påse. Men jag måste koppla bort batteriet om inte det ska dras ur. Däremot lyser inte lampan när jag stängt av och inte dragit ur kontakten.
Jag misstänker att kretsar fortfarande drar ström, eftersom strömbrytaren är av halvledartyp.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av DDD80 »

Kan man verkligen lägga en sådan här sak i ugnen?

Jag har å andra sidan inte så mycket att förlora, så jag kan lika gärna testa.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av breflabb »

Det är ingen fara med den föreslagna tempen.
Sedan så kan man borsta av hela kortet med en tandborste
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av RadarEnt »

Icecap skrev: i en ugn vid 50-60°C i ett par timmar.
Du kan vara helt lugn. Mot en husvägg en strålande sommardag blir det i det närmaste samma temperaturer.
Men du ska som sagt låta elektroniken vara öppen så eventuell fukt kan ventileras bort.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av DDD80 »

Då testar jag detta.

Det kanske inte framgår av bilderna, men man kan ta isär delen med dioden från det större kretskortet. Jag antar att jag bör göra detta för bästa möjliga resultat?!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Marta »

Det lilla kortet ser ut att ha en fläck och det skymtas missfärgning i hålen. Kan det vara så ätt det blivit befuktat och ledande metallsalter har lösts ut från kopparen?
Sitter detta kort pluggat och kan lyftas av? Om så, släcks ljuset när kortet lyfts?
Har det lösts ut metall så måste Du göra en ny brytaranordning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av Icecap »

Nej, det behövs knte.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av DDD80 »

Invaliden skrev:Det lilla kortet ser ut att ha en fläck och det skymtas missfärgning i hålen. Kan det vara så ätt det blivit befuktat och ledande metallsalter har lösts ut från kopparen?
Sitter detta kort pluggat och kan lyftas av? Om så, släcks ljuset när kortet lyfts?
Har det lösts ut metall så måste Du göra en ny brytaranordning.
Jo, så är det nog, se bifogad bild. Kass bild, men det framgår förhoppningsvis en mindre metallplatta som sitter bakom det lilla kortet. På denna var det en liten missfärgning när jag tog isär den. Denna tog jag bort, men gjorde inget åt motsvarande fläck på kortet. Ska jag försöka få bort även denna fläck?

Korten går att ta isär, ska ta isär lampan och kolla och vad som händer om jag särar på dem. Om något händer (lampan funkar inte alls, svagt ljus eller "lagat"), går det att dra några slutsatser av orsaken då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Cykellampa som lyser svagt trots att den är avstängd

Inlägg av GFEF »

>ledningarna ligger för tätt och att det därför bildas en krets (heter det så?)

Detta är vid växelström.

En kondensator är ledare-isolering-ledare.

Två ledningarna nära varandra blir därför en kondensator.

En kondensator leder växelström men inte likström.

På grund av detta kan en ledning med växelspänning överföra energi till närliggande ledningar.

Tillräcklig att lysdioder och glimlampor lyser svagt.
Skriv svar